Jump to content

Bensin/Dieseldrevet brannpumpe/lensepumpe, forslag?


Verrie

Recommended Posts

De siste par - tre år har jeg vært med på å hjelpe til med berging av båter som holder på å gå ned grunnet større plutselige lekasjer.

 

I tillegg så har vi en hendelse nettopp som omtalt i denne tråden båtbrann søgne

 

Jeg har derfor vurdert for egen sikkerhet, men også som assistanse for andre, om jeg skulle hatt diesel/bensindrevet pumpe stående i kasse på dekk for nødstilfeller.

 

Denne pumpen må tåle og stå ute hele året.

 

Denne vil ikke stå under åpen himmel, men i benk (hvis målene er små nok), men det vil selvsagt forekomme fuktighet.

 

Den må være pålitelig og starte når det gjelder. (ikke noe vondt ord om Biltema/Clas Ohlsson, men man får hva man betaler for, og er dermed skeptisk til billigprodukter innen slikt jeg er på jakt etter).

 

Pumpen må tåle saltvann naturligvis.

 

Jeg kunne nok ønske meg mulighet for å koble til lengre slange på sugeside, og derved kort slange på utløp (lensemulighet for båter) og ved hurtigkobling bytte over slik at man har kort slange på sugeside (ned i vann) og lang slange på utløp for å assistere ved brann.

 

Noen som har forslag til hva jeg skal se etter, hvor jeg skal se etter,kapasitet og videre?

Link to post
Share on other sites

Jeg ser mange av redningsskøytene er utstyrt med en Honda WMP 20X. Honda ruler. Honda starter hver gang!

Den tåler nok å stå i en benk, men vil nok bli noe værslitt om den skulle stå under åpen himmel.

 

Når du kjøper pumpe, husk uansett å kjøpe en pumpe som er beregnet for saltvann. F.eks de andre Honda pumpene har hus i alu legering som ikke er tåler saltvann over tid.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...