Jump to content

Mal til stjerne/kompassrose?

JRhansen

Recommended Posts

Båndsag er nok det beste alternativet om du skal batche ut større mengder med minst mulig skre. Hvis ikke bør du absolutt kjøpe deg en japansk dra-sag (clasern har).

Når det gjelder båndsag, bør du satse på en så dyr og proff modell som mulig. Billig sag = liten presisjon over tid. Alternativt kan du kjøpe deg en stasjonær båndpussemaskin med sliperondell på siden (igjen, clasern har). Da grovkapper du emnet og pusser det til form etterpå.

Skal du gjøre det SKIKKELIG proft, kan du sandskygge treverket slik at du får en 3D-effekt. Dette gjøres ved å varme opp finkornet sand i en kaserolle, og stikke tre-emnet nedi. Da svis treverket slik at du får en glidende overgang fra mørk til lys. Når ønsket effekt er oppnådd, tas trebiten ut og legges til kjøling. Deretter sprayer man den med litt vann for å få opp fuktigheten i treverket igjen så det ikke sprekker. Etter noen dager er det klart for montering og olje/lakk.

Søk på sand shading på youtube, så kan du se en video med dette demonstrert. Kan bli MEGET pent om man gjør ordentlig arbeide!

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Er det noen her som sitter på noen maler av stjerner og kompassroser?

Det finnes iallefall minst tre forskjellige gode "roseforklaringer"/arbeidsbeskrivelser/maler her på baatplassen ( som jeg har lagret :blush: ), så hvis du søker på burde de dukke opp. Problemet er vel kanskje at det dukker opp veldig mange andre også i tillegg... :rolleyes:

For å forenkle søket kanskje :

Det ene er laget av medlemmet Whistler

Ett annet betegnes som > bord etter Arvid-metoden <

Det tredje klarer jeg ikke å finne ut hvem som har laget.

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)

Det finnes iallefall minst tre forskjellige gode "roseforklaringer"/arbeidsbeskrivelser/maler her på baatplassen ( som jeg har lagret :blush: ), så hvis du søker på burde de dukke opp. Problemet er vel kanskje at det dukker opp veldig mange andre også i tillegg... :rolleyes:

For å forenkle søket kanskje :

Det ene er laget av medlemmet Whistler

Ett annet betegnes som > bord etter Arvid-metoden <

Det tredje klarer jeg ikke å finne ut hvem som har laget.

Det tredje ligger her:

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/30235-mal-kompassrose/

Bordet til Whistler ( fra innlegg 3 ):

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/44446-hvordan-lager-jeg-stjernemoenster-i-teak/page__p__595068__hl__bord__fromsearch__1#entry595068

Hei!

Det er kanskje bordet på bildet nedenfor du tenker på når du skriver "Arvid-metoden", Hafrsfjord ? :smiley:

Bordet hørte hjemme i en Hansvik 18HT som vi hadde i mange år frem til høsten 2006.

Mønsteret ble saget ut av 4mm meranti kryssfiner (bjørk i de lyse partiene i kompassrosa) som så ble limt på 14-15mm kryssfinerplate. Deretter ble det beiset, fuget, listet rundt og lakket med mange strøk 3-stjerners lakk.

Nytt_baatbord_-_november.JPG

Ja værsågod!

............

En bordbygger-forklaring av 'Arvid A':

Etter "utallige oppfordringer" :smiley: - her kommer oppskrift på ”bord etter Arvid-metoden..”:

1. Gammelbordet var utgangspunktet, dvs. ei tilskåret kryssfinerplate ca. 16mm tykk. Denne ble først mattet ned med sandpapir på oversiden.

2. Det ble så laget en skisse slik at jeg ble enig med meg selv om hvordan mønsteret på bordplata skulle se ut.

3. Jeg risset så opp mønsteret inkludert de forskjellige fugene på plata

4. Så var det tid for å overføre mønstrene for de forskjellige figurene som skulle til, over på ei 4mm kryssfiner-plate (bjørkefiner). Her er det viktig å ta hensyn til treretningen når kompassrosa skal lages, slik at treretningen ”stråler ut” fra midten av rosa.

5. De forskjellige bitene ble saget ut og deretter fintilpasset med kniv og pusset med sandpapir

6. Bitene ble så beiset i ønskede farger. Her brukte jeg vanlig oljebeis (Butinox) i mahognyfarge til de mørkeste partiene i ytterkanten og i kompassrosa. Beisen ble lagt på med en svampbit. På de mellomlyse partiene på selve bordplata la jeg på et strøk Ovatrol 2, med en liten "dæsj" mahognybeis i, for å få en litt gylden tone på dette også. De lyse partiene i kompassrosa er trehvitt uten farge.

7. For å få til et skarpt skille mellom lyst og mørkt i ”strålene” på kompassrosa, laget jeg et forsiktig riss med kniven langs midten fra bunn til topp på hver ”stråle”. Dermed var det enklere å få beiset bare den ene halvdelen mørk, uten at beisen trakk over til det lyse feltet på ”strålen”.

8. ”Pyntefigurene” ble så limt på bordplata. Jeg brukte her vanlig Araldit epoxylim.

9. Så var det tid for det verste pirket – nemlig fugingen. Først måtte det imidlertid legges maskeringstape på begge sider av alle fugene. Som fugemasse brukte jeg, som nevnt i innlegget lenger opp i tråden, en lime-/fugemasse som heter "Tec7" ("Novatech"). Her kan sikkert vanlig sort fugemasse av annen type også benyttes. Fugemassen ble sprøytet ned i fugene og så glattet ut med en liten trepinne fuktet i Zalo-vann. For å komme til og få penest mulig fuger i alle kriker og kroker på mønsteret, var dette et skikkelig klin.

10. Så fort fugingen var ferdig, må maskeringstapen fjernes. Mer klin!

11. Etter at fugemassen var herdet, gikk jeg over og pyntet på fugene der hvor det var behov for det (kuttet med en skarp tapetkniv eller la i mer fugemasse).

12.Slingrekanter ble så laget av vinkellister. Jeg brukte furu, men tror nok det hadde vært minst like lurt å benytte et hardere materiale som bjørk. Listene ble beiset med Butinox mahogny, og limt på med Araldit.

13. Til slutt ble bordet oljet med 3-4 strøk Ovatrol 2, og er dermed klart for ankerdram-dåp! Syns kanskje bordet ble litt for blankt, og vurderer derfor om det bør lakkes med en mattere lakk – får se dette litt an i mer maritime omgivelser utover sommeren.

Til slutt er det bare å ønske lykke til til de som eventuelt måtte få lyst til å bruke noen snekkerbod-timer på å lage noe lignende!

Ha ei fin helg alle sammen!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...