edward Startet 21.September.2010 Del på Facebook Startet 21.September.2010 hei jeg har nå opplevd at det er kjommet sjøvann i de tre bakerste sylinderene på min aq140 etter første gangen byttet jkeg eksos, men tydeligvis hjalp ikke dette, kan det være noe med drevet? motoren står på hjemmelagde motorfester, og står litt skrått, ideelt skulle eksosen stått litt lavere, men det gjorde den første gangen det skjedde, så det er lite sannsynelig at det er dette som er problemet slik jeg ser det. Jeg står litt i villrede her, håper at det er noen her som kan komme med noen inspill. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 Har du antihevert ventil? (eller lignende løsning) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 alternativ eg kan komme på i farta er lekk eksosmanifold (gammel og rusten) det andre er for lite høyde mellom manifold og sjø. Er vel kneløse de der og går bare på skrå ned i utløpet gjennom drevet. Men om dette har fungert i årevis fram til nå så vil eg gjette på gåen antiskvulpeflapp om du skjønner ka eg mener. Noen volvodrev har dette på utløpet i antikavitasjonsplaten og noen har eksosbelg med klaff. Sitér dette innlegget Link to post
Styrbert Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Ligger båten på vannet, eller bruker du å ta den opp på henger for hver gang? Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Kan jo også være at du ikke har (eller at den ikke tetter godt nok) gummiventilen nederst på drevet der eksosen kommer ut. Jeg hadde dette problemet en gang på en båt jeg overtok. Jeg hadde ankret opp slik at jeg fikk litt sjø inn akter, og da slo dette inn i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Jeg så ikke at Plutonium har vært inne på samme tanke. Beklager dobbelt innspill. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 (redigert) AQ140 er ferskvannskjølt, og eneste muligheten til å få vann i sylinderene er gjennom ventilene, hvor vannet kommer fra eksosen. Dersom du har byttet eksosen er det sannsynlig at vannet finner veien inn fra drevet. AQ140 har ikke eksoskne, og som tegningen under viser skal det svært lite til før vann kan komme inn i sylinderene (blå strek er ca vannlinje, kan variere). Så lenge motoren går holder eksostrykket vannet ute, men når motoren stoppes kan vann komme inn dersom det ikke er montert en eller annen form for sperre. Dersom du har ett AQ280 drev kan det benyttes eksosbelg med flaps. Redigert 22.September.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 siden trådstarter er venn, og han er på jobb kan jeg oppdatere med litt info, hei til deg edward når du leser dette i kveld :) fin tegning adeno, forklarer nok litt trådstarter kjøpte båten, med saltvann i motor, gikk utifra det var manifold da det jo er vanlig feil på disse, så den ble skiftet selv om han trykktestet den og fant den tett, for å være på sikre siden, og samme ble motor. nå står det da ny motor, ny manifold osv, men like fullt stoppet motoren, og det kom saltvann inn, tegningen din forklarer nok mye. kutte litt av eksosrøret på hekkaggregatet, og montere eksosbelg med sperre høres ut som en lur løsning, går utifra den skal rett på manifolden da? jeg mener han har 270 drevet, men det er vel ca likt som 280? Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 leste litt i edwards andre tråd og der sto det att vannet kom inn mens motor gikk på tomgang, Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 (redigert) Eksosbelgen sitter mellom transomfeste og drevet. Belg med sperre vil åpne for eksosen, men lukke for vannet når motoren stoppes. Belg med sperre er kun produsert til AQ280 drev. Vanlige belger uten sperre passer både AQ270 og AQ280, så regner med at belgen med sperre også passer på AQ270, uten at jeg har prøvd dette så vidt jeg kan huske. Bildet viser hvor belgen er montert. Vannet vil stanse ved eksosklaffen i stedet for å finne veien helt opp i motoren. Noen AQ270 drev kom med en sperre i den lille "finnen" rett over der hvor det står "sjøvann". Jeg har tegnet litt feil, da eksosen går ut i denne "finnen". Noen kom også med flaps i det røret som går fra motor ned til transomfeste inne i båten, helt nederst ved transomfeste. Belg med sperre vil uansett erstatte andre typer sperrer som ikke lenger fungerer, og er sannsynligvis det enkleste å montere. Edit: Vann kan komme inn på tomgang, hvis eksostrykket blir mindre enn vanntrykket, eller ved bølger som slår inn bakfra. Redigert 22.September.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
edward Svart 22.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2010 takker så mye for flotte inspill. tusen takk Sitér dette innlegget Link to post
Styrbert Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Vann kan også komme inn ved at du tilter drevet helt opp mens båten ligger på vannet. Tar så båten opp på en henger uten å tilte ned/tømme drevet. Ved neste oppbremsing på rødt lys, kan vannet som ligger i systemet presses dit du ikke ønsker av tyngdekraften. Størst sjanse for dette er det hvis du bare har klaff på eksosutblåsningen. Det var det jeg forsøkte meg på i innlegg #4 Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Klaffer kan jo lekke litt, men så lenge exosbend er over vannlinjen så vil nok dette løse problemet. Ligg derimot exosbendet under vannlingjen ville eg ikke stolt på en klaff selv med loop over vannlingjen. Da ville eg hatt en antihevert løsning i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.