JRK Startet 21.September.2010 Del på Facebook Startet 21.September.2010 Hei, Har en Saga 315. Orginalt er det ett 100 Ah startbatteri og, det er trekt 90 mm2 kabel frem til baupropelleren. Har ettermontert ett 60 Ah foran ved baupropellen. Når jeg kjører baupropell og vinsj sammtidig mer en 30 sekunder får jeg "lav spenningsalarm" på fjernkontrollen og baupropellen og vinsj kopler ut. (Om jeg kjører de via de faste panelene fungerer de fremdeles)Hovedproblemet er altså at spenningen faller så mye at fjernkontrollen kopler ut Nå er det på tide å bytte batterier og da lurer jeg litt på hva jeg skal velge. Tenker fremdeles og ha ett batteri bak (som orginalt) og ett foran ved baupropelleren. Har også bestemt meg for å kjøpe AGM batterier Ser at Optima Red Top 50 Ah er ett av de batteriene som holder best på spenningen under belastning. På den annen side er dette et rent startbatteri, og det tåler dyputlading dårlig. Om jeg da kjører baupropell og thruster lenge (Intill 3 minutter) vil dette kunne skade batteriene, ved at utladingen blir for stor? På den annen side ser jeg at flere AGM (f.eks Euroglobe) batterier anbefales for både forbruk og start. Ved å velge slike batterier vil jeg også få dobbelt så mange amperetimer til samme pris? Noen med erfaring? Eller gjerne som har konkrete løsninger som virker. Sitér dette innlegget Link to post
egro Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 I manualen for den vinsjen jeg har så står at motoren bør ruses opp til 1500 o/min når vinsjen kjøres. Hos meg så er det samme batteriet som mater baugpropell og vinsj. Sitér dette innlegget Carat 7400 1987 solgtNimbus 28DC 1987 solgt Skuteløs Link to post
S/Y Ørnen Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 Jeg sitter med samme problemstilling men med en mindre dimensjon, skal bare kjøre vinsj. Har sett på Optima Bluetop som er beregnet på å tåle dyputladning samtidig som det avgir en kraftig nok strøm til å starte tunge dieselmotorer. MEN nesten 2500 kr for 55Ah er mye penger, selv om det er et fantastisk batteri. Jeg har kommet til at jeg skal kjøpe et av Maritims AGM batteri til denne jobben, 120Ah og halve prisen. Som startbatteri har jeg et Hankook 120 Ah og som forbruk 2x Exide Marathon GEL. Uansett hvilket batteri du bruker tror jeg at du vil få samme alarm senere også fordi det går utrolig mye strøm om du kjører begge apparat samtidig, da må du uvilkårlig få et stort spenningsfall. Den ultimate løsningen er ett batteri for vinsj og ett for baugpropell men da begynner det å bli dyrt. Du kan jo også prøve med å ha vinsj på startbatteriet og baugpropell på det nye ekstrabatteriet, da vil ikke spenningsfallet bli så stort fordi de kjører fra hver sin kilde. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 21.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2010 Hei Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 JKR, lurer litt på om du ruser opp motoren til anbefalt turtall når du kjører opp vinsjen? og hvilken type vinsj har du? -også på min vinsj, winchmatic mx52, skal turtallet opp, ifølge manualen til 1200 omdreininger. Det gjør jeg. MEN: Interessant at du mener vinsjen stopper på grunn av batteriproblemer når du bruker fjernkontrollen. Jeg har det samme problemet, og vinsjen stopper etter 2 til 4 sekunder. Da må jeg slippe knappen på fjernkontrollen og trykke på nytt, hvorpå den da går opp nye 2-4 sekunder og stopper. slik går dagen :) om jeg bruker de fastmonterte knappene fungere vinsjen uten problemer.Dette skjer uavhengig om jeg øker turtallet eller ikke. Fjernkontrollen og radio relayet er nå sendt inn til winchmatic i sverige for test om det er der feile ligger. Tingen er den at all den tid jeg har hatt båten, kjøpt hos forhandler i 2009, har ikke fjernkontrollen fungert i det hele tatt. Dette fordi den som fulgte med båten ikke var kodet sammen med relayet... sannsynligvis fordi forhandler hadde mista orginalkontrollen og lagt ved en annen i farta. Når jeg først gjorde et forsøk på å kode sender/mottaker forleden, og fikk de til å snakke sammen, fant jeg ut at det var noe krøll med at den stoppa. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 22.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2010 Hei Eureka, Dette er en kjent problemstilling på fjernkontroll fra Engbo.(Og sikkert andre) Problemstillingen er så enkel at fjernkontrollens mottager i båten senser at spenningen er for lav (under 7,5 Volt, tror jeg det er). Denne gir da beskjed til fjernkontrollen i hånden ved at en rød lampe blinker og varsler operatøren. Fortsetter du å kjøre baupropellen vil den kople ut thrusteren,(eller rettere sagt den enheten som skaper spenningsfallet) men ikke vinsjen. Dette er egentlig en fin sikkerhets innredning for ikke å ødelegge batteri, kontaktor og winsjmotor. Jeg har en Saga 315 med 90mm2 kabler til vinsjen og jeg har målt litt på spenningsfallet. Det er ca en volt spenningsfall i kablingen, ca. 0,4 volt over hver av 2 brytere. Resten er i selve batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Fleste AGM batterier med oppgitt ah på begge 10t og 20t har god start og forbruksevne. Dem med kun oppgitt 100t er ikke brukbare til mer en forbruk. Jeg kjører min 11hk baugpropell og 1500w vinsj på 100/111ah 24v AGM batteribank fra Leoch og eneste ladekilden er 6amp batterilader. Har ikke enda opplevt strømmangel. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
