seacat Startet 25.September.2010 Link til dette innlegget Startet 25.September.2010 Har kjøpt en ny båt med to stk Volvo D4 260 hk 2010 modell. Hadde førstegangsservice på motorene etter 37 driftstimer hvor de byttet olje på motor samt oljefilter. På en av de neste turene (ca 40 driftstimer) fikk vi problemer med smøreoljetrykket på en av D4 motorene. Vi hadde kjørt med fullt pådrag i en 10-15 minutter og skulle legge båten ned i sjøen. Nedkjøringen i turtall foregikk meget langsomt og like før vi var helt nede kommer det en alarm på EVC som sier at vi har for lavt smøreoljetrykk på en av motorene. Videre kom det en beskjed om å stoppe motoren. Det samme skjedde på en tur et par uke senere. Vi sjekket oljenivået som lå på max på peilepinnen og ingen lekkasjer. Etter noen timer turte vi likevel å starte motoren og det var ingen åpenbare feil å se. Men når motorene blir varme ser vi at den motoren som feilet når får et oljetrykk som ligger 10-12% under den andre motoren. Inntil dette skjedde var oljetrykket likt mellom motorene. Videre undersøkelser viser også at når motorene er kalde har de likt oljetrykk, men ettersom de blir varme får den ene lavere trykk enn de andre. Ettersom vi ikke har lekkasje og oljenivået viser max må man søke etter andre årsaker. Siden trykket er identisk med kald motor tror jeg vi kan se bort i fra trykkmåleren. Noe brått oljetrykk kan man også se bort ifra i og med rolig nedkjøring av motorene når dette skjedde. På Båtmagasinets WEB-side leser jeg at dette tyder på et alvorlig problem og som på eldre motorer gjerne skyldes slitte lagre i motoren. Er det noen som kjenner til hva årsaken kan være på Volvo D4 og hva som må til for å rette feilen ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 (redigert) Jeg ville startet med å sjekke oljetrykksmåleren. Den sitter under omtrent under dieselfilteret på motoren (den du pumper på om du skal lufte) - omtrent nede på bunnen av motoren. Ikke lett å finne Sjekk først lednigene på denne. Om jeg husker rett skal du vri 90 grader med klokken (er ikke 100%sikker på om det er med eller mot) for å få løs ledningen. Om det ikke hjelper kan du kryssbytte mellom motorene. Da finner du ut om det er giveren. Men dette er vel en garantisak - så hvorfor plundre med det selv? Litt variasjon i trykk vil det alltid være mellom motorer. Redigert 25.September.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Er det rett type olje på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid.65 Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Jeg ville ikke tuklet med det selv, siden dette må være garanti. Hvertfall kontakt verksted først, der service ble utført. Og forklar problemet. Kom det etter service, kan det være feil med et oljefilter feks. Mvh Arvid Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 (redigert) Dette med oljefilteret visste jeg ikke. hvordan kan feil på det gi for lavt oljetrykk? Er du sikker at at alarmen er for lavt oljetrykk? Du sier at nivået på peilepinnen er på max. D motorene er følsomme for for mye olje. Et generelt tips er at du holder oljenivået midt på peilepinnen. Jeg har mine omtrent rett over minimum og etterfyller ved behov i stedet. Redigert 25.September.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid.65 Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 (redigert) Dette med oljefilteret visste jeg ikke. hvordan kan feil på det gi for lavt oljetrykk? Vet ikke helt hvordan i farten, men mener å ha vært borti det engang. Men da var det feil hele tiden, ikke bare med varm motor. Og på litt eldre biler med gamle delvis tette filtre, gir det dårlig trykk,skift filter, og det er ok.(kan bli) Men ikke dagens, da det skal være en bypassventil som åpner ved for høyt mottrykk i filteret. Så jeg var nok litt kjapp der. Litt enig med deg at det kan være oljetrykksbryteren som er feil. Høyt nok trykk ved kald motor, og når motoren blir varm og oljen tynnere, minsker oljetrykket, og oljetrykksbryteren kan slå ut hvis den viser litt lite. Hvis det er manometer, og de viser likt ved kald motor.. Da er jeg usikker. Uansett i slike tilfeller skrur jeg ut bryteren, og setter inn et eget manometer og måler eksakt trykk ved forskjellige turtall og Temp. Men fremdeles er det biler jeg refererer til. Mvh Arvid Redigert 25.September.2010 av Arvid.65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
