Jump to content

Gobius 4 tankmåler, har noen erfaring med denne?

Marulf

Recommended Posts

Hei,

Et meget bra mikroprosessorstyrt målesystem med 3 sensorer. De tre sensorene gir lys til 3 dioder på på operatørpanelet, 1/4, 1/2, 3/4, alt etter hvor du limer fast sensorene. I tilleg har du en diode som viser tom tank. Det er også utgang for analogt instrument om man ønsker det. Fungerer slik at det settes ut litt høyfrekvent lyd på hver sensor og så senser den på vibrasjonene i tanken om det er veske på innsiden eller ikke. Enkelt og greit, uten deler som slites.

Etter innstallasjonen må systemet kalibreres og du må igjennom en bruksanvisning der du setter parametre for hva slags tankmateriale du har. Så kan det hende du må rekalibrere hvert år. Jeg har sluppet dette. Det antydes at dette monteer du opp på en halv time, men som amatør vil jeg heller si 2 til 4 timer.

Har hatt flere målesystemer for septik og aldri hatt noe som har virket feilfritt før dette.

• 4 måneder senere...

Jeg har 2 års erfaring med samme giver fra BEP, og kan ikke annet enn fraråde folk å begi seg ut på dette...

Gobus må simpelthen være det enkleste og mest robuste som finnes på markedet?

Årsaken til mine dårlige erfaringer er:

For det første påstod selger på Maritim at giveren ikke trengte noen form for konfigurering. Dette er direkte feil, og når jeg kom tilbake med brukermanualen fikk pipa en annen låt. Da jeg allerede hadde sagd hull i septiktank og montert giveren, krevde jeg at butikken måtte komme opp med en løsning. Løsningen ble enkelt og greit: De måtte kjøpe en "konfigboks" - som kobles til PC via USB, og med to krokodilleklemmer til giveren. Software hentes på BEPs hjemmesider.

En annen ting er at de leverte ut en giver med en metall-pakning. DET funker ikke på BEP'en, da denne må ligge isolert fra mediumet den skal måle i (har du metalltank, må denne isoleres fra godset i tanken!) Når jeg, nok en gang, henviste til brukermanualen måtte en frustrert selger sprette en ny forpakning og gi meg den kork-pakningen som hører til disse giverne.

Etter å konfigurert opp denne giveren i flere omganger, fungerer denne sånn noenlunde. Men denne hopper gjerne opp til 100%, og daler "stegvis" nedover mot f.eks. 25%. Årsaken er jeg nokså sikker på: Tanken min er for liten, den er av aluminium - og det er et "stående" rør som kommer inn i bunn av tanken, og som går et stykke opp. Dette for å unngå tilbakeslag til toalettet. Når man pumper i dass, står spruten i "taket" innvendig i tanken - med det resultat at giveren går i maks. "Stående" frekvenser pga tankens fysikk er nok også en delvis forklaring; et problem jeg ofte er borti på tilsvarende måleprinsipper på tanker offshore.

Giveren KAN nok være bra, dersom denne monteres på en relativt "stor" tank uten innvendige konstruksjoner - og at denne konfigureres skikkelig. :tongue:

Hvor stor var tanken din shaukaas?

Min er også i aluminium, men er på 225 liter.

En gang har den "hengt seg opp", men det var bare for en kort periode, så jeg er veldig fornøyd.

Maritim konfigurerte givern og det var aldri noe problem med det.

Mener det var noe min. og maks. krav på dybden av tanken. Mulig det er her problemet er?

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Jeg er også fornøyd med Bep giveren.

Fikk låne med meg det jeg trengte for og programmere giveren, av den lokale båtbutikken.

Giveren fungerer ikke på tanker med dybde mindre enn 200mm

Avstand til tankvegger, slingreskott osv er viktig ikke er for nærme

Mitt instrument går også opp til topp, før den synker til rett nivå.

Dette er vel logisk, da senderen sender og mottar signal,som ett ekkolodd

Redigert av M/S Bastard (see edit history)

Monterte Gobius ifjor, har alutank ca 120 ltr.(atlantic 32)

Jeg er ikke helt fornøyd med visningen, føler at selv om instrumentet viser 1/4 merker jeg at det er mye mer i tanken enn det den sier, hører det på pumpa. Jeg har montert sensorene jevnt fordelt på loddrett vegg.

Noen som har flere synspunkter?

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

• 3 uker senere...

Nå har jeg kjøpt Gobius 4 nivåmåler for min spetiktank i plast. Det hele ser rimelig enkelt ut å montere når en først har bestemt seg for hvor en skal sette panelet. Fikk et godt kjøp (håper jeg) hos Cipax as som selger disse til redusert pris for tiden (restparti).

Skal forsøke å montere utstyret til helgen om jeg får tid.

• 1 år senere...

Hei, monterte denne februar 2011, så den har vert i bruk en stund nå. Til å begynne med fungerte alt 100%. Etter et halvt års bruk indikerte den tom tank helt til tanken var 3/4 full hvorpå den indikerte normalt. Kalibrerte på ny uten resultat. Har nå satt på sensorene på ny og rekalibrert. Fungerer bra nå, men har en mistanke om at jeg kanskje må ta en rengjøring på tanken min. Ellers veldig enkelt å istallere og bruke, men ikke helt

fornøyd med stabilitet. Angrer ikke på løsningen, og hadde nok valgt samme løsning igjen da en slipper sensorer inne i tanken.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...