Jump to content

Skilsø 33, septiktanken fyller seg opp...

aslesp

Recommended Posts

Noen som har erfaring med at septik tanken fyller seg opp når båten ligger stille?

Tømte tanken, så lå båten stille ca 4 uker og da var tanken nesten helt full igjen.

Jeg har manuelt toalett, og elektrisk lensepumpe til septik tanken.

Dette er på en Skilsø 33 hvor septik tanken ligger helt i bunnen under stikk kabinen. (under vannlinjen)

Lensepumpa ligger også under vannlija men jeg trodde denne skulle ha "sperre" slik at ikke vann kan trenge inn "gal" vei.

Når båten lå still var både krana til inn på toalett og ut fra septik tank åpne hele tiden.

Pleier dere å stenge krana ut fra septik tank til vanlig?

Jeg sliter med det samme problemet. Mener det skal være tilbakeslagsventil i pumpen, men det kan vel fort komme litt ulumskheter her, slik at den ikke tetter 100%. Kommer nok til å kikke litt nærmere på pumpen og eventuellt sette inn en ekstra tilbakeslagsventil. Unngår problemet med å stenge skrogventilen ut fra pumpe.

Forslaget om bend med lufting tror jeg absolutt ikke jeg ville prøvd. Det er jo nettopp den type odør en vil prøve å unngå. Hjelper lite med diffusjonstette slanger hvis en monterer lufting i sløyfen.

Jeg stenger alltid inntaket til toalettet når jeg forlater båten. Utløpet fra septiktanken åpner jeg kun når tanken skal tømmes. Som du sier så er det tilbakeslagsventiler i pumpa, men disse er ikke 100% tette når tanken ligger lavere. Så jeg ville lagt inn som en god rutine å holde ventilene stengt. Det krever vel forresten forsikringsselskapene også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg sliter med det samme problemet. Mener det skal være tilbakeslagsventil i pumpen, men det kan vel fort komme litt ulumskheter her, slik at den ikke tetter 100%. Kommer nok til å kikke litt nærmere på pumpen og eventuellt sette inn en ekstra tilbakeslagsventil. Unngår problemet med å stenge skrogventilen ut fra pumpe.

Forslaget om bend med lufting tror jeg absolutt ikke jeg ville prøvd. Det er jo nettopp den type odør en vil prøve å unngå. Hjelper lite med diffusjonstette slanger hvis en monterer lufting i sløyfen.

Bend med lufting er en enveis ventil. Hvilket betyr at det ikke kommer luft ut av denne. Og kun gir luft inn slik at hevert effekt ikke skal kunne skje selv med slange over vannlinjen. Så ut i fra min erfaring er ikke dette et tema for meg. Skal være sagt at jeg har ført luftingen ut av bendet ut av båten.

Ref:

http://www.myboatsgear.com/featured_product/vented%20loops.asp

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...