Vikane Inlander Startet 24.September.2010 Del på Facebook Startet 24.September.2010 Tenkte det kunne være greit å lage en tråd om de feila som måtte utbedres på denne 4 år gamle båten med VW Marinemotor. Gummipakkboks til vannsmurt hylse var morken og tok inn vann, denne koster 2100 kr hos Brunswick, 14 dagers leveringstid. Kjøpte en hos Volvo Penta forhandler med samme mål til 850 kr. Under fullt gasspådrag datt plutselig turtallet med 1000 o/min, det viste seg at styreenheten til motor gikk i nødprogram p.g.a feilkode på Manifold Absolute Pressure (MAP) sensor, glødelampa lyser når det indikeres at det er en feilkode i systemet. MAP sensoren ble byttet, men feilen kom tilbake etter at feilkoden var slettet med VW diagnoseverktøy. Etter dette ble turboen demontert, etter å ha kommet over et par sider med info om "sticking vanes" problematikk med ladetrykkreguleringa. http://www.myturbodiesel.com/1000q/a4/VNT-wastegate-adjust.htm http://www.technologie-entwicklung.de/Gasturbines/VNT15-Turbo/vnt15-turbo.html Demontering og rengjøring av turbo og disse "spjelda" løste problemet. Problem med at startmotor klikker når den blir varm, usikker på om problemet er løst med bytte av batteri, mulig starter og innslag må demonteres om feilen kommer tilbake. Har også en oljelekkasje under motor som vi fortsatt ikke har løst helt, ser ut som det kommer fra en banjokobling under motor. Sitér dette innlegget Link to post
Vikane Inlander Svart 28.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2010 Oljelekkasjen viste seg å komme fra simring på inngående aksel på girkassa, så denne ble plukket ut og byttet i dag. Noen som mener slikt bør forventes etter "hele" 350 timer på en 4 år gammel båt ? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 Dersom du har montert "pyntedekselet" over motoren bør du sjekke vakumslangen til turbo. Dette dekselet kan vibrere en del og ta borti slangen og gnage hull på denne. Det medfører at turboen ikke regulerer trykket. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Bergen Svart 29.September.2010 Del på Facebook Svart 29.September.2010 Har du 100hk? Har et familiemedlem som har samme båt med 50hk, denne har vært helt uten problemer i de 2 sesongene han har hatt båten. Sitér dette innlegget Link to post
Vikane Inlander Svart 2.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 Er 100 hestern ja, problemene som er oppstått på denne båten er neppe unike. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 2.September.2011 Del på Facebook Svart 2.September.2011 (redigert) . Redigert 2.September.2011 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gulen Svart 12.Februar.2013 Del på Facebook Svart 12.Februar.2013 Hei Eg har no samme feilen. Leste av koden: Manifold Abs.Pressure Sensor Circ. Short to B+.. Skal no teste dette. Korleis gjekk det med startmotoren som klikka når den vart varm. Har samme problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.