Jump to content

Ståhøyde salong seilbåter?

JanDL

Recommended Posts

Heisann!

Snekka er solgt og jeg tenker å kjøpe seilbåt. Det jeg likte minst ved snekka var ståhøyden nede i cabinen. Selv er jeg 192 cm på strømpelesten, dvs over standardmål. Finner jeg noe jeg liker vil veie tungt ved valg av båt. Er vel ikke så mange seilbåter som har denne ståhøyden i salongen men prøver her på baatplassen om noen har noe tips.

Båtstørrelse alt fra 30 til 38 fot.

Håper på tilbakemelding

Har ikke vært ombord i så veldig mange seilbåter men i størrelsen 35 fot + tror jeg du vil bli overrasket over hvor grei ståhøyde det er.

Har selv en Contrast 36, den er helt ok mht ståhøyde i salongen for mine 193. Må riktignok gå litt duknakket inn i forkabin og toalett men det lever jeg greit med. Min båt er en 1983 modell, nyere båter har som regel ennå høyere fribord og hyttetak og derav bedre ståhøyde enn eldre modeller.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Om du velger noe rundt 38 fot, så er det flere som har grei høyde også for de rett over 190.. men i den nedre delen av din skala på båt, så er jeg redd utvalget er mindre.. De fleste nyere "campingseilere" har bra høyde i salongen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Heisann!

Snekka er solgt og jeg tenker å kjøpe seilbåt. Det jeg likte minst ved snekka var ståhøyden nede i cabinen. Selv er jeg 192 cm på strømpelesten, dvs over standardmål. Finner jeg noe jeg liker vil veie tungt ved valg av båt. Er vel ikke så mange seilbåter som har denne ståhøyden i salongen men prøver her på baatplassen om noen har noe tips.

Båtstørrelse alt fra 30 til 38 fot.

Håper på tilbakemelding

Vet både Najad og HR har relativt god ståhøyde i salongen. Ca 190+ ....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...