Tonyoe Startet 20.September.2010 Del på Facebook Startet 20.September.2010 Båten skal opp for vinteren, og motoren bør ha en gjennomgang. Er det noen som hvet om en type rensemiddel som kan kjøres gjennom kjølesystemet? Tanken er å fjerne eventuell legerig/groing i kanalene før de fylles med frostveske. Motoren er forøvrig Marna benzin-drevet MB10a Disel kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 QMI har produkter til dette. Ligger en lengre tråd om dette her på båtplassen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 Systemrens er vel et vanlig produkt å bruke. Noen bruker også vanlig sitronsyre, har jeg hørt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 TermoRens Rensevæske er bra. http://home.thinkpage.no/termorens/TermoRens+Rensev%E6ske/cid/16149/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Tonyoe Svart 8.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Jeg gikk på Torshov bilrekvisitta og fikk tak i radiator-rens, og den fikk ut mye groms. impelleren røk, men ikke før på slutten av gjennomgangen av rent vann. Den skal jo bytttes likevel. Sitér dette innlegget Link to post
loix Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 eddik er bra, men du må ha den blanke 35 % eddiken. bland 5 dl eddik med 5 liter vann, kjør det inn i systemet og la det stå ca et døgn. dette har fungert meget bra for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 For å rense en Mb10a så ville jeg tatt ut frostlokk i blokka , Da kommer du til all møkka som ligger nederst i kjølekappa, den er det vansklig å få ut med systemrenns. Pirke og stake med en ståltråd, utrolig mye somm ligger bak der!! På mb`n så har området rundt thermostaten lettfor å ruste i stykker! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Tonyoe Svart 9.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 For å rense en Mb10a så ville jeg tatt ut frostlokk i blokka , Da kommer du til all møkka som ligger nederst i kjølekappa, den er det vansklig å få ut med systemrenns. Pirke og stake med en ståltråd, utrolig mye somm ligger bak der!! På mb`n så har området rundt thermostaten lettfor å ruste i stykker! Bernt Hvor sitter frostlokket da? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Hvis den er lik min Marna RG12 (12hk bensin) sitter det to tykke kobberskiver på siden av sylinderblokka. Motsatt side av eksosen. Bestil først nye fra Marna, så du vet du har riktig del tilgjengelig. Deretter slår du en kraftig skrutrekker gjennom skivene og vipper dem ut. Da kommer du til med ståltråd(sykkeleiker, sveisetråd e.l. stiv tråd) og karer og grafser rundt. Jeg brukte faktisk støvsuger på min(en gammel en....). Satte slangen i den ene hullet og karet febrilsk i det andre. Masse rustflak som kommer ut. Marna anbefaler at du spyler med vannslange, men jeg valgte støvsuger pga tilgang. Når jeg var ferdig hadde jeg spikket meg en liten trekloss som var litt mindre i diameter i enden enn det de nye kobberskivene er. Skivene er buede og du montere dem med buen utover. Deretter slår du dem NESTEN flate med treklossen som dor. Da sprenger de utover og tetter mot blokka. Hele operasjonen tar ikke så lang tid, og i følge Marna bør du gjøre det hvert tiende år. Tok min i fjor sommer, så da holder det fram til 2020. Da er motoren min 50 år gammel... Skal du ta god vare på disse motorene gjennom vinteren, monterer du på slanger og kjører frostvæske igjennom. Deretter henger du opp slangene og etterfyller disse slik at motoren står med frostvæske toppet opp gjennom vinteren. Da har du den beste virkningen ift rust. Hvis du bare kjører igjennom frostvæske og drenerer den ut er det bare en tynn film inne i blokka, og det ruster godt. Jern utvider seg 10 ganger når det ruster, så rustspregning er ett større problem en ren gjennomrusting. Disse motorene er rimelig tykkvegget. På min sitter det også en frostplugg i enden på eksosmanifoilen, men der var det ikke noe særlig rust. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.