Ficher Startet 25.September.2010 Del på Facebook Startet 25.September.2010 Når minuttene tellet selv i fin vær .....( flott dag med lite vind i området ) http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/nord-jaeren/1.7308472 Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 25.September.2010 Del på Facebook Svart 25.September.2010 Godt å lese om forlis som går bra. Er så alt for ofte noen ikke er så heldig. Rart at første opp ikke hadde drakt på seg når det ligger en ubrukt i flåten. Tror han skal være glad for at han ikke var personen i vannet utenfor flåten. Hadde ikke vært så lett å finne. De fleste fiskere skal av en merkelig grunn bruke mørke bukser, og hvit/sort islender. Er stort sett det værste en kan ha på med tanke på å bli funnet til sjøs. NSSR var sikkert ikke langt unna siden flåten ikke ble punktert, men forlatt flytende. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
mons Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Hei Stusser litt på den med "forlatt flytende" Jeg hadde en 36 manns flåte fra en av de gamle danskebåtene som vi skar vekk presenningen på. Ungene hadde den i flere år som flytende hoppeslott, men den gikk i søpla i høst. Når jeg skjærte den opp - og når jeg tømte den på høsten - var det 9 kammer med luft og mye arbeid å få ut alt. Jeg ser for meg at en redningsmann fra helikopteret ville hatt store problemer med å senke den. Da skl det ikke være rare luftlommen igjen før den flyter. Er de noen som vet hva de gjør i slike situasjoner for å unngå nye nødmeldinger når folk finner flåta? Finned det noe serienummer el som kan spores tilbake til båten? Bare lurer Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Gudrun Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 (redigert) Iflg. denne linken var det kritisk for mannskapet idet fartøyet synker: http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Dramatisk-forlis-1163081.html Redigert 26.September.2010 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 ...........NSSR var sikkert ikke langt unna siden flåten ikke ble punktert, men forlatt flytende. I slutten av videoen ser en jo at kystpatruljen er tilstede og plukker opp rester av "flåtekapselen", da må en vel regne med at de plukket opp flåten også..? Overhørte forøverig hele operasjonen på VHF, fra det første nødbluss ble oppdaget til alle var ombord i helikopteret. En imponerende effektiv operasjon Sitér dette innlegget Link to post
sveinis Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Hva skjer når båten plutselig går ned på den måten?? Kom det vann inn gjennom akslingen eller var det bord i skutesiden som gav seg? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Overhørte forøverig hele operasjonen på VHF, På Tjøme radio utenfor Stavanger da? (Så journalisten refererte til Tjøme) Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 På Tjøme radio utenfor Stavanger da? Hva journalister vet om maritim radio er jeg ikke helt sikker på , men det var nå Rogaland radio som dirigerte radiotrafikken undre denne redningsaksjonen.... Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Hei Stusser litt på den med "forlatt flytende" ....... Jeg ser for meg at en redningsmann fra helikopteret ville hatt store problemer med å senke den. Da skl det ikke være rare luftlommen igjen før den flyter. Er de noen som vet hva de gjør i slike situasjoner for å unngå nye nødmeldinger når folk finner flåta? Finned det noe serienummer el som kan spores tilbake til båten? Bare lurer Mons Når de har kontakt med en båt i nærheten de positivt vet kan plukke den opp blir den ofte forlatt. Er det ingen i nærheten skal flåten senkes. Går kjapt å kutte et hull i alle kamrene. Og om den ikke synker helt blir den straks et mye mindre synlig mål som kan oppdages senere. Men i kampens hete kan den også fort bli glemt å senkes. Det er ganske mange ganger det har blitt kalt ut til nye søk pga gamle flåter har blitt sett av folk. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Mix Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Tenkte nok det ja. Husker jeg rett dekker Tjøme Radio ca. kysten fra svenskegrensen til omtrent ved Søgne. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 27.September.2010 Del på Facebook Svart 27.September.2010 Kanskje han har hørt værmeldingen på VHF - det er jo "fellesmelding" fra Tjøme-/Rogaland-/ Florø radio Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 27.September.2010 Del på Facebook Svart 27.September.2010 Var på besøk på HRS og 330 på lørdag sammen med andre sjøspeiderledere og rovere. Litt spesielt kan man si. Egentlig skulle våre egne speidere vært i det samme området, men de ble flyttet til Sandnes på grunn av været. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Hafrsfjord Svart 27.September.2010 Del på Facebook Svart 27.September.2010 - Sikker på at det ikke ville gå bra 19 år gamle Daniel Thomassen var sikker på at det ikke skulle gå bra da han ble hengende fast under vann. http://www.aftenbladet.no/lokalt/1266278/-_Sikker_paa_at_det_ikke_ville_gaa_bra.html Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 27.September.2010 Del på Facebook Svart 27.September.2010 Rart at første opp ikke hadde drakt på seg når det ligger en ubrukt i flåten. Drakten ble fylt med vann, så han tok den av så han kunne svømme til redningsflåta. Merkelig, slike drakter er da designet for å kunne flyte og til en viss grad holde folk varme selv om de er fylt med vann? Det er vel heller ikke helt enkelt å bare ta den av seg mens man ligger i vannet. Vel, vi kan vel bare spekulere ... Iflg. denne linken var det kritisk for mannskapet idet fartøyet synker: http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Dramatisk-forlis-1163081.html Det er flere ting som jeg synes er litt merkelig her. De hadde tid til å samle sammen nødbluss og VHF-radioer - jeg regner med at en såpass stor båt har en god VHF-antenne - er det ikke litt rart at de ikke greier å tilkalle hjelp vha VHF? Også var de ikke helt sikre på om det var best å være i redningsflåta eller i fiskebåten, så de kom seg i redningsflåta og karret seg derfra og tilbake opp i fiskebåten, som så sank rett under føttene deres og på en slik måte at mannskapet satte seg fast i fiskekroker og liner. Det høres, hm, lite gjennomtenkt ut - men det er vel ikke alltid helt lett å tenke klart i krisesituasjoner. Vel, det er vel meningsløst å spekulere såfremt ingen innvolverte kan bidra med innsideinformasjon ... men kan man trekke noe lærdom ut av dette? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
stvngr Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 Kanskje han har hørt værmeldingen på VHF - det er jo "fellesmelding" fra Tjøme-/Rogaland-/ Florø radio Det er nok MSI du tenker på :) Værmeldingene er jo fra de enkelte stasjonene. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 Det er nok MSI du tenker på :) Sier du det tenker jeg virkelig på MSI( kommer ikke på hva MSI er akkurat nå )? Uansett hva du tror jeg måtte tenke på , så blir det opplest på VHF: Dette er Rogaland- Tjøme- og Florø radio med lokale værmeldinger..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.