Eureka Startet 19.September.2010 Del på Facebook Startet 19.September.2010 Gikk ut fra havna i går og registrerte at ladespenningen under drift gikk som en jojo mellom 13.6 og 14.0. for det meste midt mellom verdiene. Har alltid ligge stabilt på 14,1. Sjekka reima på motoren og anså den som litt for slakk, men ikke kritisk. Da jeg skulle returnere til hjemmehavna i dag var oljetrykket for første gang over 450 kpa med 2500 rpm. Nå gikk også dette som en jojo mellom 450 og opp i 500 kpa. mener jeg så 510 tallet et kort øyeblikk. Oljetemp var stabilt som alltid på 85. Rakk ikke sjekke noe mere før jeg fortøyde i en fei og løp på jobb. Vil det være normalt at oljetrykket ØKER om reima er slakk? -for jeg antar ustabil lading kommer av det. -motortype er det vel irrelevant :) men den er grønn, og begynner med 4. boksaven i alfabetet :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 19.September.2010 Del på Facebook Svart 19.September.2010 Dersom ladespenningen varierer som følge av feks. slakk viftereim, vil alle instrumenter få varierende driftspenning og "billige" instrumenter vil følge disse svingningene. Så det er mulig dette er årsaken til endringene i oljetrykket. Hos meg viser feks. den rimelig vanntankmåleren mindre før start når spenningen er 12,7volt, enn når det lades med 14,4volt. Litt irriterende er det, og jeg har vurdert å bygge meg en spenningsstabilisator for måleinstrumentene. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 19.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2010 LarsH. nå tror jeg ikke det er billige instrumenterr i båten.. derimot prima VP-vare :) Forøvrig en Grandezza 31 med VP D6 310. Det som er, er at dette skjedde så markant, praktisk talt over natten. Reagerte på at analog instument gikk opp og ned, gikk så inn på EVC-en og der så jeg det tydelig på digitalt også.. Jeg får gi reima en oppstrammer, så får jeg se hva som skjer... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 Kan dette skyldes dårlig kontakt et sted? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Den enøyde kaptein Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 ..eller at dynamoen er i ferd med å ta kvelden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 Kanskje vi skulle la trådstarter få tid til å stramme opp generatorreima litt, før vi kommer med dommedagsprofetier? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 Hører en det ikke når viftereima slurer? Kan defekt dynamo eller slakk reim få oljetrykket til å flippe? Jeg ville sjekket om det er løs kontakt et sted til instrumentene. Ikke noe dommedadsprofeti det vel? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 Av 2 stk Nord Star m/D6 (den ene min) og 1 stk Bav 35 med 2 x D6 oppfører ladespenningen seg akkurat som trådstarter her beskriver - og har alltid gjort det. Vi venter derfor spent på løsningen Litt CRC Belt Grip på reima på min gjorde det bittelitt mer stabilt, men ikke mye, jager stort sett mellom 13.7 og 13.9 V. Dog er dette lekre digitale (for det er vel egentlig et digitalt voltmeter med analog utlesning?) i likhet med EVC-utlesningen temmelig uinterresant all den tid ladespenningen direkte på batteriene ligger i størrelsesorden 14.2 - 14.4 V. Så kanskje de billigste er bedre Lars H? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 20.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2010 (redigert) dere venter i spenning ja :) har ikke fått tatt turen ned i båten enda. kanskje det blir i morgen. Nå er det vel slik at reima skal kunne beveges ca. 1 cm med tommelkraft på det strekket som er langst. Jeg kan bevege den mere. kanskje 2 til 3 cm. Har ikke hørt slurelyd, selv om jeg kjørte motorromsluka opp en cm for å høre bedre. -men jeg skal stikke ned i morgen med momentnøkkelen, synes jeg leste i klokeboken, owners manual, at det var et bestemt moment det skulle skrues til med.. -dessuten er vet vel neppe noen viftereim her det er snakke om...om jeg skal spikke på flisa. :) dynamorem kanskje? eller blir det drivrem?...jaja.. same same. reim er reim :) Redigert 20.September.2010 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 Sjekk at momentnøkkelen kan brukes "links" - hvis ikke kan du spare deg å ta den med... (BTDT). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.