Jump to content

Er vannsmurt propellhylse et OK system?


Breezita

Recommended Posts

Hei

Så dette systemet på en Beneteau 343. Har lest meg til at det kan være en svakhet med nippelen som sitter på den vannsmurte hylsa. Dersom den korroderer og brekker av kommer det vann inn fra hylsa? Vann fra slangen kan jo stoppes med kranen, men fra hylsa må en bruke en plugg?

mvh Cita

 

kjoeling_hylse.jpg

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post

Eneste man bør passe på er å sprøyte fett regelmessig inn under hylse.

 

Hva menes med å sprøyte fett regelmessig inn under hylsa?

Avslutningen på pakkboksen minner om en Volvo-tetning og der skal du kun ha i en skje med fett en gang i sessongen. Det er vel heller lite fett som forsvinner fra pakkboksen. Faren er vel helst at det smøres for mye slik at simmeringene sprenges av fett som kan fylle opp hylserøret.

Link to post

Står det sjøvann opp i hylsa (som kommer inn fra cutless lageret ved propellen)? Og vil dette medføre mye vannintrenging ved brekt nippel? Hva skjer dersom dette skjer når lensepumpe ikke er tilkoplet?

 

Ja det står sjøvann helt opp i hylsa (volvokondomen) og ja det kommer mye vann om den rykker. Den har iom jeg ikke husker feil en holdbarhetsdato på 5 år, mener det sto det på min når jeg byttet i år.

 

Veldig enkelt og greit system som står i mange båter, fungerer meget godt. Men en ting er viktig, og det er at etter at båten har vært på land og skal sjøsettes igjen, så må det klemmes ut luft fra kondomen, klemme til det pippler vann.

Litt fett (ca en sukkerbit) en gang eller to i sesongen og null vann.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

Historien var slik: Da båten skulle vinterkonserveres (på land) skulle eieren demontere den lille slangen som gir sjøvann inn i hylsa. Slangen satt tregt og han klarte å brekke av nippelen. Hvorfor er det behov for vann inn fra egen slange og nippel når det allikevel står vann opp i hylsa?

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post

Her er en produsents anbefaling vedrørende vannsmøring. Tilførsele innenfra er tydeligvis for å sikre vanntilførsel ved store hastigheter. (Når beskrivelsen sier "fresh water" tror jeg ikke vi skal tolke det som "ferskvann").

 

shaft_seal.jpg

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Jeg har hatt denne pakkboksen på et par tidligere båter, og dette er noe av det beste og enkleste jeg har hatt.

Skjønner heller ikke helt problemet; Den slangen som er vist på fotoet over, trenger du normalt ikke.

Vannet kommer opp gjennom stevnlageret og hylsa og smører pakkboksen bakfra.

Slangen trenger du derfor ikke på vanlige aksel-båter.

Fordeler: Enkle å vedlikeholde, 100% tette, god varighet og billige!

Må i et møte nå, men svarer gjerne senere ut fra mine erfaringer hvis du har spørsmål!

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post

....Vannet kommer opp gjennom stevnlageret og hylsa og smører pakkboksen bakfra.

Slangen trenger du derfor ikke på vanlige aksel-båter.

 

Beneteau Oceanis 343 har strak aksel. Anbefaler du å stenge ventilen, fjerne slangen og plugge nippelen? Er tilhenger av færrest mulig vanninnganger.

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post

Slangen trenger du derfor ikke på vanlige aksel-båter.

Det er en sannhet med modifikasjoner. Min egen båt er relativt vanlig. Det kommer an på hvor mye vann som kommer inn på naturlig måte. har selv to slike volvo-kondomer montert som begge får tilleggsvann fra motorens system presset inn omtrent der som vist på bildet innledningsvis. I fjor var derimot den ene slangen i klem - og da kokte vannet inne i volvokondomen og det lakk en del frem til gummien var blitt kjølig igjen. Det står også i instruksjonen på kondomen at på en del båter må tilleggs-kjøling på plass. Det hele endte for min del med ny kondom, og fresing av spor i foringen (for større sirkulasjon av kjølende vann). Konsekvensen er at den ene uten ekstra spor i foringen blir varmere enn den andre - men ingen veldig varme.

 

Før jeg fikk satt på kondomene så hadde jeg et annet opplegg der. Da var det ikke mer pakning igjen - og det lakk ganske kraftig. Dog ikke fra en nippel, men generelt fra lageret. Så uten lensepumper og strøm på batteriet ville det i mitt tilfelle ikke ta mange timene får havets bunn ble nådd....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...