Jump to content

Hovedredningssentralen fikk melding om forliset klokken 09.10.

Ficher

Recommended Posts

Godt å lese om forlis som går bra. Er så alt for ofte noen ikke er så heldig.

Rart at første opp ikke hadde drakt på seg når det ligger en ubrukt i flåten. Tror han skal være glad for at han ikke var personen i vannet utenfor flåten. Hadde ikke vært så lett å finne.

De fleste fiskere skal av en merkelig grunn bruke mørke bukser, og hvit/sort islender. Er stort sett det værste en kan ha på med tanke på å bli funnet til sjøs.

NSSR var sikkert ikke langt unna siden flåten ikke ble punktert, men forlatt flytende.

Jara Wynja

Hei

Stusser litt på den med "forlatt flytende" Jeg hadde en 36 manns flåte fra en av de gamle danskebåtene som vi skar vekk presenningen på. Ungene hadde den i flere år som flytende hoppeslott, men den gikk i søpla i høst.

Når jeg skjærte den opp - og når jeg tømte den på høsten - var det 9 kammer med luft og mye arbeid å få ut alt.

Jeg ser for meg at en redningsmann fra helikopteret ville hatt store problemer med å senke den. Da skl det ikke være rare luftlommen igjen før den flyter.

Er de noen som vet hva de gjør i slike situasjoner for å unngå nye nødmeldinger når folk finner flåta? Finned det noe serienummer el som kan spores tilbake til båten?

Bare lurer

Mons

Mons

...........NSSR var sikkert ikke langt unna siden flåten ikke ble punktert, men forlatt flytende.

I slutten av videoen ser en jo at kystpatruljen er tilstede og plukker opp rester av "flåtekapselen", da må en vel regne med at de plukket opp flåten også..?

Overhørte forøverig hele operasjonen på VHF, fra det første nødbluss ble oppdaget til alle var ombord i helikopteret. En imponerende effektiv operasjon :yesnod:

Hei

Stusser litt på den med "forlatt flytende" .......

Jeg ser for meg at en redningsmann fra helikopteret ville hatt store problemer med å senke den. Da skl det ikke være rare luftlommen igjen før den flyter.

Er de noen som vet hva de gjør i slike situasjoner for å unngå nye nødmeldinger når folk finner flåta? Finned det noe serienummer el som kan spores tilbake til båten?

Bare lurer

Mons

Når de har kontakt med en båt i nærheten de positivt vet kan plukke den opp blir den ofte forlatt. Er det ingen i nærheten skal flåten senkes. Går kjapt å kutte et hull i alle kamrene. Og om den ikke synker helt blir den straks et mye mindre synlig mål som kan oppdages senere.

Men i kampens hete kan den også fort bli glemt å senkes.

Det er ganske mange ganger det har blitt kalt ut til nye søk pga gamle flåter har blitt sett av folk.

Jara Wynja

Var på besøk på HRS og 330 på lørdag sammen med andre sjøspeiderledere og rovere. Litt spesielt kan man si. Egentlig skulle våre egne speidere vært i det samme området, men de ble flyttet til Sandnes på grunn av været.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Rart at første opp ikke hadde drakt på seg når det ligger en ubrukt i flåten.

Drakten ble fylt med vann, så han tok den av så han kunne svømme til redningsflåta.

Merkelig, slike drakter er da designet for å kunne flyte og til en viss grad holde folk varme selv om de er fylt med vann? Det er vel heller ikke helt enkelt å bare ta den av seg mens man ligger i vannet. Vel, vi kan vel bare spekulere ...

Iflg. denne linken var det kritisk for mannskapet idet fartøyet synker:

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Dramatisk-forlis-1163081.html

Det er flere ting som jeg synes er litt merkelig her. De hadde tid til å samle sammen nødbluss og VHF-radioer - jeg regner med at en såpass stor båt har en god VHF-antenne - er det ikke litt rart at de ikke greier å tilkalle hjelp vha VHF?

Også var de ikke helt sikre på om det var best å være i redningsflåta eller i fiskebåten, så de kom seg i redningsflåta og karret seg derfra og tilbake opp i fiskebåten, som så sank rett under føttene deres og på en slik måte at mannskapet satte seg fast i fiskekroker og liner. Det høres, hm, lite gjennomtenkt ut - men det er vel ikke alltid helt lett å tenke klart i krisesituasjoner.

Vel, det er vel meningsløst å spekulere såfremt ingen innvolverte kan bidra med innsideinformasjon ... men kan man trekke noe lærdom ut av dette?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...