Jump to content

Prosjekt Joda 7500 Lomatec 120hk


EXIT  II

Recommended Posts

Hei

 

Desverre så er det begrenset med tid for å dele alle "båt" erfaringene her, men litt får vi dele. Jodan har stått på land de siste 12 årene,og har ifølge siste eier blitt brukt kun 4-10 timer på vannet i hele dens levetid, så skroget fremstod som meget bra utenom en skramme å sette fingre på. Desverre så var det meste av interiøret kast. Pga tidsmangel så får vi ikke lagt for mye arbeid i båten, men så er både min far og jeg av den typen som helst ikke skal ha noe halvferdig gjort.

 

Motoren var det vi startet med, da får vi nemlig bygget dette rommet slik vi ønsker m.h.p plass, dimensjonering av akselsystemer etc. Fikk motoren til å stå så å si vannrett, men vi vil alikvel benytte oss av powertrain 120. Planenen er å teste båten på vannet om et par uker. Familien har jo slik båt fra før, så litt erfaring har vi jo fra denne. Det store spørsmålet var 140hk eller 120hk, valget falt omsider på 120 (lomatec Nissan B30). Lomatec sin såkalte "fastspeed marine".Etter mye snakk frem og tilbake med Joda industrier så var denne motoren også dems anbefaling fremfor 140.

 

dsc000002.jpg

 

Da var arbeidet igang

 

dsc000003.jpg

 

Et trofast nytt følge til Lomatec geskjeften

 

dsc000009.jpg

 

Kabinen

 

dsc000001.jpg

 

Tester om det er rom for den nye motoren, og fant ut at om fristelsen for større fart skulle komme snikende så kan ihvertfall ikke plassen være noe motargument

 

dsc000006.jpg

 

Da var motorfundamentet på plass. Det gamle fundamentet som måtte skjæres bort ble erstattet av to solide bjelker støpt inn i sideskottet, påmontert med 2 stk vinkeljern (15mm). 3 grader helning på motor når den var koblet til aksel. Propellanlegget ble byttet samt støpte opp nye oppheng til hylserør og skimset ut ørene på gjennomføringa ved stevnelageret for å få den ønskelige vinkelen på akselen.

 

dsc000007.jpg

 

Her er sjefen i god gang med ny innramming.

 

dsc000008.jpg

 

dsc0000010.jpg

 

Så et lite bilde av motoren vi har valgt. Lomatec LMD4 d32TIMA (turbo intercooler) 120hk v/3200 RPM med hydraulisk lomatec TMC 345 gir. Vi skal også montere slureventil på, da jeg ikke tror dette blir en typisk dørjebåt. Setter pris på stunder der jeg kan fange litt fersk kost .

 

dsc0000011.jpg

 

For de som undres på hvordan denne slureventilen tar form, fotoet tatt fra en tidligere motering av slureventil på en eldre lomatec 85 hk.

 

 

 

Nå går flyet mitt til Kina om 3 timer, så får vel hive inn litt pargass i den nyinnkjøpte kofferten jeg fikk skrevet av på firmaet, før jeg må rece avgårde. Er tilbake om 7 dager.

 

Ha en god natt og en fortreffelig weekend alle sammen.

Redigert av EXIT II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen :tongue:

 

Takk ! Har bare god erfaring med denne båttypen så dette blir nok bra. Jeg vil nok tro at jeg bør få et sted mellom 17-19 knop, meget avhengig av ballast. Det er ihvertfall farten med tilsvarende motor størrelser. Mulig jeg får ytterligere fart også, Lomatec'n har vist seg å trives i disse såkalte halvplanerene. Elwaro 785 klatret ifølge eier opp på 17 tallet. Det har desverre ikke vært så mye fremgang i det siste, da det er fullt program med opptak og vinterkonserveringer. På toppen av alt så har sjefen "min far" falt ned fra rekka og pang i asfalten, så med en ubrukelig høyrearm som skal inn for operasjon til førstkommende tirsdag, og en opptatt sønn så er fremgangen laber. Men noe har blitt gjort. Legger ut noen bilder og kommentarer :tongue:

 

dsc00510.jpg

 

Belistning rundt skottene fullført

 

dsc00511.jpg

 

dsc00513.jpg

 

dsc00516.jpg

 

dsc00515.jpg

Måtte støpe nytt skott her, for oppheng av hylse. Det var gjennomgangshylse på det gamle opplegget, og derfor ikke nødvendig med oppheng innvendig

 

dsc00528.jpg

Så var hullet i det nye skottet borret opp, hylse og aksling montert. For å få akslingen mest mulig i senter av hylserøret så monterer jeg pakkboksen etter at akselen er sentrert i hylsa og påmontert på girflens, her sitter akslingen festet på gir med fast flens. CV leddet ble montert når jeg var fornøyd med oppretting.

