FjordHT Startet 22.September.2010 Del på Facebook Startet 22.September.2010 Det er høst nå, og båten ligger i havna og dær blir den liggende en stund til Desverre så går tiden fort og høsten raser raskt forbi, å etter det kommer valget om båten skal opp eller bli liggende på havet vinteren over. Noe sier meg at muligheten til å ta opp båten kan komme greit med, men å kjøpe en ny eller brukt henger koster penger som ikke finnes i budsjettet nå, og opplagshengeren er underdimensjonert for båten nå som den har motor,drev, bensin og rot. Båten er en Fjord 19 HT, som jeg tror veier 1100-1300kg nå, kanskje litt mer? Så nå over til prosjektet, jeg har en plan Utenfor huset står en gammel og solid sak, en boggie henger som har fått hard bruk før. Etter litt arbeid i dag forsvant restene av det som kunne beskrives som "bunn". Jeg hadde tidliger en plan om å bygge denne om til en "sarvehenger" til å transportere ved/tømmer med bil, nå skal den frakte båt og strenger med ved(håper jeg). Det største problemet er at hengeren er høg, og får høyt tyngdepungt. Det skal uansett ikke by på for store problemer ettersom rampen er meget bratt, hengeren blir rygget under vann og dette gjøres med traktor på høy flo Hengeren har mye overflaterust nå, men ser ikke ut til å være noe svekket. Den vil få behandling med billig biltema karoserimasse for å få litt beskyttelse. Den burde vært sandblåst men det kommer ikke til å skje de første årene, en runde med "stålbørst på vinkelsliper" får gå. Nøye vask og ny masse hær og dær får holde til å begynne med. Det største problemet for meg blir å overhale bremsene, ettersom disse er dårlige og noen wiere er revet av. Tips og triks samt hvem som har slikt billig kommer godt med for meg :) Det som skal gjøres er da(i ukjent rekkefølge): 1. Sveise og fikse noen stag for ruller til kjøl som kan tas av, og en løsning for å stabilisere båten. 2. Sveise/bygge feste for vinsj forran med støtte for baug. 3. Fikse/overhale bremser 4. Pusse raskt over og legge på masse for å beskytte det som er igjen. 5. Fikse en løsning for lys som kan demonteres ettersom hele hengeren skal fungere som ubåt Noe mere? Alle tips og triks kommer godt med Blir kanskje å ta litt tid å fullføre alt, ettersom det er mange andre prosjekter på gang også . Sveiseapparatet og vinkelsliperen venter villig og spent på hva som skal skje nå :) Sitér dette innlegget Link to post
haraldt Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Har bygd opplagshenger av understellet til ei campingvogn og da funker fint. Kjøpte firkant jern som eg sveiste fast etter bunnvinkelen til båten. Men bruker den kunn til opplag. Vinterlagringa mi er inkludert opptak og utsett med kranebil so trenger ikkje ruller for sjøsetting frå rampe men hadde ikkje vore nåke problem å bygge om til det. Du finner sikkert ruller på Biltema eller Maritim. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 22.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2010 Biltema har ruller og alt slik jeg trenger, men det jeg er usikker på hvor jeg skal dra på leting etter det jeg trenger til bremser av wire og slikt. Vet at mekonomen har noe, skal dit på leting, men er vell kanskje andre plasser som selger mye billigere? Dette skal ikke være en ren opplagshenger, den skal brukes til å sette ut og inn båten samt frakte den 5-6 km hjem for så å overvintre på den Vurderte også å bygge opp på et campingvognunderstell men vet ikke hvor mye arbeid det er å få skilt på noe slikt. Denne hengeren er registrert på en venn av meg så tenker ikke så hardt på den delen da Sitér dette innlegget Link to post
haraldt Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Ei ombygd campingvogn er nok nesten umulig å få registrert som båthenger, men viss du bur på landet som meg so går nok nåken km etter veien uten skilt men lys bør vera i orden. Kan jo ta med deg delane til f.eks Mekonomen og sjå om dei kan finna tilsvarande deler. Må vera lik diameter men resten kan jo modifiserast med sveise apparat og vinkelsliper Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.