Jump to content

hvor finner man sjøkart på nettet?

harry92

Recommended Posts

Det finnes to varianter av sjøkart til Android, såvidt jeg vet. Den enkleste er ei kombipakke med både sjø- og topografiske kart i rasterformat fra Statens Kartverk. Den finner du gratis på Android Market. Helt grei, men ikke så mange muligheter.

Den andre ligger også på samme sted, men krever at du rooter telefonen din. (dette googler du og finner oppskrift på for din modell). Det er Navionics, akkurat som til iPhone, og er en betalt app. Ikke dyr, men poenget med å roote telefonen er at da kan du late som du har f.eks. amerikansk abonnement mee en kjekk liten app som heter Market Enabler. Du får ikke kjøpt apps med norsk abo, derfor må du trikse litt. Navionics til fon er delt opp i de samme områdene som de vanlige Gold-områdene du får kjøpt på brikke til kartplottere, så den som heter Norway tilsvarer NA49XG-området og dekker hele Norge inkludert Svalbard. Ellers er Skagerrak og Kattegatt varianten som dekker Østlandet og Sverige til Danmark og Tyskland.

Det er endel som er redde for å roote fonen, selv har jeg ikke hatt noen problemer etter at jeg gjorde det, men du gjør det selvfølgelig på eget ansvar. Det er ikke ulovlig, men skal du ha den på service, er det lurt å de-roote først så de ikke blir grinete. Har jeg lest.. Lykke til! :-)

Du kan bruke Google Earth og sjøkartene fra Statens Kartverk;

1. I Google Earth, velg Legg til - Bildeoverlegg

2. Kall overlegget f.eks Sjøkart og velg fanen Oppdater

3. Klikk på knappen WMS-parametere

4. Velg Legg til og lim inn dette (uten anførselstegn): "http://openwms.statkart.no/skwms1/wms.sjo_hovedkart2?request=GetCapabilities&service=wms&version=1.1.1"

5. Velg det øverste laget i vinduet til venstre (gjennomsiktige lag) og klikk på Legg til tre ganger slik at alle lagene blir liggende i vinduet til høyre (valgte lag)

6. Klikk på OK og OK en gang til

Da skal Sjøkart laget være tilgjengelig som et valg under Steder i Google Earth.

Det finnes et annet overlegg også som gir detaljerte dybder - for å legge til dette følg oppskriften over men velg et annet navn i punkt 2 og bruk linken "http://openwms.statkart.no/skwms1/wms.dybdedata?request=GetCapabilities&service=wms&version=1.1.1" i punkt 4.

Jeg lager ruter og lagrer waypoints i Google Earth og eksporterer til plotter vha gratisprogrammet gpsbabel. Da slipper jeg å huske å ta kartbrikken med hjem og ergre meg over dårlig brukervennlighet i navplanner.

• 2 år senere...
  mathi92 skrev On 24.9.2010 at 20.09:

heisann.

jeg lurer på hvor man finner sjøkart på nette, og da mener jeg at jeg kan finne kjøre rute på vannet mens jeg sitter på pcen her hjemme.

hilsen mathi92

Kystverket har kart med dybder. Se link i innlegg #10. Men du må hake av for dybdedata for å få fram dette (under "Marine grunndata".

Hvis du mener en karttjeneste som planlegger og tegner opp for deg hvordan du skal styre mellom holmer og skjær for å komme fra A til B, tror jeg ikke noe slikt finnes. (Hvis det mot formodning skulle finnes, er jeg sikker på at noen vil korrigere meg her.)

spant skrev On 25.9.2010 at 6.52:

Det finnes to varianter av sjøkart til Android, såvidt jeg vet. Den enkleste er ei kombipakke med både sjø- og topografiske kart i rasterformat fra Statens Kartverk. Den finner du gratis på Android Market. Helt grei, men ikke så mange muligheter.

Den andre ligger også på samme sted, men krever at du rooter telefonen din. (dette googler du og finner oppskrift på for din modell). Det er Navionics, akkurat som til iPhone, og er en betalt app. Ikke dyr, men poenget med å roote telefonen er at da kan du late som du har f.eks. amerikansk abonnement mee en kjekk liten app som heter Market Enabler. Du får ikke kjøpt apps med norsk abo, derfor må du trikse litt. Navionics til fon er delt opp i de samme områdene som de vanlige Gold-områdene du får kjøpt på brikke til kartplottere, så den som heter Norway tilsvarer NA49XG-området og dekker hele Norge inkludert Svalbard. Ellers er Skagerrak og Kattegatt varianten som dekker Østlandet og Sverige til Danmark og Tyskland.

Det er endel som er redde for å roote fonen, selv har jeg ikke hatt noen problemer etter at jeg gjorde det, men du gjør det selvfølgelig på eget ansvar. Det er ikke ulovlig, men skal du ha den på service, er det lurt å de-roote først så de ikke blir grinete. Har jeg lest.. Lykke til! :-)

Jeg har da navionics på både min og frua sin telefon, og den forrige telefonen min også for den saks skyld. Ingen av telefonene er rootet. Og på galaxypaden også for den saks skyld. Jeglastet den ned for flere mnd siden, som apk-fil. Ligger på en minnepenn. Bare å overføre til ny androidenhet og installere direkte.

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...