seacat Svart 25.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Årsaken til at jeg legger ut denne tråden er at jeg allerede har vært hos Volvo Service og fått til svar at dette skyldes for lavt alarmnivå i SW. Løsningen jeg har blitt forespeilet er at de ønsker å laste inn ny SW med høyere nivå for alarmgrensen. Har tross alt kjørt 37 timer uten at dette har vært et problem og samtidig sett at oljetrykket mellom disse har fulgt hverandre tett. Ja litt variasjon er det mellom motorene når de går (+/- 10 PSI) men ikke på langt nære den størrelsesorden som jeg har fått nå. 120 mot 150 PSI på tomgang, 380 mot 450 PSI med litt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 hmm er det ikke kpa det måles i på EVC'n -jeg har "problem" med at oljetrykket stiger høyere enn vanlig og verierer hele tiden mellom 450 kpa og 510 kpa når turtallet er over 1400 omdreininger. Normalt ligger det konstant på 450 kpa. Motoren er en D6. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 (redigert) Om en SW oppgradering løser problemet er det jo greit det. VP har ikke egen software for motorer med feil på oljetrykket. De er nok like lite som deg interessert i at motoren din havarerer. Jeg ville bedt verkstedet kryssbytte oljetrykksgiverne før de laster inn ny sw. Det tar mindre tid enn å laste inn sw - og da finner du ut om det er giverfeil. Eller så hadde jeg fått en "seccond opinion" fra et annet VP verksted. "min" guru på VP er Peter på Ringens Varv i Marstrand. Han er et unikum det kan være verdt å ta en telefon til. Er det EVC C du har på motorene? her er hva verkstedshåndboken sier FMI 1: För lågt smörjoljetryck Villkor för felkod Oljetrycket är lägre än 50-250 kPa (0,5-2,5 bar) vid motorvarvtal upp till 4000 r/min. Möjliga orsaker ● För låg smörjoljenivå. ● Smörjoljan är förorenad, trögflytande eller för tunn. ● Fel i bypass-ventiler. ● Sliten oljepump. ● Igensatt oljesugrör. ● Igensatt oljefilter. Lämpliga åtgärder 1 Kontrollera oljenivån i motorn. 2 Kontrollera att inte oljefiltren är igensatta. Byt oljefilter. 3 Kontrollera att inget läckage inträffar. Se verkstadshandboken. 4 Kontrollera givaren genom att kontrollera motoroljetrycket. Se avsnittet ”Smörjsystem” i verkstadshandboken Redigert 25.September.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
seacat Svart 25.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Takker for svaret Bitteliten, det er vel en "second opinion" jeg er ute etter. Ut i fra den informasjonen jeg sitter på samt en gjenomsnittlig erfaring med motorer er jeg vel rimelig klar på at dette må være en eller annen form for mekanisk feil. Enten det måtte være trykkmåler eller annet. Så ja, jeg tror nok at alarmen blir borte ved en SW oppgradering, men det egentlige problemet finnes fortsatt i motoren og vil kanskje for alvor manifestere seg om noen år når garantien har løpt ut. Har erfart tilsvarende tidligere med Opel bilmotor. Når det gjelder trykkmåleren ser jeg jo at denne stemmer overens med den andre motoren når den er kald og gir fornuftige stabile verdier. Jeg har derfor liten tro på at det kan være denne som er årsaken. Men jeg skal få Service til å sjekke dette. Litt usikker på hvilken EVC type jeg har på motorene. Takker for tipset om Ringens Varv. