Komodo Svart 27.September.2010 Del på Facebook Svart 27.September.2010 ... eller 400v anlegg.. hehehe Kanskje ikke så utbredt i fritidsbåter, men at 24V ikke er mer utbredt syns jeg er litt merkelig Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Poseidon Svart 27.September.2010 Del på Facebook Svart 27.September.2010 Definitivt! :) ... eller 400v anlegg.. hehehe Ja, jeg har selv 3 x 400, 50 Hz ombord, og til sitt bruk er det helt uovertruffent, selv om jeg ennå ikke har funnet vekselstrømsbatterier ....., men at 24V ikke er mer utbredt syns jeg er litt merkelig Tja, det har vel noe med "gammel vane" å gjøre. Yrkesfartøyer bruker stort sett 24V på batteribankene til forbruk og eventuelt start. PS Jeg er gammel nok til å huske at veldig mange biler hadde 6V-anlegg, men nå er 12V heldigvis enerådende på personbiler og mye 24V på last og buss - 6V er blitt en "raritet" for veteranbiler . . . . DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Anjuma Svart 27.September.2010 Del på Facebook Svart 27.September.2010 Man skal nok ha en viss størrelse på balja før man har plass og behov for en generator ombord ja. Men som Poseidon så er det endel "større" båter som bruker vekselspenning. Jeg tipper det tar mindre plass med en generator enn antall kubikkmeter man måtte ha til en batteripark stor nok til å drifte all stæsjet på f.eks en moderne fiskebåt. Man ville vel knapt klart å lade den batteripakka med dynamolading. Vil også tippe at f.eks de fleste losbåter også trenger minimum 220v. Bare belysningen på dekk på de losbåtene som går ut og inn fjorden her ville jo kvelt de fleste batteriparker :) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Morgan81 Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 Ikke vær så pirkete da! ..Energitapet i en Ohmsk motstand; P = U x I.. Niks, du må multiplisere effekten med tiden for å få arbeid/energi. mvh Mr Pirk Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 Niks, du må multiplisere effekten med tiden for å få arbeid/energi. Hva mener du? Energitap i ohmsk motstand har alltid vært den samme, og det kommer den nok til å forbli også :) P=U*I Og vi kan snu på formelen på følgende måte: U=P/I I=P/U Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Morgan81 Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 Hmm, etter en kikk på wiki ser jeg at det står "Energitapet i en Ohmsk motstand er gitt ved P=U*I" og må derfor slutte å pirke og sannsynligvis innrømme at jeg tar feil.. Jeg forstår alikevel ikke at energitap= effekt slik som det står på wiki.. Merkelig energitap ikke er det samme som feks forandring i energi eller ΔE. For meg høres det mest logisk ut at energitap per tid= effekt, men jeg har tatt feil før.. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 Regnet med at noen skulle komme meg i forkjøpet, men for å klare opp i et par misforståelser: Ohms lov lyder: Spenning er lik strøm ganger resistans, eller som ligning: U = R*I Ligningen som Anjuma har satt opp, P = U*I, gir et utrykk for effekt-tap i en ohmsk last. Det sier noe om hvor mye energi per tidsenhet du bruker opp. For å få den totale energien, må du, som Morgan81 skriver, gange effekten med tiden strømmen er slått på. Denne ligningen er ikke Ohms lov, mulig den heter Watts lov, er ikke helt sikker. Og når det gjelder Wiki: Den er ikke ufeilbarlig. Det er mange som blander begrepene effekt og energi litt, og noen ganger snakker man om energitap mens man egentlig mener energitap per tid. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Anjuma Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 ... mulig den heter Watts lov, er ikke helt sikker. Den gangen for leeeeenge siden da jeg tok fagbrev var det ikke noe som het Watts lov... Men ved Ohms lov så ble "watts lov" innbefattet i samme slengen. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Komodo Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 Hva mener du? Energitap i ohmsk motstand har alltid vært den samme, og det kommer den nok til å forbli også :) P=U*I Du setter likhetstegn mellom effekt og energi, det blir feil. Effekt måles i watt (W), energi måles i joule (Ws). Ikke gi deg helt ennå mr. pirk Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Morgan81 Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 ..Og når det gjelder Wiki: Den er ikke ufeilbarlig.. Nei, sant det, men når det er et så mye brukt og omtalt emne som ohms lov så bruker det å være veldig bra skrevet, feil blir oftest luket kjapt bort. Ser at det er ikke skrevet noe under "diskusjon" siden mars 2007, så veldig mange må ha lest dette uten å reagere. Jeg holder derfor muligheten åpen for at det er jeg som tolker ordet "energitap" feil, selv om slik det er brukt på wiki høres veldig ulogisk ut.. Sitér dette innlegget Link to post
