Robinja Startet 25.September.2010 Link til dette innlegget Startet 25.September.2010 Heisann! jeg har nettopp kjøpt meg en Sjømann 22 snekke med en gammel Yanmar ysm8g ifra 1976. jeg har alltid hørt at man ikke skal ligge på for høyt turtall med gamle diesel motorer fordi motoren da rett og slett blir ødelagt. men det som er, er at denne snekken jeg har kjøpt går saktere enn noen annen snekke jeg har sitti på med man må omtrent ligge bånn gass om man skal kunne se framdrift, men jeg trodde jo at man ikke på død og liv skulle gjøre dette men forrige eier sa til meg at de 3 årene han hadde hatt den, hadde han alltid liggi i bånn gass! men motoren er mer utrolig lettstartet og går meget godt for det, så jeg lurer da på, gjør det ikkeno å ligge bånn gass? Mvh. Robin Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 sjekk propellen - og om bunnen for groe Sitér dette innlegget Link to post
Robinja Svart 25.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 har planer om det, til neste helg da den skal hentes og kjøres fra halden til drammen skal kjøre til et sted der det er litt grundt og vasse ut og skrape vekk eventuelt skjell og andre ulumskheter men det hadde uansett vært et pluss å kunne kjøre bånn gass da det ville ha tatt så mye kortere tid men jeg har jo da alltid hørt at man ikke skall kjøre for høyt turtall på gamle diesel snekker, men forrige eier har alltid hatt bånn gass i 3 år på rad ! så jeg lurer på om det har noe å si. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Har ei Polar 22 m/Marna 12hk bensinmotor. Når jeg skal "dra på litt" gir jeg bånn gass slik at den kommer opp på maks turtall, deretter drar jeg spaken ned igjen til jeg hører ett lite dropp i turtallet. Dvs at jeg ligger kanskje 100omdr under toppturtall. Da har jeg gjerne spaken på rundt 3/4 gass. Du vil sort sett ikke merke forskjell i fart mellom 3/4 og full gass med mindre båten er veldig tung(drevet). Forskjellen er kanskje en halv knop, samt at baugen er en halv meter lavere. På snekkene er det ofte slik at det siste pådraget går bort i at den graver seg dypere ned bak uten at du får mere fart. På 3/4 gass belaster du motoren mye mindre. Hvis du skal kjøre fra Halden til Drammen hadde i hvert fall ikke jeg tatt sjansen på å presse motoren på full-gass kjøring hele veien over fjorden. Få av så mye drit som mulig under hvis du har mulighet, samt lens den tom for vann slik at du ikke drar på 200kg ekstra. God tur, og husk å legge ut bilder Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Robinja Svart 25.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 joda, skal bli en bra tur det så en diesel og en bensinmotor er omtrent like varsomme på høyt turtall? Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Hei Yanmar opererer vanligvis med to turtall og effekter på motorene sine. Dette står vanligvis på motorskiltet eller i data for motoren i instruksjonsbok. Maksturtall med riktig propell anbefales brukt kun en time om gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.