Breezita Startet 22.September.2010 Del på Facebook Startet 22.September.2010 Hei Så dette systemet på en Beneteau 343. Har lest meg til at det kan være en svakhet med nippelen som sitter på den vannsmurte hylsa. Dersom den korroderer og brekker av kommer det vann inn fra hylsa? Vann fra slangen kan jo stoppes med kranen, men fra hylsa må en bruke en plugg? mvh Cita Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Breezita Svart 23.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2010 (redigert) Ingen erfaringer....? Hylsa er av kompositt og nippelen er av messing. Akselen er syrefast. Redigert 23.September.2010 av Cita II (see edit history) Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Servicemannen Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Dette system har vært lenge på markedet og i Norge er hundreder båter utstyrt med de. Eneste man bør passe på er å sprøyte fett regelmessig inn under hylse. Har aldri vært innom at den stussen du lurer på har ryket. Men om de gjøres blir de litt vått Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Haba Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Eneste man bør passe på er å sprøyte fett regelmessig inn under hylse. Hva menes med å sprøyte fett regelmessig inn under hylsa? Avslutningen på pakkboksen minner om en Volvo-tetning og der skal du kun ha i en skje med fett en gang i sessongen. Det er vel heller lite fett som forsvinner fra pakkboksen. Faren er vel helst at det smøres for mye slik at simmeringene sprenges av fett som kan fylle opp hylserøret. Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 23.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2010 Står det sjøvann opp i hylsa (som kommer inn fra cutless lageret ved propellen)? Og vil dette medføre mye vannintrenging ved brekt nippel? Hva skjer dersom dette skjer når lensepumpe ikke er tilkoplet? Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
NilsPils Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Er det noen som går fra båten uten lensepumpe innkoblet? Tror en slik nippel som brekker vil gi relativt lite lekkasje i forhold til kapasiteten på en liten lensepumpe. Man bør nok kanskje sjekke den av og til likevel. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Benji Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Står det sjøvann opp i hylsa (som kommer inn fra cutless lageret ved propellen)? Og vil dette medføre mye vannintrenging ved brekt nippel? Hva skjer dersom dette skjer når lensepumpe ikke er tilkoplet? Ja det står sjøvann helt opp i hylsa (volvokondomen) og ja det kommer mye vann om den rykker. Den har iom jeg ikke husker feil en holdbarhetsdato på 5 år, mener det sto det på min når jeg byttet i år. Veldig enkelt og greit system som står i mange båter, fungerer meget godt. Men en ting er viktig, og det er at etter at båten har vært på land og skal sjøsettes igjen, så må det klemmes ut luft fra kondomen, klemme til det pippler vann. Litt fett (ca en sukkerbit) en gang eller to i sesongen og null vann. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Breezita Svart 23.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2010 Historien var slik: Da båten skulle vinterkonserveres (på land) skulle eieren demontere den lille slangen som gir sjøvann inn i hylsa. Slangen satt tregt og han klarte å brekke av nippelen. Hvorfor er det behov for vann inn fra egen slange og nippel når det allikevel står vann opp i hylsa? Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
NilsPils Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 (redigert) Her er en produsents anbefaling vedrørende vannsmøring. Tilførsele innenfra er tydeligvis for å sikre vanntilførsel ved store hastigheter. (Når beskrivelsen sier "fresh water" tror jeg ikke vi skal tolke det som "ferskvann"). Redigert 23.September.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Servicemannen Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Hva menes med å sprøyte fett regelmessig inn under hylsa? Avslutningen på pakkboksen minner om en Volvo-tetning og der skal du kun ha i en skje med fett en gang i sessongen. Husker de er anbefalt hver 150-200t en teskje fett. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Arild81 Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Jeg har aldri vært borte i den type hylse. Skal fettet bare smøres på under gummi hylsa? Noen som har en link til hvordan vedlikeholder vannsmurte hylse. Har selv VP motor, Vet ikke om VP har std hylser til sine motorer...? Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 24.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2010 Her er fra Beneteau sin manual. Det er "Stern Tube Water Intake" jeg ikke helt forstår betydningen av dersom det allikevel står vann i hylsa...En seilbåt går jo sjelden over 10 knop, ihvertfall for motor. Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
TideRace Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 (redigert) Jeg har hatt denne pakkboksen på et par tidligere båter, og dette er noe av det beste og enkleste jeg har hatt. Skjønner heller ikke helt problemet; Den slangen som er vist på fotoet over, trenger du normalt ikke. Vannet kommer opp gjennom stevnlageret og hylsa og smører pakkboksen bakfra. Slangen trenger du derfor ikke på vanlige aksel-båter. Fordeler: Enkle å vedlikeholde, 100% tette, god varighet og billige! Må i et møte nå, men svarer gjerne senere ut fra mine erfaringer hvis du har spørsmål! Redigert 24.September.2010 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Tipper at slangen det reffereres til er for å få sirkulasjon av vannet som står i hylsa. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Breezita Svart 24.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2010 ....Vannet kommer opp gjennom stevnlageret og hylsa og smører pakkboksen bakfra. Slangen trenger du derfor ikke på vanlige aksel-båter. Beneteau Oceanis 343 har strak aksel. Anbefaler du å stenge ventilen, fjerne slangen og plugge nippelen? Er tilhenger av færrest mulig vanninnganger. Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
nordan family 27 Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Slangen trenger du derfor ikke på vanlige aksel-båter. Det er en sannhet med modifikasjoner. Min egen båt er relativt vanlig. Det kommer an på hvor mye vann som kommer inn på naturlig måte. har selv to slike volvo-kondomer montert som begge får tilleggsvann fra motorens system presset inn omtrent der som vist på bildet innledningsvis. I fjor var derimot den ene slangen i klem - og da kokte vannet inne i volvokondomen og det lakk en del frem til gummien var blitt kjølig igjen. Det står også i instruksjonen på kondomen at på en del båter må tilleggs-kjøling på plass. Det hele endte for min del med ny kondom, og fresing av spor i foringen (for større sirkulasjon av kjølende vann). Konsekvensen er at den ene uten ekstra spor i foringen blir varmere enn den andre - men ingen veldig varme. Før jeg fikk satt på kondomene så hadde jeg et annet opplegg der. Da var det ikke mer pakning igjen - og det lakk ganske kraftig. Dog ikke fra en nippel, men generelt fra lageret. Så uten lensepumper og strøm på batteriet ville det i mitt tilfelle ikke ta mange timene får havets bunn ble nådd.... Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 24.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2010 Nei, det er jo sikkert en grunn til at det er laget slik. Dersom Beneteau bruker dette opplegget på flere båter er det kanskje ikke så gale...Synes bare det ser litt skjørt ut. Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.