Jump to content

Tidevannstabell - anbefalinger


John_Kr

Recommended Posts

Hei Folkens

I påsken (Langfredag) hvert år er det ekstremfjære. På dette tidspunktet får jeg inspisert mine fortøyninger. Nå er det slik at jeg skulle absolutt byttet ut noen av mine taug og da er jeg avhengig av fjære.

 

Er det noen her som har noe linker til gode tidevannstabeller som også tar hensyn til månens gange. Full måne - stor forskjell på flo og fjære.  

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Fant nettopp en link til Statens Kartverk Sjø. Du kan jo prøve den: http://vannstand.statkart.no/skjema2.php

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har du av de siste generasjoner (fra 2004) BlueChart kan du også få dette ut på plotteren/gps.

Dette gjelder selvfølgelig også C-map!  :smiley:

 

Ellers kan du også klikke på linken http://www.math.uio.no/tidepred

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har du av de siste generasjoner (fra 2004) BlueChart kan du også få dette ut på plotteren/gps.

Og C-Map.  Dette er vel en standardfunksjon på alle kartsystemer nå til dags. I allefalle en grei funksjon hvor du kan gå inn på nærmeste havnedata og finne ut dette.  Eneste aberet er at du ikke får justert for værpåvirkning, hvis du ikke abonnerer på å ta ned slike data direkte fra satelitt til plotteren da.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Har du av de siste generasjoner (fra 2004) BlueChart kan du også få dette ut på plotteren/gps.

Hmmm..... Her var det noe jeg måtte bite meg merke til.

 

Har en Garmin 276C med BlueChart 6.5 (CD versjonen), sier du at jeg kan få tidevanntabellen inn i GPS'n?

 

Hvordan gjør jeg det?

 

Venter i spenning. :smiley:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Enkelt:

I Mapsource klikker du på rullegardinet øverst, der man velger hvilken karttype man vil se. Velg deretter 'Atlantic marine and tide service'. Zoom deretter ut til f.eks 500km, da vil du se hvor og hvor store tidevannskartene er og for vår del dekker dette hele Norden-denne infofila tar kun noen titalls kb. Bruk 'Map Tool' knappen for å velge området du vil laste inn i gpsen.

Zoom inn til hjemtraktene dine og velg nærmeste tidevannsstasjon, pek på denne med verktøyene; handa eller pila og høyreklikk og velg så 'Predict tides'- da popper tidevannstabellen opp..........

Skal du legge dette inn i gps må du også legge inn de vanlige kartene du måtte ha på nytt da allt du måtte ha fra før blir slettet i gps ved innlasting.

Var dette klart nok???

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...