Jump to content

Gobius 4 tankmåler, har noen erfaring med denne?

Marulf

Recommended Posts

• 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Da var en ny Gobius montert og har følende og berette.

På første båten var det aluminumstank på denne plasttank. På begge båtene måtte sensorene limes med epoxy for å få dette til å virke. Nå må jeg også tilføye at det står klart i bruksanvisningen at det skal monteres i romtemperatur og det kan være forklaringen. Prøvde å varme tanken med vifteovn uten at det hjalp. Videre vil jeg gjerne tilføye at om selve monteringen er gjort på en halv time som de reklamerer, så skal det jo legges opp en strøm til enheten og det skal trekkes kabler fra tank til operatørpanelet. Så går det med tid til uttesting. Tank skal fylles og så tømmes og dette må kansklje gjentas. Ikke planlegg med en halv time. Planlegg med en halv til en hel dag. Men igjen som i mitt første innlegg. Dette fungerer, og også etter mange år...I tillegg er det topp support fra Seatronic

• 10 måneder senere...

Har også erfaring med at den hopper over nederste måling. Innbiller meg at det hjelper å stille opp tykkelsen på plasten. Min har i tillegg vist at det er feil på målerne. Jeg har måttet lime følerne fast med epoxy og det er viktig at det ikke kommer luft imellom sensoren og tanken.

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

• 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

Om flere skulle lure, fikk jeg dette svaret på mail til Gobius:

Hej

Min avstånd är 30 mm mellan sensorna, men du kan sätta dem diagonalt, på olika tanksidor, osv.

Nej du kan inte använda 2 sensorer. Dock finns Gobius 1, överfyllnadsskydd, med 1 sensor.

1976 Huglo 27

1990 Hansvik 18 combi
1987 Nord West 900
2001 Terhi Nordic 6020 C  -  2005 Quicksilver 620 Flamingo

• 3 år senere...

Har i dag et analogt målerinstrument på septiktanken som er styrt av en trykknapp. Har aldri fått det til å virke - dvs etter kryssbytte av instrument og bryter fra tanken foran der instrumentet virker har jeg funnet ut at det er giveren inni tanken som ikke funker som den skal. Og jeg må ha ut tanken for å få ut giveren :thumbsdown: :lol:  Har litt brukererfaring med at vi trenger en giver på den tanken :rolleyes:

Hva er erfaringene med Gobius? 

Det sies at den gir litt lyd fra seg når den måler. Vil det si at det anbefales å koble den til en bryter? Har en trykkbryter på dagens instrument som jeg enkelt kan bruke på Gobius. Tanken er ca 80 liter i syrefast stål.

Et alternativ kan være å ikke bruke Gobius panelet - men koble til det analoge instrumentet jeg har. Noen som har testet en slik løsning? 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Framtia skrev 11 minutter siden:

giveren på min båt virket dårlig etter ca et års bruk. Tanken ble så fyllt med sterkt såpevann og etter det virket giveren igjen. Kanske du skal prøve med f.eks maskinoppvaskmiddel før du kapitulerer?

Har prøvd det meste - maskinoppvask, systemrens, eddik og varmtvann mm :smiley:  Forrige eier var nok ikke like opptatt som meg av "indre vedlikehold" :wink: Har kommet ut mye "gammal morro" i renseprosessen her...

@Hulda Hvor lang tid bruker Gobiusen på å måle når man slår den på? Jeg kan godt sette inn en vippebryter i stedet - men det er jo lite poeng om man kan ha samme funksjon i det medfølgende panelet 

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...