Jump to content

Advarsel. Hadde sprekk i lokket på inntaksfilteret for kjølevann.

NilsPils

Recommended Posts

Jeg har sett at det samlet seg vann på toppen av inntaksfilteret for kjølevann. Regnet med at det var litt lekkasje i en pakning. Ved nærmere inspeksjon viste det seg at det var stor sprekk i glasset som skal gi innsyn til filterkurven. Det er en skive med diameter på ca 110 mm, 5 mm tykk og av sprøeste plxiglass. Dersom dette glasset faller ut når inntaksventilen står åpen går båten garantert ned!

Regner med at det er flere her som har samme type filter. Nå har jeg bestilt ny skive av 6 mm Lexan hos glassmesteren. Det er skuddsikkert.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Filteret står akkurat under vannlinja.

Filtert fulgte med båten. Tror det er en vanlig filtertype i mange båter.

Se bildet. Det var pos. nr. 4 som hadde sprekk. Mulig at lokket ikke tåler at skruene blir trukket for hardt til, men jeg har ikke rørt dem.

untitled.jpg

Redigert av NilsPils (see edit history)

Vi har et tilsvarende filter plassert helt nede på skrogbunnen. Det er stengeventil ved sjøvannsinntaket. Jeg har inntrykk av at dette er en vanlig installasjon på båter med fast aksling.

På drevinstallasjoner, i alle fall fra VP, er det vel vanlig med høyt plassert sjøvannsfilter.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Huset er i solid bronse. Glasset er sprøtt som knekkebrød. Jeg ser av manualen at det også leveres med metallplate i stedet for plexiglass. Sannsynligvis for montering under vannlinjen, men det blir ikke så praktisk, da.

Når filtert sitter over vannlinjen vil systemet innholde luftboble etter sjøsetting og evt. etter rengjøring. Tror vel impelleren tåler det?

Jeg får laget nytt i Lexan og litt tykkere. Når jeg får det på plass skal jeg sjekke det gamle nærmere. Jeg tviler sterkt på at båtbyggeren har hatt dette fra hverandre.

Jeg må si at de plastikk sjøvannsfiltere som ble vist i trådene som Ingar viser til ser vesentlig dårligere ut enn det jeg har. Skal nok mye mer til at lokket på mitt havarerer fullstendig som det i den første tråden, fordi plastskiva hos meg er klemt fast med en solid boltet bronsering. Muligens litt for solide bolter som kan ødelegge plasten?

Jeg har lignende plastfiltere på andre, mindre inntak (toilett spyling, høytrykk spylepumpe), men disse sitter på sugesiden over vannspeilet.

Jeg har samme filteret som NilsPils. Jeg oppfatter filteret som topp kvalitet, og har sittet montert siden år 2000. Plastskiven min er helt ok, renset filteret for noen uker siden. Og, det sitter en halvmeter under vannlinjen, stengeventil nedstrøms. Det er vel mulig at NilsPils har fått et råttent egg i form av inspeksjonsvinduet. Råtne egg finnes vel overalt.

Redigert av Jernbåten (see edit history)
  • 2 uker senere...

.......Det er en skive med diameter på ca 110 mm, 5 mm tykk og av sprøeste plxiglass...........

Der tok jeg feil, gitt. Skiftet glasset i går. Det gamle var nok ikke sprøtt plexiglass. Det var seigt som fy, sannsynligvis Lexan.

Her er et bilde av installasjonen med filteret.

img_9943.jpg

Her er det gamle glasset. Jeg har merket sprekkene med blå strek. Den ene har jeg åpnet brutalt uten at glasset sprakk.

img_9968.jpg

Spørsmålet er nå hvordan disse sprekkene har oppstått. Jeg har funnet på nettet at Lexan ikke står særlig godt mot metanol. Kan det være at glasset tar skade når jeg vinterkonserverer med blå frostvæske?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...