 

dsc00529.jpg

Når opprettinga var godkjent så var det av med fast flens og på med CV-120 (geniale greier). Gutta på Powertrain europe AS i Oslo (tidligere kardangservice AS) vet virkelig hva dem driver med.

 

 

dsc00526.jpg

Hylserøret festet på stevnegjennomføringa. Gjennomføringa ble tettet med TECH 7 og HAMP (hestehår for den som måtte undre)

 

dsc00524.jpg

Det er ålreit med en pirkete frøken når det skal lydisoleres :tongue:

 

dsc00531.jpg

Ferdig med første 30mm lag med isolasjon under listene. Som dere sikkert ser av bildet så er isolasjonen som nå er lagt, festet under listene. Dette kun for å bygge resten av motorromsveggene ut slik at de blir plane med de øvrige listene. Dette er ikke godt nok, da treverket (listene) nå vil fungere som lydbroer. Som liten matros så lærte jeg at et motorrom ikke er ferdig isloert før du kan putte en 1000meter i rommet, lukke luke og det skal bli bekk mørkt. Lydisolering skjer derfor på kveldstid (eller når det måtte være mørt. Neste trinn i prosessen er derfor å legge ytterligere 30mm med isolasjon utenfor dette igjen, slik at isolasjonen når helt opp til dørkplaten. Da benytter vi oss av isolasjon med blygummi-innlegg. Det er ikke om å gjøre å legge mest mulig isolasjon. Mye av støyen i en båt kommer i form av trinnlyd(vibrasjon), da hjelper det ikke å ha 1 meter tykk poloren isolasjon. Vi håper selvfølgelig for en støy og vibrasjonsfri båt. Ifølge Joda så har denne båttypen en tendens til å støye fælt ved høyere turtall/hastigheter, noe jeg kan bekrefte fra den andre Joda'n.

 

dsc00521.jpg

Slik ser neste lag med støydemping/vibrasjonsdemping ut.

 

Ha en god helg

Redigert av EXIT II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Med støy kan jeg desverre tilføye at i min Joda 7500 bråkte det ille...

I planefart så var det en veldig propellstøy i min, enda jeg hadde en Radice Scewback propeller (som skal støye lite)

Men når man stod og kjørte, så hørte man bare fartsvinden.

 

Jeg håper virkelig du kommer deg over 18 knop, det var ca på denne farta at min la ned baugen og økte flere knop, uten at motorturtallet økte noe særlig. All turtallsøkning over 18 knop gjorde et mye større utslag på farta enn under 18 knop.

Jeg hadde en 135 ahk motor, på 3,5 liter, ganske tung sak.. men jeg stillte den opp litt på pumpa. Vet ikke hvor mange hk den hadde. Måtte vaske akterspeilet et par ganger i sesongen, selv om jeg hadde ny turbo, tror den fikk litt for mye diesel.

Er det flaps på deres båt?

 

 

Legger inn et par videor, så du har litt å strekke deg etter.

 

 

 

 

 

Her er det 268 bilder fra "byggingen" av min gamle Joda 7500 (som gikk 26 knop)

 

http://s3.photobucket.com/albums/y78/kodvaag/Joda/?start=all

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Hei hei

 

Vi har besluttet å vente med sjøsettinga, tida strekker ikke til. Vi har heller ikke fått gjort noe mer med Jodaen, annet enn å koble motoren ferdig. Fremdeles mye arbeid igjen.

 

Kodvaag.

 

Flate for en fart det var på Jodan din, kjempe artig å se. Nei det er ikke flaps på denne, hadde du det ? Evt anbefaler du flaps ? Jeg tror ikke jeg får noe særlig med enn 18. Det er 120 hk og ca 115 hk på propellen. Jeg er pessimist, så slipper jeg å bli skuffet. Vi har forresten hatt flere Jodaer oppigjennom tidene.

 

Jeg skal få tatt noen bilder av båten ellers også.

 

Takk for gode innspill Kodvaag

Link to post
Share on other sites

Hei hei

 

Vi har besluttet å vente med sjøsettinga, tida strekker ikke til. Vi har heller ikke fått gjort noe mer med Jodaen, annet enn å koble motoren ferdig. Fremdeles mye arbeid igjen.

 

Kodvaag.

