Jump to content

Sabb Ford 2715, defekt eller manglende termostat?


klugg

Recommended Posts

Janoho : ved den røde kranen din på toppen av motoren.
Enig, det betyr at hvis du skrur av det blå 90 graders bendet så finner du den trolig der hvor bendet er festet i motor.(ikke helt sikker men regner med at noen skriker ut hvis den er et annet sted)Den røde krana røper at du nytter kjølevæsken til en eller annen form for oppvarming, og det også kan bidra til kaldere motor. Det fungerer jo som en slags bypass det også.
Link to post
Share on other sites

Hvilke temperaturer har du da?

Jeg har en 2715E og den ligger på rundt 83-85 grader på marsjfart (etter en liten stund), og jeg ser at tempen drar seg mot 90 før termostaten åpner og tempen da faller til de før omtalte.

Når jeg sakker av faller temperaturen ganske så fort ned mot 40 grader...og så langt jeg vet er dette ganske så normalt.

Hadde tilsvarende oppførsel i gamlebåten med en VP TMD30

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg mistenkte også at den sitter under bendet. Men er det vanlig at den feiler ved å bli stående åpen, eller er det sannsynlig at den er fjernet?

 

Spørsmål:

 

1. Hvordan fungerer denne termostaten, er det kjøleveske eller sjøvann den regulerer?

2. Er det noe jobb med å åpne og inspisere/bytte termostaten (ift kjølevann/luft e.l.)

3. Hva slags pakning tetter jeg med når jeg monterer igjen?

 

TrondT: Den stiger knapt nok mot 60 på rolig fart (1/3 - 1/2, kanskje? Har dessverre ikke turtallet jeg bruker, da visningen på turtelleren er helt feil), men når jeg presser mot ca 2/3 eller kanskje 3/4 stiger tempen til behagelige 80+. Men jeg har ikke presset den over tid for å se om den går ytterliger opp for så å falle. Mener vel egentlig at den ligger konstant, uten å duppe slik du skisserer.

 

Dermed har jeg fått det for meg at jeg har full kjøling hele tida. Og det er da ikke bra heller mtp mye gange på lav temperatur, eller?

Link to post
Share on other sites

det kan være du kjører uten termostat utifra beskrivelsen din.

Termostaten regulerer ferskvannet inni varmeveklseren. Sjøvannet passerer bare varnmeveksler i et eget rør og tar med seg eksos på veien ut.

Alle termostater har en sikkerhetsfunksjon som gjør at de blir stående åpne ved feilfunksjon.

som regel benytter du en papirpakning ved montering, pakningssilikon går også fint.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Hvis den røde krana brukes til f.eks. vv eller defroster, prøv å stenge den til du har oppnådd passe temp. på motor. Etter at jeg monterte en slik kran, blir motoren mye raskere varm (80 gr) og holder seg der også med sakte fart. Med krana åpen, bør jeg opp i 15-1600 omdr. for at tempen skal holde seg der. Jeg har en 2726T

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Har 2 stk 2725E, og har varmtvannsbereder koblet til den ene motoren. Begge to blir like fort varme for det, og de har en 75 graders termostat montert. På mine er det skrudd på et eget termostathus på toppen i stedet for den 90 graderen som sitter bak den øvre krana. På de eldre motorene er det termostat under den 90 graderen på toppens forkant. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme motor, men med turbo og intercoler, 155 hk. Sabb/Ford 86mod.1900 timer.

Når jeg begynner å gå med båten, kommer tempen opp 85 gr før termostaten åpner.

Når jeg marser med ca.16 knopp. 2100/2200 omdr. ligger tempen på 78 gr konstant.

Og når jeg slakker ned og ligger lusekjører på ca. 1000 omdr, går tempen opp til 80-82.

Link to post
Share on other sites

Disse gode Fordene kan du marinisere selv, ved å sette på disse dingsene, varmveksler, oljekjølere, manifoil.

Så det trenger ikke være noe firma som står bak. Det som er viktig er at det er orginal mariniseringutstyr til de.

Det finnes noen som har sveiset varmeveksler og manifoiler selv, de er ikke å anbefale.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Følger opp året etter, så saken avsluttes med konklusjonen.

 

Temperaturen din er heilt normal. Eg må marsje for å få 80+ Faller raskt ned i temperatur når eg sakker av. De er vist slik. Godt dimmensjonert kjølesystem.

Den gamle termostaten hadde to eller ett (husker ikke) små hull i kanten, slik at det alltid var gjennomstrømming. På den nye sitter det ventiler på disse, slik at det bare kan strømme i retur. Aner ikke hvorfor. Får i hvertfall arbeidstemp på den nå, så saken er løst.

 

En kar i havna sa det er vanlig å borre slike hull i denne for å sikre kjøling. Kan ikke fatte hvorfor. Det er da viktig med riktig arbeidstemperatur...?

Link to post
Share on other sites

Det er viktigere med tilstrekkelig kjøling enn korrekt arbeidstemperatur. Motoren tåler godt å gå på 60 grader ved lav belastning, som du sier så stiger temperatren ved økt belastning. Men om den klarer å holde jevn temperatur som nå så er jo det helt greit da. Jeg tviler imidlertid på om du hadde klart å påvise økt slitasje over tid slik den var før heller...

 

En stor fordel med jevn temperatur er jo at du alltid har skikkelig varmt vann i varmtvannstanken, samt varme i defroster.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...