John_Kr Startet 21.September.2004 Del på Facebook Startet 21.September.2004 Hei Folkens I påsken (Langfredag) hvert år er det ekstremfjære. På dette tidspunktet får jeg inspisert mine fortøyninger. Nå er det slik at jeg skulle absolutt byttet ut noen av mine taug og da er jeg avhengig av fjære. Er det noen her som har noe linker til gode tidevannstabeller som også tar hensyn til månens gange. Full måne - stor forskjell på flo og fjære. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Lars H. Svart 21.September.2004 Del på Facebook Svart 21.September.2004 Hei. Fant nettopp en link til Statens Kartverk Sjø. Du kan jo prøve den: http://vannstand.statkart.no/skjema2.php Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arne Lian Svart 21.September.2004 Del på Facebook Svart 21.September.2004 Eller denne til Meterologisk: http://met.no/cgi-bin/vannstand-tabell.cgi Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.September.2004 Del på Facebook Svart 22.September.2004 Det finns Freeware / Shareware program för dette som man kan ha ombord ! fann dette lite snabbt om det er Free eller Share hann jag ikke se...... http://wxtide32.com/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Arne Lian Svart 22.September.2004 Del på Facebook Svart 22.September.2004 Har du av de siste generasjoner (fra 2004) BlueChart kan du også få dette ut på plotteren/gps. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.September.2004 Del på Facebook Svart 22.September.2004 Har du av de siste generasjoner (fra 2004) BlueChart kan du også få dette ut på plotteren/gps.Dette gjelder selvfølgelig også C-map! Ellers kan du også klikke på linken http://www.math.uio.no/tidepred Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 22.September.2004 Del på Facebook Svart 22.September.2004 gäller oxo Tsunamis som ger både tidvatten/strömstyrka/riktning Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Arnstein Svart 22.September.2004 Del på Facebook Svart 22.September.2004 Har du av de siste generasjoner (fra 2004) BlueChart kan du også få dette ut på plotteren/gps.Og C-Map. Dette er vel en standardfunksjon på alle kartsystemer nå til dags. I allefalle en grei funksjon hvor du kan gå inn på nærmeste havnedata og finne ut dette. Eneste aberet er at du ikke får justert for værpåvirkning, hvis du ikke abonnerer på å ta ned slike data direkte fra satelitt til plotteren da. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
John_Kr Svart 22.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2004 Har du av de siste generasjoner (fra 2004) BlueChart kan du også få dette ut på plotteren/gps. Hmmm..... Her var det noe jeg måtte bite meg merke til. Har en Garmin 276C med BlueChart 6.5 (CD versjonen), sier du at jeg kan få tidevanntabellen inn i GPS'n? Hvordan gjør jeg det? Venter i spenning. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Arne Lian Svart 22.September.2004 Del på Facebook Svart 22.September.2004 Enkelt: I Mapsource klikker du på rullegardinet øverst, der man velger hvilken karttype man vil se. Velg deretter 'Atlantic marine and tide service'. Zoom deretter ut til f.eks 500km, da vil du se hvor og hvor store tidevannskartene er og for vår del dekker dette hele Norden-denne infofila tar kun noen titalls kb. Bruk 'Map Tool' knappen for å velge området du vil laste inn i gpsen. Zoom inn til hjemtraktene dine og velg nærmeste tidevannsstasjon, pek på denne med verktøyene; handa eller pila og høyreklikk og velg så 'Predict tides'- da popper tidevannstabellen opp.......... Skal du legge dette inn i gps må du også legge inn de vanlige kartene du måtte ha på nytt da allt du måtte ha fra før blir slettet i gps ved innlasting. Var dette klart nok??? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 22.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2004 Utrulig bra, ble litt knoting men jeg fikk det til til slutt. Takker for tipset, denne finessen var jeg ikke klar over. Baatplassen.no - bra Forum. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.