nordan family 27 Startet 21.September.2010 Link til dette innlegget Startet 21.September.2010 Jeg skal ha eksosen ut akterspeilet. Konklusjonen er nådd. Eber selger 3 meter original eksos som maksimal eksoslengde. Men "det anbefales likevel ikke" - kan delvis kompenseres med større dimensjon (fra 28 mm til 42 mm). Er det noen her som har trosset rådene og likevel har satt inn 3 meter? Det dreier seg om en litt eldre D5. alternativet er å flytte varmeren - men det er ikke veldig mye plass å ta av langt bak i denne akterkabinbåten. Muligens det også går, men da blir det fort egen dieseltank til den, og trekking av nye luft-rør på motsatt side av der opplegget er i dag. Ingen ønskesituasjon det heller. Men flytting av varmeren er alternativet hvis jeg blir for skremt at lang eksos. For de som er kjent med båttypen: Plan A er å flytte varmeren så langt bak som mulig på styrbord side av motorrommet (den står midt bak den sofaen som er p åden siden - kan flytte 70-80 cm lengre bak). Eksos gjennom / bak/under toalettrom, skap i AC og ut. Det er omtrent 3 meter, mulig jeg må tøye det litt over 3 meter. Plan B er å flytte varmeren til babord side i / under skap AC (omtrent der eksospotta ligger). Må da trekke nye luft-rør, og antagelig egen dieseltank. Suger i dag langt fremme på styrbord tank. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 Vi har en D4 Airtronic som er fabrikkmontert av Viksund. Jeg har ikke målt lengden på eksosslangen, men jeg antar at den er minst 2,5 meter, kanskje bort i mot 3. Slangen har standar dimensjon. Eksosen er montert med svanehals, men det er lagt opp med store bøyer. Knappe bøyer på slangen vil nok føre til større motstand. Dersom du legger eksos som er opp mot øvre grense i anbefalingene bør du forsøke å ha minst mulig bøyer på slangen. Sier Eber noe om hva som er ulempen med lang eksos? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Servicemannen Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 De blir dedsoting der man ikke kan justere CO på Eber etter installasjon. På D2 har jeg tatt 5,5m eksosrør men på D5 skulle jeg ikke overstige 3 meter. Som Nordan Family 27 siger skal du passe på skarpe svinger, ellers går de greit. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Skipper Worse Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 Har du varmeren "oppe i veggen" da, høyere enn tanken? Min står på et mye lurere sted; rett under føttene mine på førerplassen, helt fremst i motorrommet og rett innenfor tanken. Eksosutløpet går rett ut i siden, slangen ligger på tvers foran tanken. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Servicemannen Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 Nedsoting blir også om de blir for meget motstand i luftkanaler inn i båten. Samme viftemotor blåser luft inn i kanaler og suger luft inn i brennkammer. På eldre Webasto kunne man øke hastigheten på vifte i forhåld til diesel til justering av CO mens på nyere EVO type justerer man dieselmengden. De gir mer fleksibilitet i installasjoner. På Eber er instillinger faste fra fabrikken og der bør man passe seg mer. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
nordan family 27 Svart 22.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Sier Eber noe om hva som er ulempen med lang eksos? Termomarin sier bare at den ikke vil klare å kvitte seg med avgassene på grunn av for stort trykk. jeg vil anta at det da blir soting slik som Servicemannen sier - og kanskje også blir den for varm? Har du varmeren "oppe i veggen" da, høyere enn tanken? Ja - det har jeg. Høyere enn tanken er i og for seg i tråd med "anbefalingen" selvom montering lavere også er greit. Egentlig uproblemtatisk at selve varmeren står der - men eksosen rett ut i siden på naboen er ikke fullt så greit. Uttak ved beina på førerplass, forpigg og AC. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Jeg liker godt plasseringen på min. Den trekker forbrenningsluft fra motorrommet = ventilasjon. Vinterstid når den går 24/7 holder den motorrommet varmt og tørt. Den er endelig hørbar på tross av lydisolasjonen, men jeg vil tro at det bråker mer når den står ute i borde over tanken. Eksos ut i siden er "normen" -- hva de fleste har -- det er ikke til sjenanse for noen men man må selvsagt passe på fenderplassering. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
nordan family 27 Svart 22.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 -- det er ikke til sjenanse for noen Derom strides de lærde.... Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 La dem strides, der får være deres problem! det er en av ulempene med å være "lærd". Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.