Jump to content

senke trebåt?


Muhammed

Recommended Posts

Jeg har en gammel tresjekte som jeg ikke blir kvitt...... 

Ta en telefon til bastard30000 - han tar sikkert sjekta, han! :smiley:

 

Såsant du fjerner alt av bensin / diesel / olje , tar ut tanken, osv. så skulle vel sjekta ikke representere noen fare for naturen? Finne ett sted hvor det er dypt nok....??? Husk på navigasjonsfare for andre småbåter. MEN, jeg vet ikke om det er "lovlig" - forresten, kan jeg aldri tenke meg....dem har jo ikke lov til å dumpe dreggings-leire en gang......

 

Forresten, har du noen bilder av sjekta? kan du sende meg disse?  :yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Senking har gjennom alle år vært en meget brukt metode for å kvitte seg med utrangerte båter. I den senere tid har man imidlertid fått visse restriksjoner, og så vidt jeg vet må man søke om en såkalt "senkingstillatelse".

 

Men det jeg også vet, det er at etterhvert som det har blitt vanskeligere å få slike tillatelser, dess vanligere har det blitt at man er "uheldig" og f.eks mister fartøyer under slep.....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hvis du skulle være "uheldig" - husk på at en trebåt flyter! De med ekstra steinballast flyter ikke fullt så lenge...... :yesnod: - for du tar vel ut motoren, og alle tunge ting, først - før du sleper....?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ta kontakt med en større barnehage. Det er mange av de som har, eller ønsker seg, en sandkassebåt for smårollinger å leke "Kaptein Sabeltann" i........og da er det jo barnehagens problem, hvordan de får sjekta opp av vannet og i barnehagen!  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ja, men blir ein slik båt eit EU-godkjent leikeapparat? :smiley:

 

(Litt i frustrasjon over at kommunen «måtte» fjerna fleire av leikeapparata på skulen der ungane mine går.)

"Skylda" ligger hos den europeiske standardiseringskomiteen. ikke hos EU. For øvrig er det jo bra at det er sikre standarder for barn som leker, ikke bare for oss som er på jobben...

Link to post
Share on other sites

Ta kontakt med en større barnehage. Det er mange av de som har, eller ønsker seg, en sandkassebåt for smårollinger å leke "Kaptein Sabeltann" i........og da er det jo barnehagens problem, hvordan de får sjekta opp av vannet og i barnehagen!  :smiley:

 

Mange sjeler og en tanke, mange ........ på samme planke.  :lol:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Sandkassebåt er god ide! Plasserte ein båt slik ein gong, på leikeplass. Men gjorde den "feilen" at båten ikkje hadde kurs mot fjorden - altså den peikte feil veg, pent tilrettelagt ved eit plankegjerde, "longside". Det har irritert meg siste 15 år. Vil tru at leikeopplevelsen er litt redusert.

mvh

Link to post
Share on other sites

Jeg har en gammel tresjekte som jeg ikke blir kvitt, jeg vurderer å senke den hvis det er lov? båten ligger på sjøen, så dette er letteste måte å bli kvitt den. Noen som vet å dette er lov?

Nå har jo du fått løst problemet, men jeg har likevel lyst til å kommentere innledningen til tråden. Selv synes jeg ikke noe om å kvitte seg med alskens "problem" på havet. Selv om havet er stooort, så er havet i alt for stor grad blitt brukt til søppelplass opp gjennom tidene, alt mulig av dritt og lort og skrot har man bare kastet ut i der. Nå er kanskje ikke en trebåt, som jo etter noen århundrer går i oppløsning, det verste problemet. Men likevel ikke hyggelig for dem som f.eks. måtte oppleve å sette fast fiskeredskapen sin i ditt gamle vrak ...

 

Ønsker ikke å være moraliserende, men jeg synes (spesielt!) vi båtfolk skal ha en vernende holdning til havet, det som senkes der i dag, kan kommende generasjoner måtte lide for. Vi spiser allerede i dag vår egen forurensing, i og med at giftene vi (tror vi) "kvitter oss med" i havet, blir tatt opp i næringskjeden. Men dette siste blir en ganske annen debatt ...  :wink:

 

Eller for å si det med signaturen til en annen debattant her; - hva skulle vi (båtfolk) gjort uten havet? - Bært båtan?

Link to post
Share on other sites

Skal du senke en større båt så sørg i alle fall at den synker.

 

 

En 20 fots tresnekke som ligger og hogger i en strand påkaller seg gjerne litt oppmerksomhet og muligens utrykkning av politi etc og er du ekstra uheldig en leteaksjon.

 

Har vært med på å fjerne en 20 fots snekke som var drevet i land på en rullesteinsstrand. Det var langgrunnt, blåste noe og båten måtte kappes opp med motorsag mens man stod til knes i vann.

 

Hadde ikke så veldig høye tanker om han som skulle kvitte seg med denne da. Var ikke så mye tvil om at deg var årsaken siden motoren var tatt ut og det var fullt av stein ombord.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...