Jump to content

hvordan bruker man et multimeter?


beauty of aqua

Recommended Posts

Klinket til og kjøpte meg et multimeter på clahs olsen til 149 kr.

Jeg har funnet ut hvordan jeg måler volt på batteriet,men om jeg har forstått det riktig,så kan jeg og sjekke om diverse komponenter får strøm.

 

Jeg har en ankervinsj som har sluttet og fungere.Det klikker i releet,men det skjer ikke noe allikavel.

Er det noen som vet hvordan jeg skal bruke apparatet for og sjekke om det få nok strøm,og hvilke verdier som er ok og hvilke som ikke er ok...

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post

Mange multimeter har en egen inngang for strømmåling. Så hvis ditt har to røde og en sort inngang så er den ene til strøm. Det står i så fall gjerne 20A ved den ene... som er strøminngangen.

Hvis ikke så fixer multimeteret dette selv og du trenger kun å stille den inn på strømmåling.

 

Når du måler strøm så må du sette instrumentet i serie med det det måler. Du må med andre ord kutte strømleder og sette instrumentet inn i kretsløpet.

 

Redigert:

Et enkelt skjema som viser hvordan måle strøm:

amp.jpg

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Mange multimeter har en egen inngang for strømmåling.

Ja, riktig det, og sånn kan du måle styrestrømmen til releet. Men ikke prøv å mål selve strømmen til ankervinsjen. Den er (når den virker) altfor høy for multimeteret.

 

Det du kan gjøre er å måle spenningen på releet til ankervinsjen, mens du prøver å kjøre ut og inn. Da skal du se at inngangene (fra batteriet) har 12v hele tiden(evt faller til 10 - 11 v). Utgangene skal ha +12v på den ene og 0v på den andre, vekselvis, avhengig om du kjører vinsjen inn eller ut.

 

Siden du hører klikket kan du regne med at styringen er riktig.

 

Jeg har en gang måttet åpne et rele å renset kontaktene. Det virket lenge etterpå.

 

Forsiktig med de tykke ledningene, de har sikring, men den er stor så det går mye strøm om du kortslutter.

 

 

Gerhard

 

P.s. Dette er vel "on topic"?

Redigert av Gerhard (see edit history)
Link to post
Om du vet effekten på ankervinsjen (den er sikkert merket) regner du dette ut ved å dele effekten på spenningen. Svaret du får vil være i ampere, altså strømmen.
<br>Kan liksom ikke se for meg at den trekker 20A :)<br>Redigert: 5A er vel mer vanlig og helt uproblematisk å måle med et normalt multimeter Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Ved bruk av strømmåling med tradisjonellt multimeter er det veldig lett å drite seg ut og måle mellom pluss og minus, og forårsake en kortslutning, jeg sverger til bruk av tangamperemeter ved strømmåling. På ett billig multimeter hvor den interne sikringen sannsynligvis ikke er allverden så ville jeg fyllt igjen hullet for måleledningen med tec7 eller i allefall satt en tape over, utrolig fort gjort å sette den i feil. Veldig store kortslutningskapasiteter i store batterier og den eneste sikringen har du i hånda med litt plastikk rundt!! Bruker man det til spenningsmåling og Ohm så finner man som regel feilen! Jeg ville forsøkt følgende: måle mellom minus og plussen inn på vinsjrele, har du spenning her går du videre og måler mellom minus og plussen ut fra vinsjrele, har du spenning her så har du sannsynligvis spenning på vinsjen også, men for sikkerhets skyld mål mellom pluss og minus på vinsjen også. med instrumentet stilt inn på dc volt og skala opp til 20 volt får man ikke gjort så mye galt, bare pass på å ikke komme borti pluss og minus samtidig med samme målepinne, da smeller det! lykke til!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Jeg målte vinsjen min med tangamperemeter, og den trekker ca. 90A. Det er en gammel Engbo. Verre er det med trusteren. Iflg. kilder på Sleipner trekker en SP 75 over 500A i testbenk bare den får mat nok :smiley:

 

Verste senario etter oppstart blir da:

Vinsj: 90A

Truster: 500A

Yanmars ettergløding: 120A

 

Dynamoen gir inntill 80A

 

Skal ha friske batterier for å takle dette samtidig :yesnod:

Link to post

At baugpropellen trekker noe i &/%"#"%&/ med strøm er det ingen tvil om.... den bør egentlig brukes med sparsommelighet og andakt. I alle fall hvis båten kun brukes på kortere turer etter at baugproppen har vært i bruk.

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...