Jump to content

Villendende priser på nye seilbåter. Er det lovlig?

Fanafjord

Recommended Posts

Det beregnes mva av verdien på båten slik den fremstår ved innførselsstedet. Frakt til Norge er dermed en del av beregningsgrunnlaget, sammen med hk-avgiften. Seilas hjem på egen kjøl har også en verdi som det dermed skal beregnes mva av.

Nasjonaliteten til transportør har ingenting med norsk mva å gjøre. Denne blir beregnet av fraktomkostningene uansett.

Jeg har en del tusen fortollinger på samvittigheten, så jeg trenger ikke sjekke med tollvesenet.

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)

Må si meg helt enig med tuffff her... Det som han beskriver er sannheten enkelt og greit...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Poenget til TS er vel at de priser som blir opgitt i annonser, ikke er mulig å oppnå.

Bland de største annonsørene er Lunde med Bavaria. De har ofte helsides annonser med priser for hele modell utvalget (andre gjør også dette men tar de nå som EKSEMPEL)

Disse prisene er oppgitt under ett bilde av båter seilende på sjøen i flott vind. (slik de fleste ønsker å se båtene)

Poenget mitt er at det er umulig å oppnå den prisen på båtene, relatert til annonsen. Når båtene forlater verftene er de nærmest å annse som halvfabrikat. (dette gjelder ikke bare Bav , men alle som blir transportert på vei/båt til Norge)

Jeg var ombord i vår båt like etter at den ankom på bil.

Riggen ligger i deler/kasser, rekken det samme, lukene er ikke montert skikkelig, cocpit bord var ikke montert, pulpit/ lanterner var ikke montert.

Dersom annonsene hadde vist bilder av båter i denne tilstanden hadde markedsføringne vert OK.

Nå ser det ut til at målet er å ha så lav utgangspris som mulig, for å tiltrekke nyskjerrigheten. (og det har jo f.eks Bav. oppnådd i mangen år.)

De fleste av oss vet at en kan glatt legge til 15-20% på disse prisene for å få en seilende båt.

Jeg sier forøvrig ingen ting på at det koster en del for å få rigget båten. Det er ganske mangen timer med arbeid for å montere alt dette.

Regner med nå at noen sier at dette slipper vi på HR eller andre Svenske båter, men det er nok tatt høyde for dette på disse også!.

Ingen jobber gratis i båtbransjen. (ikke der heller!)

Flertallet ville også kunne levd lykkelig med bilen til 299' selv om den brukte 2sec lenger til 100, at du på varme sommerdager må nøye deg med å sveive ned vinduet og regulere stoffsetene med manuelle spaker. Det er tydelig at en båt til leverandørens "plakat-pris" ikke er sjødyktig.

Når det gjelder tranportkostnader fra f.eks Tyskland på 80'. Høres ikke det veldig dyrt ut da?

Hvis man ringte en av de som driver med båttransport i sentral-Europa, skulle jeg tro at man kunne få en 3-4 dagers tur/retur Øst-Norge for under 80 båtpenger. Men det er mulig prisen er helt fair, jeg har ingen erfaring med denne type transport. Sikkert noen som har mer kvalifiserte priser.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...