Jump to content

Rens av kjølesystemet på Marna MB10a?


Tonyoe

Recommended Posts

  • 3 måneder senere...

For å rense en Mb10a så ville jeg tatt ut frostlokk i blokka , Da kommer du til all møkka som ligger nederst i kjølekappa, den er det vansklig å få ut med systemrenns.

 

Pirke og stake med en ståltråd, utrolig mye somm ligger bak der!! På mb`n så har området rundt thermostaten lettfor å ruste i stykker!

 

Bernt

Link to post

For å rense en Mb10a så ville jeg tatt ut frostlokk i blokka , Da kommer du til all møkka som ligger nederst i kjølekappa, den er det vansklig å få ut med systemrenns.

 

Pirke og stake med en ståltråd, utrolig mye somm ligger bak der!! På mb`n så har området rundt thermostaten lettfor å ruste i stykker!

 

Bernt

Hvor sitter frostlokket da?

Link to post

Hvis den er lik min Marna RG12 (12hk bensin) sitter det to tykke kobberskiver på siden av sylinderblokka. Motsatt side av eksosen.

Bestil først nye fra Marna, så du vet du har riktig del tilgjengelig.

 

Deretter slår du en kraftig skrutrekker gjennom skivene og vipper dem ut. Da kommer du til med ståltråd(sykkeleiker, sveisetråd e.l. stiv tråd) og karer og grafser rundt. Jeg brukte faktisk støvsuger på min(en gammel en....). Satte slangen i den ene hullet og karet febrilsk i det andre. Masse rustflak som kommer ut. Marna anbefaler at du spyler med vannslange, men jeg valgte støvsuger pga tilgang.

 

Når jeg var ferdig hadde jeg spikket meg en liten trekloss som var litt mindre i diameter i enden enn det de nye kobberskivene er. Skivene er buede og du montere dem med buen utover. Deretter slår du dem NESTEN flate med treklossen som dor. Da sprenger de utover og tetter mot blokka.

Hele operasjonen tar ikke så lang tid, og i følge Marna bør du gjøre det hvert tiende år. Tok min i fjor sommer, så da holder det fram til 2020. Da er motoren min 50 år gammel... :cool:

 

Skal du ta god vare på disse motorene gjennom vinteren, monterer du på slanger og kjører frostvæske igjennom. Deretter henger du opp slangene og etterfyller disse slik at motoren står med frostvæske toppet opp gjennom vinteren. Da har du den beste virkningen ift rust.

Hvis du bare kjører igjennom frostvæske og drenerer den ut er det bare en tynn film inne i blokka, og det ruster godt. Jern utvider seg 10 ganger når det ruster, så rustspregning er ett større problem en ren gjennomrusting. Disse motorene er rimelig tykkvegget.

 

På min sitter det også en frostplugg i enden på eksosmanifoilen, men der var det ikke noe særlig rust.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...