Jump to content

Problemer med ankervinsj - "spinner" på tauet.

Cruiseliner

Recommended Posts

Har søkt litt på forumet, og tipset om å bøye fingeren som holder tauet inne går igjen. Spesielt er dette viktig når motstanden er lett, noe den er der jeg har testet ved brygga. Øvrig tips går på å stramme skruen til trekkhjulet, men denne tror jeg er for mye strammet i utgangspunktet, da den ikke slurer når ankeret er oppe. En annen teori går på at hjulet er feilmontert, dvs. står motsatt vei. Tennene på hjulet får i så fall ikke skikkelig tak i linen.

Hvis linen bør byttes, er da blytau å anbefale?

Du har nok blytau. Det er uansett å anbefale.

Jeg har/hadde det samme problemet. Det å bytte tauet vil ganske sikkert gi positivt resultat. Jeg snudde det. Den innerste delen av tauet var ikke slitt i det hele tatt. En annen sak du kan se på er om det ligger noe gammelt "graps" eller tangrester i hjulet under tauet.

Tror lite på at hjulet står feil vei, men det kan være slitt. Dersom det er slitt så er vel det også noe som kan gi sluring.

Sluringen har uansett alltid latt seg "avhjelpe" ved å trykke inn bak på hjulet.

Takk, da vurderer jeg å bytte eller snu tauet. Vil uansett forsøke å bøye pressfingeren noe inn for å se om dette gjør nytten.

Når det gjelder hjulets retning er jeg enig at dette virker noe søkt, men ingenting forundrer meg. Jeg har sett noen tilfeller av feilmontering i denne båten etter forrige eier. Bl.a. et feilkoblet strømuttak som tok knekken på en splitter før jeg forsto hva feilen besto i. Jeg stusset også litt på retningen på trekkhjulets tenner når jeg testet vinsjen. Skal se nærmere på det nå som jeg har noen tips å jobbe ut fra.

Takker for alle gode forslag så langt.

Jeg stemmer på den også. I tillegg er det vel anbefalt å slippe ut hele tauet rett ned på dypt vann en sjelden gang og la evt. tvinn få rette seg ut. Det kan redusere problemer i kassen som ellers kunne gjøre at det blir "fullt" litt for tidlig. Antar det er dumt å slippe alt ut i full fart og så få en bråstopp, men det kan man jo la være. Ellers tror jeg flere av de nevnte tiltakene er nevnt i bruksanvisningen, som kan være kjekk å ha for å unngå andre problemer også.

Redigert av arnearmoa (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...