NilsPils Startet 23.September.2010 Del på Facebook Startet 23.September.2010 Jeg har sett at det samlet seg vann på toppen av inntaksfilteret for kjølevann. Regnet med at det var litt lekkasje i en pakning. Ved nærmere inspeksjon viste det seg at det var stor sprekk i glasset som skal gi innsyn til filterkurven. Det er en skive med diameter på ca 110 mm, 5 mm tykk og av sprøeste plxiglass. Dersom dette glasset faller ut når inntaksventilen står åpen går båten garantert ned! Regner med at det er flere her som har samme type filter. Nå har jeg bestilt ny skive av 6 mm Lexan hos glassmesteren. Det er skuddsikkert. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
nordan family 27 Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Type filter? Leverandø? Bilde / link? Har selv to filtre som jeg tror står rett under vannlinje-nivå Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Står ikke dette filteret langt over vannlinja ? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2010 (redigert) Filteret står akkurat under vannlinja. Filtert fulgte med båten. Tror det er en vanlig filtertype i mange båter. Se bildet. Det var pos. nr. 4 som hadde sprekk. Mulig at lokket ikke tåler at skruene blir trukket for hardt til, men jeg har ikke rørt dem. Redigert 23.September.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Worry II Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Kan ikke skjønne at det er lov å montere dette under vannlinja ! Helt håpløst ! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2010 Tydeligvis flere som har det under vannlinja. Dersom filteret står over vannlinja vil impelleren i noen tilfelle kunne starte med å suge luft. Muligens er det ikke noe problem? Eller kan den bli svidd? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
ultra1 Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Er vel en regel om at sjøvannsfilter skal monterest minst 200mm over vannlinjen om det ikkje er montert kran? Og om sjøvannsfilteret er montert under vannlinjen skal huset være i messing/ stål, plasthus skal monterest over vannlinjen? Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Dersom filteret står over vannlinja vil impelleren i noen tilfelle kunne starte med å suge luft. Hvor skal lufta i såfall komme fra? Systemet er jo tett. Sjøvannfilteret mitt er plassert over vannlinjen, jeg kan da lett åpne dette og rense filteret uten å måtte stenge bunnventilen. I følge installasjonsveiledningen skal filteret stå over vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Vi har et tilsvarende filter plassert helt nede på skrogbunnen. Det er stengeventil ved sjøvannsinntaket. Jeg har inntrykk av at dette er en vanlig installasjon på båter med fast aksling. På drevinstallasjoner, i alle fall fra VP, er det vel vanlig med høyt plassert sjøvannsfilter. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mix Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Tilsvarende filter er innstallert i en mengde båter. Dette er solide saker, Guidi filter med bronse hus. Har dette glasset en sprekk er det nok sannsynlig at det har vært utsatt for en yttre mekanisk påkjenning. Ala innstallatør har mistet noe nedpå elns. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2010 (redigert) Huset er i solid bronse. Glasset er sprøtt som knekkebrød. Jeg ser av manualen at det også leveres med metallplate i stedet for plexiglass. Sannsynligvis for montering under vannlinjen, men det blir ikke så praktisk, da. Når filtert sitter over vannlinjen vil systemet innholde luftboble etter sjøsetting og evt. etter rengjøring. Tror vel impelleren tåler det? Redigert 23.September.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mix Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Huset er i solid bronse. Glasset er sprøtt som knekkebrød. Solide saker ja. De fleste blir nok innstallert under vannlinjen. Glasset ditt som er sprøtt som knekkebrød vil jeg tro IKKE er et orginalt. Båtbyggeren din kan ha tuklet bort orginal lokket, og erstattet det med noe rææl. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2010 Tviler på det. Vet du hva lokket "originalt" er laget av? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mix Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Polycarbonat. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Eller populært kallt Lexan. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2010 (redigert) Jeg får laget nytt i Lexan og litt tykkere. Når jeg får det på plass skal jeg sjekke det gamle nærmere. Jeg tviler sterkt på at båtbyggeren har hatt dette fra hverandre. Redigert 23.September.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mix Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Det hele høres litt merkelig ut. Er det et orginalt Guidi filter du har da ? Eller er det kanskje en billig østen kopi ? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2010 Guidi manualen som fulgte med ser original ut. Tekstet delvis på italiensk. Skal sjekke nærmer og ta et bilde når jeg kommer i båten igjen. Det blir om vel en uke. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Fantino Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 <>På drevinstallasjoner, i alle fall fra VP, er det vel vanlig med høyt plassert sjøvannsfilter. Stemmer, men der er filteret på trykksiden av pumpa, så det blir temmelig fuktig i motorrommet dersom motoren går når filterhuset sprekker (been there, done that...) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Sjøvannsfilter på trykksiden Sjøvannsfilter, hvilket velger man? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 24.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2010 Jeg må si at de plastikk sjøvannsfiltere som ble vist i trådene som Ingar viser til ser vesentlig dårligere ut enn det jeg har. Skal nok mye mer til at lokket på mitt havarerer fullstendig som det i den første tråden, fordi plastskiva hos meg er klemt fast med en solid boltet bronsering. Muligens litt for solide bolter som kan ødelegge plasten? Jeg har lignende plastfiltere på andre, mindre inntak (toilett spyling, høytrykk spylepumpe), men disse sitter på sugesiden over vannspeilet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jernbåten Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 (redigert) Jeg har samme filteret som NilsPils. Jeg oppfatter filteret som topp kvalitet, og har sittet montert siden år 2000. Plastskiven min er helt ok, renset filteret for noen uker siden. Og, det sitter en halvmeter under vannlinjen, stengeventil nedstrøms. Det er vel mulig at NilsPils har fått et råttent egg i form av inspeksjonsvinduet. Råtne egg finnes vel overalt. Redigert 24.September.2010 av Jernbåten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 .......Det er en skive med diameter på ca 110 mm, 5 mm tykk og av sprøeste plxiglass........... Der tok jeg feil, gitt. Skiftet glasset i går. Det gamle var nok ikke sprøtt plexiglass. Det var seigt som fy, sannsynligvis Lexan. Her er et bilde av installasjonen med filteret. Her er det gamle glasset. Jeg har merket sprekkene med blå strek. Den ene har jeg åpnet brutalt uten at glasset sprakk. Spørsmålet er nå hvordan disse sprekkene har oppstått. Jeg har funnet på nettet at Lexan ikke står særlig godt mot metanol. Kan det være at glasset tar skade når jeg vinterkonserverer med blå frostvæske? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Nei, kan ikke tenke meg muligheten at frostvæsken kan ha skylden. Det er heller for sterk metallkontakt mellom plastlokket og metallrammen rundt. Man må trekke til med fornuft. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Jeg har nok tenkt samme tanken, men jeg synes ikke at boltene satt spesielt hardt. Hva med kombinasjonen mekaniske spenninger og kjemisk aggressivt medium, noe i retning spenningskorrosjon? Sprekkene var gjennomgående. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.