Morgan81 Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 Ikke gi deg helt ennå mr. pirk Nja, det er uttrykket energitap jeg sliter med. Siden dette har fått stå urørt på wiki siden 2007 burde vel noen reagert om det skulle være feil..? Men energitap burde da vel være det samme som forandring i energi, altså energi (J, Ws eller Nm)..? Jeg må visst ringe Sylfest Lomheim. Sitér dette innlegget Link to post
945 Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 Litt tilbake til instrumentet. Du / dere må forsikre dere om at instrumentet viser rette verdier (kalibrering). Det betyr veldig mye dersom dere måler på et 12 volts anlegg, og instrumentet viser 0,3 - 0,4 volt formye eller forlite. Har selv gått på den blemma i år med et nytt Fluke instrument. Sitér dette innlegget Tønnesea Link to post
Xtian Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 Tipper den engleskspråklige Wiki-en er mer autorativ innen disse emnene. De fleste som driver med slikt til daglig går direkte dit. Den norske Wiki-siden kan muligens ha stått urørt fordi for få bryr seg... Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 Jeg prøvde ett fluke voltmeter for noen mnd siden. Jeg prøvde det hos en kompis, hvor hans far er elektroingeniør. Det instrumentet hadde fire desimaler på likestrøm. Avansert instrument. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 Nja, det er uttrykket energitap jeg sliter med. Det er ikke noe som heter energitap Energi kan ikke oppstå eller forsvinne, bare endre form. Grunnleggende lov fra fysikken. Effekttap derimot er vanlig, f.eks. effektutvikling over en motstand eller i kabler Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Morgan81 Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 Jo, de termodynamikkens 1 lov er jeg klar over, men om det nå er et ord som heter energitap så menes de neppe at energien forsvinner, men at den går over i en annen for oss unyttig form. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 Nei, det er Watts lov Dette er en fleip. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 kanskje kilowattene har slitt ut voltene med for mange ampere? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 Sitér dette innlegget Link to post
Dekken Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 Thermodynamikkens 1.lov er da granngivelig: "Things get worse under pressure!" Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 Jeg synes det er mange fremmedord her. derfor lager vi en enkel ordliste jeg kan begynne litt Strøm-ampere(gjennomstrømninger i en krets) Spenning-volt Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 Den gangen for leeeeenge siden da jeg tok fagbrev var det ikke noe som het Watts lov... Da må du være forskrekkelig gammel! Det er nemlig snart 200 år siden James Watt, som laget denne loven døde Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Anjuma Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 Da må du være forskrekkelig gammel! Det er nemlig snart 200 år siden James Watt, som laget denne loven døde Hahahahaø.. ja jeg er urgammel :) Jeg mente jo ikke at begrepet Watt ikke eksisterte når jeg gikk på skolen. :) Men vi kalte det ikke watts lov... det inngikk i læren om Ohms lov... Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
volfro Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 Ja, her var det no mange fine nybegynnertips. Hva med å sjekke om sikringen er ute? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.September.2010 Del på Facebook Svart 29.September.2010 James Watt, som laget denne loven døde Det gjorde han trolig ikke. SI har æret Watt ved å gi hans navn til enheten for effekt. Uttrykt som 1 Joule per sekund. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.