småbåtentusiasten Startet 25.September.2010 Del på Facebook Startet 25.September.2010 (redigert) Båt: Maxi Fenix, seilbåt. Motor: Volvo Penta diesel MD-2010, 10 HK, ca halv liter sylindervolum, 2 sylindre. Motor oppfører seg som ny uten soting. Gangtid 400 timer. To-blads stiv propell. 15x9 lik original motor MD5 Maks turtall i følge motor-manual: 3200-3600. Oppnår 3000. Fart 6,5 knop. Skroget er uten rur og helt nedpusset i år. Er dette avviket for stort slik av motoren jobber for tungt? Antar at båten opparbeider stor vannmotstand over 6,5 knop. Over 6 knop drar den sjøen etter seg. Maks hastighet med en-sylindret MD5 7,5 Hk er også 6,5 knop etter Maxi's spesifikasjoner, kanskje med mindre vekt i båten. Den nyere MD1-13 med nesten likt sylindervolum har maks turtall 2800-3200. Er kanskje MD-2010 for optimistisk spesifisert mht turtall? Redigert 25.September.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 28.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2010 Denne tråden sover visst litt? (Bare folk med flere titalls hester her?) Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 29.September.2010 Del på Facebook Svart 29.September.2010 Hei! Først vil jeg si at du har seilbåt, hvor ofte bruker du motoren over 2500-2700rpm egentlig? Bare når du skal teste toppfart gjetter jeg på :-) Båten din har en vannlengde på 7,4m og da får du ikke mer fart enn 6,5 knop uten at båten prøver å plane, tenker du drar hekkbølge allerede på 6 knop og bruker typisk 5,5-6 knop som marsjfart alt etter føreforhold? Det vanlig praksis å sette propell på seilbåter slik at motoren får maks rpm helt i nedkant av anbefalt område, dette for å senke turtall og forbruk og støy på marsjfart. En propell som ikke forandrer angrepsvinkel i vannet kan kun være riktig dimensjonert på 1 turtall og det er ved maks pådrag. Alt under dette og motoren har kraftoverskudd. At ditt maks turtall inntreffer på 3000rpm som er 200rpm under anbefalt maks betyr bare du må være forsiktig å ikke kjøre motoren helt opp dit, ha en mental maks turtall på 2800rpm og motoren vil ikke være overbelastet og leve et sunnere liv enn om du hadde en mindre propell. Bon Voyage! PS For alt du vet kan turtelleren din være feil også....det er ikke første gang det skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 29.September.2010 Del på Facebook Svart 29.September.2010 MD2010 er en eldre motor enn D1-13 og kan ikke sammenlignes, den nye motoren er lagd for lavere turtall enn forrige generasjon. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 30.September.2010 Del på Facebook Svart 30.September.2010 (redigert) Lanber har jo svart på det meste, men kan bare legge til en standardliste over feil som er vanlige. Det første en bør gjøre er å sjekke at turtelleren viser riktig. Sjekk så at du får fullt utslag på dieselpumpa når du gir full gass. Hendelen skal vanligvis stoppe mot en skrue. Er det klaring her må gass-wire justeres. Vanlige feil ved motor som ikke oppnår wot. 1. Kvaliteten på drivstoffet er dårlig 2. Propell pitch og diameter er feil, skade på blader 3. Tette rør/slanger/filter til dieseltank 4. Oljenivå høyt/lavt 5. Groing på skrog og/eller drev 6. Feil utveksling på gir/drev 7. Skitt i innsugssiden som hindrer fri flyt av luft inn 8. Skitt i eksosanlegget som hindrer fri flyt av eksos ut. Ødelagt flaps/ventil i eksos/belg som ikke åpner skikkelig 9. Dårlig kompresjon 10. Feil med dyser 11. dieselpumpe/matepumpe gir ikke nok diesel, nok trykk eller er feil innstilt 12. Båten er overlastet, feil lastet eller ikke trimmet korrekt 13. Varmgang i motor/drev/gir som forårsaker friksjon 14. Feil med turbo, ikke nok trykk 15. feil med fjernkontrollen(e) eller vaier til regulator/pumpe e.l. I ingen spesiell rekkefølge, og veldig generelt. Kritisk!!! Neppe Redigert 30.September.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 30.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2010 Takk, Lanber og Adeneo for utvidet svar. Motor er ganske ny med nytt kontrollpanel så det ville være rart om turteller var feil? Motoren oppnådde ikke mer enn 3000 da den hadde gått 200 t. og heller ikke nå ved 400 t. Drevt var nytt samtidig med motor. Alt du nevner av tekniske årsaker er sjekket, inkludert wire og gasspådrag / stoppeskrue. Stoppeskruen er "plombert" fra fabrikken. Sitat Lanber : "Det vanlig praksis å sette propell på seilbåter slik at motoren får maks rpm helt i nedkant av anbefalt område, dette for å senke turtall og forbruk og støy på marsjfart. Dette var i grunnen hva jeg var ute etter. Har ingen erfaring fra før med diesel-motorer, bare (bensin)påhengere og der er jo dette med maks turtall ganske viktig. Bruker motoren aldri over 2700, det blir bare mer støy og lite å hente i ekstra hastighet pga skrogmotstanden over 6 knop. Mest vanlig turtall er 2000-2200, med 2500 på "transport-strekninger" uten vind. På en dieselmotor av denne typen så er (føles og høres) 400 omdreninger som enorm forskjell. Spranget fra 3200 til 3600 er stort, men vi åpner ikke engang laveste maksturtall og der virket da umiddelbart at det var valgt for stor propeller. Denne type motor er vel typisk seilbåtmotor / snekkemotor? Slik Lanber svarer så fortsår jeg det slik at en relativt slank seilbåt er så "glatt" i vannet opp til skrog-hastighet at motoren ikke jobber for tungt i det mest aktuelle turtallsområdet. Men hvis dette hadde dreid seg om en motorbåt av annen type enn snekke så ville det være naturlig å bytte til mindre propeller / mindre stigning? Om andre har erfaringer fra Maxi Fenix ville jeg oså sette pris på innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 30.September.2010 Del på Facebook Svart 30.September.2010 Slik Lanber svarer så fortsår jeg det slik at en relativt slank seilbåt er så "glatt" i vannet opp til skrog-hastighet at motoren ikke jobber for tungt i det mest aktuelle turtallsområdet. Men hvis dette hadde dreid seg om en motorbåt av annen type enn snekke så ville det være naturlig å bytte til mindre propeller / mindre stigning? På displacement skrog, altså ikke planende båter, så gjelder en tommelfinger regel at motstanden i vannet øker med fart i 3 potens. En liten fartsreduksjon betyr derfor mye kraftmessig. En dieselmotor som denne har gjerne topp dreiemoment på ca 2500rpm, der er motoren sterkest. Det er momentet som driver propellen, ikke effekten (den kommer inn som et produkt av rpm og moment). Så lenge du ikke bruker maks oppnådd rpm vil ikke motoren være overbelastet og du har en fin bonus i mindre støy og lavere forbruk. Snu på flisa og tenk om du vil ha marsj turtallet ditt på 2500-2700 istedet for det du bruker idag? Hvordan vil komforten bli ombord da? Behold propellen din du :-) Husk bare på å ikke tyne motoren for hardt på turtall, da sliter den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.