Jump to content

Samler på nautiske antikviteter


Walter_S

Recommended Posts

En gang på 70-tallet var jeg i Lymington / England og skummet litt gjennom noen antikvitets-sjapper og antikvariske bokhandlere. Der fant jeg, blandt andre ting, dette askebegeret. Det er fra passasjerbåten Queen Mary, som hadde sin jomfrutur den 27. mai, 1936. Selve propellen (som går rundt) er modell av en av Queen Mary's store propeller.

 

Ifg. selgeren var visst dette et begrenset opplag, hvor hver av passasjerene på jomfruturen fikk ett slikt eksemplar. Vet ikke hvor mange passasjerer denne Queen Mary hadde plass til. Er det noen her som vet? Noen som vet om det er denne Queen Mary, som endte sine dager med å gå til bunns utenfor Hong Kong?

 

Er det noen her som har litt greie på slike antikviteter? Hvilken verdi ville et slikt askebeger representere? Noen som vet om spesialister av nautiske antikviteter? Firma, navn, etc.?

 

Askebegeret har en diameter på 14 cm og er 10 cm høy.

 

show_image_stream.php?bid=13034320&dx=527&dy=433

show_image_stream.php?bid=13034318&dx=506&dy=495

 

Det står RMS Queen Mary - Hva står RMS for?

show_image_stream.php?bid=13034319&dx=527&dy=178

 

show_image_stream.php?bid=13034317&dx=527&dy=206

Askebegeret er støpt av "The Manganese, Bronze & Brass Co Ltd London England - som også støpte propellerene til selve passasjerdamperen.

show_image_stream.php?bid=13034316&dx=489&dy=495

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Walter.

 

Nå må du ikke selge unna arvesølvet. Det askebegeret der kan vi bruke under møter, så kan du ta en avgift for bruk :yesnod:.

Så skal også frimerker og mynter vekk :eek:

 

Er selv frimerkesamler skjønner du :smiley:

 

I mitt innerste er jeg litt enig med deg. Min frimerkesamling er en del av pensjonen min og om noen år så går den nok på auksjon. Og da blir det ny båt.

Link to post
Share on other sites

Queen Mary lever i beste velgående som Hotell..

Takk for linken! Når jeg i mitt innlegg skrev om den båten som sank i Hong Kongs havn - så tok jeg selvfølgelig feil. Det var gamle QE - Queen Elizabeth (den første?) som endte sine dager på en dramatisk måte, med brann ombord og senere sank den der, den gamle stoltheten!

Stakkars Walter, båtfeber'n tvinger ham til å selge samleobjektene sine...

:smiley:  :yesnod: - Forresten et godt tips, dette med eBay - takk, GeirKS!

 

....Min frimerkesamling er en del av pensjonen min ....

Det er ikke penger i frimerker lenger, Amorosa. Etter at østblokklandene fikk tilgang til Europa, datt prisene på filatelistiske godbiter!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Takk for linken! Når jeg i mitt innlegg skrev om den båten som sank i Hong Kongs havn - så tok jeg selvfølgelig feil. Det var gamle QE - Queen Elizabeth (den første?) som endte sine dager på en dramatisk måte, med brann ombord og senere sank den der, den gamle stoltheten!

Var det ikke vraket av QE I som var hemlig bas i en James Bond film?

husker bare ikke vilken film det var, men dette er vel lit OT !

 

eller Kansje man kan räkna in QE I bland 'nautiske samlerobjekt' !

 

hun er vel sikkert upphuggen nuförtiden!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...