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 (redigert) kryssbytt sensorene er mitt tips. Er visstnok ganske fort gjort - igjen i følge Peter på Ringens Varv. Om det ikke hjelper så kryssbytt oljefiltrene. Er 99,9999%sikker på at du har EVC C. Står på motorstyringsboksen. Med 2010 modell sitter vel motorstyringsboksen din på motoren, ikke på skottet som på motoren min? Jeg har også hørt - igjen fra Peter - at VP har hatt litt problemer med selve motorstyringsboksene som sitter montert på motoren. Var noe om materiale som utvidet seg når det ble varmt. Om mulig bør du få ut tallkoden på EVC alarmen du får. Den indikerer mer enn tekstmeldingen du får. Ring Peter er mitt beste tips. Kontaktinfo ligger på nettet. Om du ikke finner det så send meg IM. Redigert 25.September.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
seacat Svart 25.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 (redigert) Tror du har rett i at det er et EVC-C system. Takker for hjelpen. Redigert 25.September.2010 av seacat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 (redigert) Ikke noe annet enn at jeg har verkstedshåndboka for den samt at det er en permanent feil logg i systemet som gjør at VP kan hente ut feil loggen med vodiaen sin Redigert 25.September.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 26.September.2010 Link til dette innlegget Svart 26.September.2010 Jeg har hatt tilsvarende alarm nylig på den ene av mine to D4'er. Men her er vi temmelig sikre på at trykk/temp giveren er syk. Jeg opplevde tom. at oljetrykkindikatoren flagret helt opp og ned flere ganger bare med tenningen på. (Motoren hadde vært av flere døgn). Da skal det ikke være oljetrykk. Skiftet giveren på Fredag. Høres ikke ut som om du har samme problem. Sitér dette innlegget Link to post
seacat Svart 26.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2010 Hei Bonus, det jeg opplever er at trykkmålingene er veldig stabile (varierer med noen få +/- 10-talls kPa) både før og etter at motoren har blitt varm. Men som beskrevet faller babord motor trykk (i forhold til styrbord motor når den blir varm. For meg høres det ut som om det er noe mekanisk inne i motoren som har sprukket/feiler og som slipper oljen lettere igjennom når oljen blir varm evt noe annet som utvider seg. På eldre motorer sier Båtmagasinet at dette er et typisk tegn på at lagrene i motoren er slitte. Jeg skal sjekke litt på måleprinsippet til Volvo`s trykksensor for å se om denne lar seg påvirke av temperatur. Av det jeg har fått vite av Volvo service er det flere som har hatt tilsvarende problemer på denne motoren. Løsningen her er en SW oppgradering har jeg fått vite. Men som du skjønner er vel min mistanke at noen forsøker å feie et alvorlig problem (konstruksjonsfeil ?) "under teppet". Faren er selvfølgelig at problemet blir kristisk den dagen garantien går ut og man risikerer å måtte bære kostnaden for utbedring av feilen selv. Skal sjekke ut denne saken med uavhengige kilder, så får vi se hvordan det går videre. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 26.September.2010 Link til dette innlegget Svart 26.September.2010 Forstår ikke helt hvorfor du skal drive på med en masse feilsøking. Har du ikke garanti? 2010 mod? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.September.2010 Link til dette innlegget Svart 26.September.2010 Gjentar: ring Peter på Ringens Varv Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 26.September.2010 Link til dette innlegget Svart 26.September.2010 ... Men som beskrevet faller babord motor trykk (i forhold til styrbord motor når den blir varm. Av det jeg har fått vite av Volvo service er det flere som har hatt tilsvarende problemer på denne motoren. Løsningen her er en SW oppgradering har jeg fått vite. VP's forklaring høres merkelig ut. Du har vel samme SW i begge motorer, hvorfor har ikke begge motorene "problemet" da? Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 En SW oppgradering vil jo bare feie problemet under teppet. Det alvorlige her er at oljetrykket har forandret seg etter du hadde service. Jeg ville krevd at de finner ut av hvorfor oljetrykket plutselig er forskjellig. Helt riktig som du sier at å skjule problemet nå vha høyere alarmgrenser i SW kanskje vil slå tilbake på deg etter at garantitiden er utløpt. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