NilsPils Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 For meg høres dette ut som om problemet oppstår fordi dynamoen ikke greier å gi nok strøm til baugpropell og vinsj. Dette er kanskje typisk dersom en erstatter grov nok kabel med et ekstra batteri foran. Da blir det dette batteriets kapasitet alene som må fore motorene foran. Dette er en av grunnene til at jeg aldri har forstått vitsen med ekstra batteri foran til baugpropell og vinsj. Normalt kjører en disse når motoren går, slik at dynamoen bidrar til å skaffe nok strøm, forutsatt at det er grov kabel fremover. Ekstra batteri koster dessuten penger og vedlikehold, gir økt vekt og tar plass. Dessuten kjører jeg aldri baugpropell og vinsj samtidig i 30 sekunder. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Eller gjerne som har konkrete løsninger som virker. Hvor stor dynamo sitter det på motoren din? Dersom du har en stor dynamo men dårlig laderegulering kan det hende du får dårlig drahjelp fra denne når du bruker mye strøm. Jeg løste det ved å levere inn dynamoen til Fredrikstad vikleverksted som loddet inn en diode som "lurer" opp ladespenningen med ca. 0,7V. Det gjorde virkelig susen i forhold til ladestrøm. Dersom du har en 80A dynamo som meg er det fint at den gir 80A når du trenger det En annen ting du kan gjøre er å se på ladestrømmen i forhold til turtallet på motoren. Her er det mulig å "jasse opp" ladestrømmen ved å endre utveksingen. Jeg dreiet meg en mindre reimskive til dynamoen, men det beste er å øke diameteren på veiva. Jeg har intrykk av at det er få dynamoer som lader tilfredsstillende på tomgang. Dersom du får boostet opp dynamoen gir den kanskje ca. det vinsjen tar. Hvor stor er trusteren din? Jeg har en SP75 og la opp 90mm2 som du. Angret imidlertid etterpå at jeg ikke la opp 120. En mulighet er å legge opp 50mm2 i tillegg. Men hvor sitter spenningsføleren som kobler ut fjernkontrollen din? Jeg byttet alle batterier i fjor så hos meg fungerer det tilfredsstillende nå. Det er imidlertid en ting jeg ville gjort annerledes om jeg skulle gjort jobben igjen: Istedenfor separat start og forbruksbank ville jeg lagt opp en overdimensjonert bank til alt og et. Dersom man har flere dedikerte batterier rundt om på båten blir det mye styr med kabling, lading, reler osv., og mange Ah som blir stående ubrukte. Jeg kjøpte åpne syrebatterier fra Sønnak type SHD og HDX, hhv. til forbruk og start. (Jeg valgte åpne syrebatterier siden jeg har ladespenning som er noe i overkant av anbefalt, 14,9V, dermed har jeg mulighet for å etterfylle vann.) Dersom man dimensjonerer banken rikelig tror jeg ikke det med CCV er noe problem heller. Jeg satte inn 2x220 til forbruk og 180 til start. Dersom jeg hadde satt inn 3x220 forbruksbatterier istedet hadde de ikke hatt problemer med å fore trusteren selv om det er forbruksbatterier (alt er relativt). Dette er et tema som har blitt diskutert i flere tråder tidligere. Bla. har Lotus argumentert for den løsningen jeg skisserer. Noen kommer sikkert til å hevde at du kan risikere å bli stående tom for strøm med denne løsningen. Det hadde ikke jeg vært så bekymret for, jeg følger nøye med på spenningen når jeg bruker båten. Som sikkerhet er det også mulig å ha et lite 60Ah batteri stående et sted til nødbruk. Lykke til Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 .....Dersom man har flere dedikerte batterier rundt om på båten blir det mye styr med kabling, lading, reler osv., og mange Ah som blir stående ubrukte. .... Og det blir flere sjekk- og vedlikeholdspunkter. Jeg synes det er nok som det er. