Jump to content

Høyt høyvann i Oslofjorden i kveld

Jens_P

Recommended Posts

På Palmekysten var vannstanden en halv meter over normalt allerede ved lavvann. Jeg må ned en tur og se hvor høyt det blir når det går mot høyvann!

Godt å ha båten ved en flytebrygge; selv om det kan bli vanskelig å komme ut på brygga, flyter i hvert fall fortøyningspunktene opp med floa. Skal ringe noen venner som ligger ved faste brygger. Fortøyningene var stramme allerede kl 20:00, og det var minst fire timer før høyvann!

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Hei. .

Tviler ikke et øyeblikk. Barometerstanden her hjemme er så lav at

faller den mer går barometeret i gulvet med et brak.

Det står på 735mm (980millibar), "Storm".

Bilde

Og det stemmer godt med DNMI sitt trykkkart fra kl.1400 idag.

Bilde

Og her er vannstandsvarslet for Oslofjorden.

Bilde

Legg merke til forskjellen på prediksjonen

og observasjoner/vannstandsvarsel

Regner med at "gummipikkene" på fremre fortøyning av Trudelutt

strekker seg godt. Utliggerne der jeg ligger er ikke hengslet i

flytebrygge, men i land.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Oppdaget dette allerede i dag tidlig. Tok meg en tur ut til "Flukt" for å se etter henne. Det var nesten uvirkelig, folkens!

Vanligvis så spaserer jeg rett ombord, ved høyvann. d.v.s. baugen ligger omtrent i høyde med bryggekanten. Ved lavvann er det en 30cm, maks 40 cm under selve bryggekanten.

I dag var baugen ca 1meter til 1,20 m over bryggekanten!!!  :eek: Det var helt uvirkelig! Måtte ta tak i pulpitten, sette foten mot baugen og heise meg opp til "FLUKT"!

Slå meg til ro med at - all sv-vinden som nå har blåst i ett strekk i nesten 14 dager og det faktum at det har striregnet i omtrent like lang tid - var skyld i dette. Jeg bor tross alt ved utløpet av en stor elv - Glomma. Og denne samler jo en del vann fra hele innlandet. Vann som må ut i sjøen igjen......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Sjekket vannstanden kl 23:00, og den var faktisk lavere enn kl 20:00, selv om det ennå er en time til høyvann....

Slagskipet har det bra, og det så greit ut for de andre båtene i samme hjørne av verden. Så da kan vi bare fortsette å nyte solen her sør. Nydelig solnedgang etter en strålende dag (solstråler altså).

- Jeg synes det er greit her i Kristiansand!

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

• 3 måneder senere...
:eek::eek: Kjørte akkurat over kanalbrua i Moss, og nå er det ganske mye høyere vannstand enn normalt. Bortimot 1/2 meter over normalen tenker jeg. Manglet ca 30 cm kanskje, til det gikk over bryggekanten i kanalen. Vet ikke om det er på vei opp eller ned nå, men mistenker at det kan bli høyere utover natten, da det er meldt mye vind. Men det blåser ikke så fryktelig her ennå......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...