Jump to content

Varierende ladespenning og oljetrykk. Symptom på?


Eureka

Recommended Posts

Gikk ut fra havna i går og registrerte at ladespenningen under drift gikk som en jojo mellom 13.6 og 14.0. for det meste midt mellom verdiene. Har alltid ligge stabilt på 14,1. Sjekka reima på motoren og anså den som litt for slakk, men ikke kritisk. Da jeg skulle returnere til hjemmehavna i dag var oljetrykket for første gang over 450 kpa med 2500 rpm. Nå gikk også dette som en jojo mellom 450 og opp i 500 kpa. mener jeg så 510 tallet et kort øyeblikk. Oljetemp var stabilt som alltid på 85. Rakk ikke sjekke noe mere før jeg fortøyde i en fei og løp på jobb.

Vil det være normalt at oljetrykket ØKER om reima er slakk? -for jeg antar ustabil lading kommer av det.

-motortype er det vel irrelevant :) men den er grønn, og begynner med 4. boksaven i alfabetet :)

Link to post
Share on other sites

Dersom ladespenningen varierer som følge av feks. slakk viftereim, vil alle instrumenter få varierende driftspenning og "billige" instrumenter vil følge disse svingningene. Så det er mulig dette er årsaken til endringene i oljetrykket. Hos meg viser feks. den rimelig vanntankmåleren mindre før start når spenningen er 12,7volt, enn når det lades med 14,4volt. Litt irriterende er det, og jeg har vurdert å bygge meg en spenningsstabilisator for måleinstrumentene.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

LarsH. nå tror jeg ikke det er billige instrumenterr i båten.. derimot prima VP-vare :)

Forøvrig en Grandezza 31 med VP D6 310.

Det som er, er at dette skjedde så markant, praktisk talt over natten. Reagerte på at analog instument gikk opp og ned, gikk så inn på EVC-en og der så jeg det tydelig på digitalt også.. Jeg får gi reima en oppstrammer, så får jeg se hva som skjer...

Link to post
Share on other sites

Kanskje vi skulle la trådstarter få tid til å stramme opp generatorreima litt, før vi kommer med dommedagsprofetier?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hører en det ikke når viftereima slurer? Kan defekt dynamo eller slakk reim få oljetrykket til å flippe?

Jeg ville sjekket om det er løs kontakt et sted til instrumentene. Ikke noe dommedadsprofeti det vel?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Av 2 stk Nord Star m/D6 (den ene min) og 1 stk Bav 35 med 2 x D6 oppfører ladespenningen seg akkurat som trådstarter her beskriver - og har alltid gjort det. Vi venter derfor spent på løsningen :smiley:

 

Litt CRC Belt Grip på reima på min gjorde det bittelitt mer stabilt, men ikke mye, jager stort sett mellom 13.7 og 13.9 V. Dog er dette lekre digitale (for det er vel egentlig et digitalt voltmeter med analog utlesning?) i likhet med EVC-utlesningen temmelig uinterresant all den tid ladespenningen direkte på batteriene ligger i størrelsesorden 14.2 - 14.4 V.

 

Så kanskje de billigste er bedre Lars H? :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

dere venter i spenning ja :) har ikke fått tatt turen ned i båten enda. kanskje det blir i morgen. Nå er det vel slik at reima skal kunne beveges ca. 1 cm med tommelkraft på det strekket som er langst. Jeg kan bevege den mere. kanskje 2 til 3 cm. Har ikke hørt slurelyd, selv om jeg kjørte motorromsluka opp en cm for å høre bedre.

 

-men jeg skal stikke ned i morgen med momentnøkkelen, synes jeg leste i klokeboken, owners manual, at det var et bestemt moment det skulle skrues til med..

 

-dessuten er vet vel neppe noen viftereim her det er snakke om...om jeg skal spikke på flisa. :) dynamorem kanskje? eller blir det drivrem?...jaja.. same same. reim er reim :)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...