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Eureka Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 (redigert) Dette var MEGET interssant. Takker for svarene. Nå er det slik at jeg i utgangspunktet kommer litt til kort når det gjelder strøm. Men forstår såpass at symptomene på båten minner svært mye om det som blir beskrevet her. Det har seg nemmelig slik at ladinga under drift har vært litt lav i det siste. lavere enn normalt ihvertfall. Går som en jojo mellom 13,5 og 13,9, Mot normalt stabilt på 14,1. Har hatt en egen tråd om dette tidligere, men her dukker det opp ny informasjon! Har registrert at generatorreima er litt slakk, men fikk ikke tid til utbedre det sist. Kan jo hende at det er rent tilfeldig at dårlig lading oppstår i samme tid som at jeg endelig får vinsjens fjernkontroll til å virke og at det således ikke er noe "galt" med vinsjen/ fjernkontrollen. På winchmatic er det en svært enkle fjernkontroll med 4 knapper, ingen lys. Men det er 4 ulike lydfrekvenser som sendes ut av fjernkontrollen når man bruker de ulike knappene. Idet vinsjen stopper ved bruk av fjernkontrollen, så skifter lyden til en tofrekvens sirenelyd. Lydendringen ser jeg for meg er tilsvarende om det skulle vært et rødt lys som blinket, slik som engbo angivelig har. Men når engboen stopper på grunn av spenningsfall, kan man også der slippe kanppen og trykke den på nytt hvorpå den går en stund, eller må man resette hele bøttebaletten? Dersom det er lav spenning på grunn av dårlig lading på generatoren, som skyldes slakk generatorreim, får jeg begynne der. MEN: sett at jeg er tilkoblet landstrøm, vil det da oppstå samme problemet? Redigert 22.September.2010 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 22.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2010 Hei, Om alarmen går på Engbo, så kopler den ut. Når spenningen er oppe igjen er det bare å kjøre igjen. Mao det trengs ingen resetting. Det blir nevnt lenger opp i innleggene her at generatoren leverer strøm til winsj og baupropell. En normal dynamo lader fra 50-100A. En sleipner 4 KW baupropeller trekker 400A. Mao det er batteriet som må ta nesten hele belastningen. Men det er også viktig å merke seg at en slik thruster kjører du kanskje noen få sekunder i gangen, mens generatoren går hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 (redigert) jeg får komme tilbake med litt mere teknisk informasjon om utstyret jeg har. Båten og utstyret er frabrikkbygd i 2007, tatt ut hos forhandler i 09. Jeg har aldri kjørt truster og vinsj samtidig og det har ikke vært noe problem å bruke truster alene. Skal ta en grundigere gjennomgang på hvilket utstyr som er koblet på hvilket batteri. Takk for innspill så langt. Fjernkontroll og radiorelay har ankommet winchmatic i sverige nå, så jeg får jo også avvente testresultatet fra dem. Når jeg snakket med dem på telefon og fremla hva som var galt, sa de kun at det kunne være et mandagsprodukt og de ville ha det inn til test. Forøvrig så forundrer det meg hvor dårlige mange firmaer er til å svare på mail...men det blir en annen sak. -forøvrig streiker min vinsj etter 2-4 sekunder ved bruk av fjernkontollen.. rart at jag kan kjøre vinsjen i 30 sekunder uten problemer med fastmontert bryter... men det er jaggu mye som er rart her i verden :) Redigert 22.September.2010 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Jernbåten har en avstand på ca. 7 meter fra dynamo til baupropell. For at dette skal kunne kjøres uten bruk av baugbatteri, så måtte jeg vil opp i 12 kvadrat kabler forover. Nå kan båten legge ut 60 meter 10 mm kjetting med et 20 kg anker i enden. Et av punktene som ble vurdert, var sikkerheten for at man skulle kunne heve anker uten bruk av motor og dynamo. Følgelig ble det montert et baugbatteri på 180 Ah (startbatteri fra Biltema). Vedlikeholdet på dette batteriet er omfattenede, og betyr en liter vann en gang i året. Batteriet ble montert i 2003, og rapporterer at det har det bra. Jeg kan stå i baugen med fjernkontroll og kjøre winch og baugpropell samtidig når det er behov for at baugen følger etter kjettingen. Det er full blås, og det har aldri vært registrert spenningstap. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 22.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2010 -forøvrig streiker min vinsj etter 2-4 sekunder ved bruk av fjernkontollen.. rart at jag kan kjøre vinsjen i 30 sekunder uten problemer med fastmontert bryter... men det er jaggu mye som er rart her i verden :) Dette behøver ikke være rart. I fjernkontrollens mottager sitter det følsom elektronikk. Denne er nok mye mer følsom for lav spenningen en selve vinsjmotoren og rele'ene som styrer denne. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 hehe, ja, det har begynt å gå opp for meg at dette er følsomme ting.. til helsikke med elektronikk og motor.. gi meg et par årer :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Det er full blås, "full blås" er kanskje ikke den mest kvantifiserte angivelsen jeg har vært borti... og det har aldri vært registrert spenningstap. Spenningstap har jeg ikke hørt om før, men hvis det er spenningsfall du sikter til tviler jeg på at du har målt særlig nøye. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.