sap_2000 Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 (redigert) Har opplevet det samme ved et par anledninger på ene motoren (2xD6) Har fått alarm og rakk akkurrat og se trykket falle till null på instrumentet. Dette skjedde begge ganger ved lavt turtall. Restartet etter og ha sjekket oljenivå etc. som var nær max. Alt OK. Har hatt en prat med VP mekanikker som sier at dette ikke er helt ukjent og mest sannsynlig skyldes hikke i trykkmåler. Som sagt har dette skjedd 3 ganger tror jeg. Samtlige var første sessongen. Slom meg til ro med det og har ikke sett det siden. Ta likevel og skru av motoren umiddelbart og ta en visuell kontroll og peiling om dette skjer igjen tilfelle det en gang er noe mer alvorlig. Om trykket ikke kommer tilbake ved restart hadde jeg latt motoren være avstengt, humpet hjem på den andre og kontaktet VP. Redigert 27.September.2010 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 (redigert) man kan synse og tenke hva som kan være feil her i det uendelige. Det er to ting du kan sjekke: 1. kryssbytt oljefilter 2. kryssbytt oljetrykksmåler Da får du sjekket om disse to enkle tingene er feil. alternativt kan du fortsette å synse - men ikke sikkert du blir noe klokere av den grunn. Oljetrykkgiveren på motoren din måler også oljetemeperatur. Redigert 27.September.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
seacat Svart 27.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 da har jeg fått sjekket litt rundt og synes kanskje å skjønne noe mer. Ser ut til at Volvo har laget en SW fix som skal hindre utilsiktede alarmer hvis man brått kutter pådraget på motoren. Da er det vel sannsynlig at motoren får et dipp i oljetrykket. Så SW fixen er nok god nok den, men i mitt tilfelle (rolig nedkjøring) må det være andre ting som evt har forårsaket trykkfallet. Så en SW oppdatering ordner ikke dette problemet, men skader heller ikke å installere. Så jeg tror at det jeg har fått oppgitt hos mitt verksted er en kur som skal ordnet et annet problem. Som Bitteliten tidligere har antydet har jeg også fått vite av et annet verksted at de har sett at en løs kobling til trykkmåleren kan gi variasjon i trykk som funksjon av temperatur. Da er vi inne på en fysisk forklaring som er lettere å svelge. Jeg satser derfor på at dette er det mest sannnsynlige og at mitt service verksted har vært litt kjappe i diagnosen på problemet. Trykkmålingen får vi nok ikke testet før til våren igjen. Da faller jeg til ro med at dette sikkert har en naturlig enkel fysisk årsak (trykkmåler eller filter) (ikke noe stort problem) og at vi får sjekket dette ut når våren kommer. Takker for tips fra dere all. God vintersesong. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 jeg har også opplevd noe rart har en d4 260 0.6 mod kjørte opp i plan og ned og opp igjen i løpet av et minutt da gikk alarmen og motor stoppet ingen målere tydet på at noe var galt trykk og temp lå der det pleier å ligge. startet opp igjen etter 30 sek.motor gikk normalt som ingenting hadde skjedd. Er det noen som har noen ideer hva dette skyldes. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 Vet bare at det er ytterst få alarmer som skal gi motorstopp (shutdown) De fleste gir redusert fart (slow down). Tror dette skyldes en "bug" i systemet, som du sannsynligvis vil oppleve igjen om er tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 hva mener du med bug i systemet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.