SeaRaymond Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 Vel, betegnelse "bug" brukes vel først og fremst i dataverdnen, i dette tilfellet tenker jeg først og fremst på feil på motorstyringsenheten, en eller annen periodisk eller latent feil som kan trigges av flere ukjente parametre. Siden dette skjedde under litt "uvanlige omstendigheter" ville jeg prøvd å trigge dette frem igjen ved å foreta samme manøver flere ganger, det er ikke så rent få parametre som overvåkes, og i ett hvis tilfelle kan dette resultere i feil utslag. Nå er ikke jeg noe dataguru, men dette er mine tanker rundt det, og har opplevd lignende symtomer med annet datastyrt utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 jeg har også opplevd noe rart har en d4 260 0.6 mod kjørte opp i plan og ned og opp igjen i løpet av et minutt da gikk alarmen og motor stoppet ingen målere tydet på at noe var galt trykk og temp lå der det pleier å ligge. startet opp igjen etter 30 sek.motor gikk normalt som ingenting hadde skjedd. Er det noen som har noen ideer hva dette skyldes. Jeg har opplevd noe lignende (med helt tilsvarende motor), og hos meg var det nok at jeg fikk inn luft i systemet. Jeg har to tanker, og den ene var det lite diesel i og jeg stengte den ikke. Jeg har også fått alarm dersom jeg kjører på full fart med bare høyre tank åpen, men motoren har ikke stoppet. Jeg tror det er for stor motstand fra høyre tank. (Forhåpentlig bare et skittent filter). Disse erfaringene får meg til å tro at det er noe med dieseltilførselen din. Skittent filter eller luft. Sitér dette innlegget Link to post
Rhea800 Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Fant denne 2 år gamle diskusjonen angående alarm om for lavt oljetrykk. Har nettopp erfart det samme på min d4 2010 mod. Jeg trekker sakte ned turtallet med gjennomvarm motor og får alarm når jeg kommer ned på tomgangsturtall 700. Har siden kjørt med visning av oljetrykket på digitaldisplay for EVC og observert at alarmen går når oljetrykk blir 100. Trykket faller ikke under 100, og stiger deretter til 110-120 som er normalt tomgangstrykk. Regner derfor med at alarmnivået er satt rundt 100. Kommer til å ta dette opp med Volvo, men ser det som sannsynlig at det er sensoren og alarmnivået som er følsomt. Motortid er bare 300 timer med lav belastning. Er det noen andre som har hatt slike erfaringer eller kontaktet Volvo om det samme i det siste? Sitér dette innlegget Link to post
kjello Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Hei på dere! Jeg har lignende problem på min gamle volvo 71a og det kom også etter et oljeskift. Jeg prøvde litt forskjellig som å bytte filter etc.,men oljetrykket forble lavere enn det hadde vert.Så byttet jeg oljetrykkbryter uten resultat.Så byttet jeg trykkregulator, og da kom trykket mitt tilbake på kald motor. Det jeg nå sliter med er at trykket er fint på kald motor og omdr. ca 1200, fint på varm motor og omd. ca 1200, men når jeg går opp på marsjfart ca omdr.2000 til2200 så starter oljetrykk å hoppe.Kan tyde på elektrisk feil for det hopper fort på måleren mellom 1,5 og 3 kg og enkelte ganger utløses alarmen . slakker jeg ned til ca 1000 omdr. legger nåla seg på ca 2 kg og ligger i ro uten noe hopping. Klarer ikke å finne noen løse ledninger mellom giver og innstrument og skjønner ikke hvor feilen ligger. Har noen der ute vert borti lignende er jeg takknemmelig for svar for det er litt irriterende dette siden jeg ikke finner noen feil. Har tenkt på tett sil før oljepumpe men trykket hopper så fort at jeg kan ikke forstå at det er det heller. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Høres ut som om den regulatoren henger, at den ikke kan bevege seg fritt. Vet ikke om den må justeres ved montering? Hvis du har mulighet så lån deg et manometer og mål det faktiske trykket. På jobben har vi noe som heter "dead weight tester". Det er en pumpe, med finregulering på en skrue, som har montert et kalibrert instrument, men navnet stammer fra en eldre innretning som har en vertikal sylinder hvor du legger lodd på stempelet. Et blylodd trenger ikke mye kalibrering når det først er veid Vet ikke om du får lånt deg noe sånnt evt et kalibrert manometer? Sitér dette innlegget Link to post
lehe Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Har samme problem. Dersom jeg tar båten hurtig ned på tomgang når motor er varm får jeg oljetrykks alarm. Har hørt et rykte om at Volvo har problemer med en regulerings ventil som ligger i oljefilter holderen som "henger seg opp". Fikk dette fra en erfaren Volvo mekaniker. Etter en tid virker regulerings ventilen og olje trykket stiger til normalt. Volvo har hatt en del reklamasjoner på dette! Noen andre som har hørt dette før Sitér dette innlegget Link to post
seacat Svart 31.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 Fant aldri ut hva problemet var med trykkfeil på motor. Oppdaget imidlertid at begge motorene lakk litt olje fra toppen. Var hvistnok en konstruksjonsfeil og Volvo byttet begge motorens Longblock på garanti. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.