 

Flate for en fart det var på Jodan din, kjempe artig å se. Nei det er ikke flaps på denne, hadde du det ? Evt anbefaler du flaps ? Jeg tror ikke jeg får noe særlig med enn 18. Det er 120 hk og ca 115 hk på propellen. Jeg er pessimist, så slipper jeg å bli skuffet. Vi har forresten hatt flere Jodaer oppigjennom tidene.

 

Jeg skal få tatt noen bilder av båten ellers også.

 

Takk for gode innspill Kodvaag

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke flaps på min Joda 7500, og trengte det heller ikke for farta, for den gikk perfekt i høy fart.

Men, Joda 7500 er en så liten båt at den kan lett ligge skjevt i plan, hvis man har skjev last, personer osv som sitter feil.

Da hadde det vært fint med hydrauliske flaps.

 

Syntes det var veldig rart at Joda Industrier anbefalte en 120 hester, jeg mener at det er akkurat litt for lite, dere burde hatt nok hk til å plane, og litt til, sånn at motoren kan gå rolig når båten er i plan.

Min Joda la baugen ned ved økning til 2900 rpm, og datt ut av plan ved reduksjon til 2600rpm mener jeg å huske.

Topp rpm var 3600 rpm. (skulle egentlig bare være 3300 rpm, men ny turbo og pumpejustering gjorde susen)

 

Min Yanmar veide 380 kg tørrvekt, hva veier Lomatec motoren du har kjøpt?

 

Joda 7500 med stoor motor takler virkelig fart bra, den er så spiss foran at den tok sjøene mye bedre enn Master'en jeg har nå.

I Joda'en var jeg aldri redd for å ta nesten hva som helst av bølger i 25 knop, den landet mykt uansett.

 

Jeg er oppvokst i Joda, pappa bygde en ny halvfabrikata 1978 modell 24 Tour med BMC 1,5 liter 36hk som jeg var mange turer i.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei igjen Kodvaag. Ja Joda industrier var meget klare i sin tale. Men Nidelv som har overtatt formen var slettes ikke enige, de var på samme spor som deg. Joda nevnte forsåvidt at dem trodde båten ville gå i plan. max 3200. Jeg satser på at de har rett der, motoren er jo av den momentsterke sorten og har utmerket seg i slike halvplanere før.

 

Lomatecen veier 293 kg våtvekt. Får vi den ikke opp i plan så skal jeg ikke være treg med å visitire dieselpumpen, lar fenomenet seg fremdeles ikke løse så hiver vi inn 160 hk når pengepungen tillater det.

 

Nå ser jeg frem til at kulda legger seg, så skal jeg forstette med prosjektet. Håper det blir mindre å gjøre utover nå. Vi har nemlig ikke lovt oss bort så mye til installasjon etc.

 

Tusen takk for innspillene dine, setter pris på det.

 

Ellers, ha en fremdeles fin jul, og et riktig godt nyttår :)

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hvordan går det med prosjekt Joda 7500 med stor motor? Har selv en Joda 7500 med VP MD22 og 59 hk. Har blitt veldig glad i båten, men litt negativt at transportetappene tar litt tid.. Min gjør 12 knop på topp og av og til med riktig (eller uriktg) sjø, får den en vibrasjon og støy fra propelltunnelen.. er det vanlig når man "bryter lydmuren" med en sånn båt? Vurderer å sette inn stor motor selv, da jeg ellers er veldig fornøyd med båten. Passe stor og begynner å bli litt kjent med den og kan "småfikse" litt selv. Men det kommer an på støynivået..

Link to post
Share on other sites

Joda 7500 med 222 Yanmarfirer er den ultimate sleepersnekka!

 

Når jeg gjorde 26 knop med min, så virket det som det bare manglet 100 hk til, så man kunne marsje i den farta med lavt turtall!

 

12 knop i Joda'en var det jeg syntes var "idiotfart" i den båten. Alt over 6 knop og under 18 knop holdt jeg meg langt unna, var som å kjøre med brekket på. Samme greia er det med Baltic'en jeg har nå, 5,5 knop er perfekt. (Eller over 20)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Ja litt mere guff hadde vært bra.. Noen som vet hva det vil koste å sette inn større motor? Tenker ikke på selve motorkjøpet, det er et egent regnestykke, men hvor lang tid tar det å montere noe slikt? Så der det vel bare å gange med 100 kr som båtmekanikerne tar. Har ikke kunnskap eller egnet sted å holde på, selv om det hadde vært gøy å prøvd under veiledning, så det må nok settes bort til noen proffer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...