Cruiseliner Startet 21.September.2010 Del på Facebook Startet 21.September.2010 (redigert) Har et problem ved at ankervinsjen "spinner" på tauet. Noen som har erfaring med tilsvarende og kan komme med noen tips her? Linen er relativt slitt. Vil problemet kunne løse seg ved å rett og slett bytte ankerlinen? Redigert 21.September.2010 av Cruiseliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 ikke umulig det, eventuelt kan du prøve og skylle det Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 Fikk tips av ILAS om å bruke vannpumpetang og bøye litt på "fingeren" som klemmer tauet inn til hjulet for mer press på tauet. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Cruiseliner Svart 21.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2010 Har søkt litt på forumet, og tipset om å bøye fingeren som holder tauet inne går igjen. Spesielt er dette viktig når motstanden er lett, noe den er der jeg har testet ved brygga. Øvrig tips går på å stramme skruen til trekkhjulet, men denne tror jeg er for mye strammet i utgangspunktet, da den ikke slurer når ankeret er oppe. En annen teori går på at hjulet er feilmontert, dvs. står motsatt vei. Tennene på hjulet får i så fall ikke skikkelig tak i linen. Hvis linen bør byttes, er da blytau å anbefale? Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 Du vet hvordan du kan stramme sluringa vel? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Cruiseliner Svart 21.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2010 Ikke ut over det jeg nevner over. Har du andre tips? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 Du har nok blytau. Det er uansett å anbefale. Jeg har/hadde det samme problemet. Det å bytte tauet vil ganske sikkert gi positivt resultat. Jeg snudde det. Den innerste delen av tauet var ikke slitt i det hele tatt. En annen sak du kan se på er om det ligger noe gammelt "graps" eller tangrester i hjulet under tauet. Tror lite på at hjulet står feil vei, men det kan være slitt. Dersom det er slitt så er vel det også noe som kan gi sluring. Sluringen har uansett alltid latt seg "avhjelpe" ved å trykke inn bak på hjulet. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 21.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2010 Takk, da vurderer jeg å bytte eller snu tauet. Vil uansett forsøke å bøye pressfingeren noe inn for å se om dette gjør nytten. Når det gjelder hjulets retning er jeg enig at dette virker noe søkt, men ingenting forundrer meg. Jeg har sett noen tilfeller av feilmontering i denne båten etter forrige eier. Bl.a. et feilkoblet strømuttak som tok knekken på en splitter før jeg forsto hva feilen besto i. Jeg stusset også litt på retningen på trekkhjulets tenner når jeg testet vinsjen. Skal se nærmere på det nå som jeg har noen tips å jobbe ut fra. Takker for alle gode forslag så langt. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 Regner med det er en slik sak? Du kan stramme "mutteren", altså den med tre armer på som du ser godt på bildet. Det følger med et rør som passer i en av armene og du strammer "slik passe". Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Mix Svart 21.September.2010 Del på Facebook Svart 21.September.2010 Og har absolutt ingenting med trådstarters problem å gjøre tom Ass. Ta av kabularet gjør det rent, stram/bøy fingeren som du har fått tips om. Hjelper ikke dette, må du vurdere å hvesse rillene i kabularet med en Dremel elns. Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Jeg opplevde at hvis det var for liten plass i brønnen så bygde tauet seg opp slik at det ikke lå ordentlig i kabelaret. Sitér dette innlegget /per Link to post
alfb Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Jeg opplevde at hvis det var for liten plass i brønnen så bygde tauet seg opp slik at det ikke lå ordentlig i kabelaret. Dette er et problem hos meg også, får bare ikke gjort noe med det... Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Og har absolutt ingenting med trådstarters problem å gjøre tom Ass. Neivel. Jeg måtte iallefall stramme dette hos meg da tauet ikke tok tak liksom... Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Mix Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Det er sluringa av hele kabularet du justerer da tom ass. Og har ingenting med at selve tauet slipper. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 22.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2010 Jeg har nå bøyd fingeren inn noe, og dette hjalp betraktelig. Har testet et par ganger uten å oppleve problemer. Takker for alle tips. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Noe som også kan forsøkes er et par/tre ganger pr. sesong å legge hele ankertautet i en "balje" med ferskvann + en god dasj med tøymykner - la det gjerne ligge noen dager. Da blir tauet mykere/mer loddent - slik det var når det var nytt. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 (redigert) Jeg stemmer på den også. I tillegg er det vel anbefalt å slippe ut hele tauet rett ned på dypt vann en sjelden gang og la evt. tvinn få rette seg ut. Det kan redusere problemer i kassen som ellers kunne gjøre at det blir "fullt" litt for tidlig. Antar det er dumt å slippe alt ut i full fart og så få en bråstopp, men det kan man jo la være. Ellers tror jeg flere av de nevnte tiltakene er nevnt i bruksanvisningen, som kan være kjekk å ha for å unngå andre problemer også. Redigert 23.September.2010 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Tøymykner i en balje, hmm - det skal jeg prøve. Det er faktisk det som er problemet hos meg at store "løkker" kveiler seg opp på høykant oppunder vinsjen, som gjør at den slurer.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.