klugg Startet 26.September.2010 Del på Facebook Startet 26.September.2010 (redigert) Jeg må dra på for å komme opp i temperatur, og tempen synker igjen straks jeg senker turtallet. Tenker da at termostaten står konstant åpen, at den er borret hull i eller mangler totalt. Hvor sitter termostaten evt? Er den her et sted, på dette bildet? Redigert 26.September.2010 av klugg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 sannsynligvis sitter den ved inntak fra varmeveksler motor, ved den røde kranen din på toppen av motoren. Jon Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Termostaten sitter under det bendet på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Janoho : ved den røde kranen din på toppen av motoren.Enig, det betyr at hvis du skrur av det blå 90 graders bendet så finner du den trolig der hvor bendet er festet i motor.(ikke helt sikker men regner med at noen skriker ut hvis den er et annet sted)Den røde krana røper at du nytter kjølevæsken til en eller annen form for oppvarming, og det også kan bidra til kaldere motor. Det fungerer jo som en slags bypass det også. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Nå er sikkert termostatene plassert forskjellig på ulike modeller av Sabb Ford. Termostaten er nettopp blitt skiftet på min 2704 (i dag). Den er montert på røret som går under 90 graders bendet. Termostaten er en treveis termostat og ble kjøpt hos Sabben. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Hvilke temperaturer har du da? Jeg har en 2715E og den ligger på rundt 83-85 grader på marsjfart (etter en liten stund), og jeg ser at tempen drar seg mot 90 før termostaten åpner og tempen da faller til de før omtalte. Når jeg sakker av faller temperaturen ganske så fort ned mot 40 grader...og så langt jeg vet er dette ganske så normalt. Hadde tilsvarende oppførsel i gamlebåten med en VP TMD30 TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
klugg Svart 26.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2010 Ja, jeg mistenkte også at den sitter under bendet. Men er det vanlig at den feiler ved å bli stående åpen, eller er det sannsynlig at den er fjernet? Spørsmål: 1. Hvordan fungerer denne termostaten, er det kjøleveske eller sjøvann den regulerer? 2. Er det noe jobb med å åpne og inspisere/bytte termostaten (ift kjølevann/luft e.l.) 3. Hva slags pakning tetter jeg med når jeg monterer igjen? TrondT: Den stiger knapt nok mot 60 på rolig fart (1/3 - 1/2, kanskje? Har dessverre ikke turtallet jeg bruker, da visningen på turtelleren er helt feil), men når jeg presser mot ca 2/3 eller kanskje 3/4 stiger tempen til behagelige 80+. Men jeg har ikke presset den over tid for å se om den går ytterliger opp for så å falle. Mener vel egentlig at den ligger konstant, uten å duppe slik du skisserer. Dermed har jeg fått det for meg at jeg har full kjøling hele tida. Og det er da ikke bra heller mtp mye gange på lav temperatur, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 det kan være du kjører uten termostat utifra beskrivelsen din. Termostaten regulerer ferskvannet inni varmeveklseren. Sjøvannet passerer bare varnmeveksler i et eget rør og tar med seg eksos på veien ut. Alle termostater har en sikkerhetsfunksjon som gjør at de blir stående åpne ved feilfunksjon. som regel benytter du en papirpakning ved montering, pakningssilikon går også fint. Jon Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Ligger i toppen under det bendet som er nevnt tidligere i tråden. Temperaturen din er heilt normal. Eg må marsje for å få 80+ Faller raskt ned i temperatur når eg sakker av. De er vist slik. Godt dimmensjonert kjølesystem. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Figaro Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 (redigert) Hvis den røde krana brukes til f.eks. vv eller defroster, prøv å stenge den til du har oppnådd passe temp. på motor. Etter at jeg monterte en slik kran, blir motoren mye raskere varm (80 gr) og holder seg der også med sakte fart. Med krana åpen, bør jeg opp i 15-1600 omdr. for at tempen skal holde seg der. Jeg har en 2726T Redigert 26.September.2010 av Figaro (see edit history) Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Bartesam Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Har 2 stk 2725E, og har varmtvannsbereder koblet til den ene motoren. Begge to blir like fort varme for det, og de har en 75 graders termostat montert. På mine er det skrudd på et eget termostathus på toppen i stedet for den 90 graderen som sitter bak den øvre krana. På de eldre motorene er det termostat under den 90 graderen på toppens forkant. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
klugg Svart 26.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2010 Ok. Så endel personer her regner det som en normaltilstand at motoren ikke oppnår full driftstemperatur før et visst pådrag. Men er ikke det en ulempe mtp "glasering av sylinderveggene", evt andre konsekvenser? Livet er jo best i 7 knop, ikke sant? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 27.September.2010 Del på Facebook Svart 27.September.2010 Glemte å presisere at mine motorer blir varme selv om jeg går på sakte fart på rundt 1000 rpm. Pleier å gå på denne farta til motorene har oppnådd driftstemperatur. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
klugg Svart 27.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2010 Men det andre jeg spurte om: Er det bare å åpne dette bendet, plukke ut gammel og sette inn ny termostat og skru det på igjen, eller blir det noe mikk med kjøleveska? Skulle gjerne hatt varm motor til høstferien, men ikke uforutsette timer med mekking. :) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 27.September.2010 Del på Facebook Svart 27.September.2010 Jepp, av med bendet, skift ut termostat med pakning og på plass igjen med bendet. Må nok fylle på med kjølevæske også. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
jonn Svart 27.September.2010 Del på Facebook Svart 27.September.2010 Jeg har samme motor, men med turbo og intercoler, 155 hk. Sabb/Ford 86mod.1900 timer. Når jeg begynner å gå med båten, kommer tempen opp 85 gr før termostaten åpner. Når jeg marser med ca.16 knopp. 2100/2200 omdr. ligger tempen på 78 gr konstant. Og når jeg slakker ned og ligger lusekjører på ca. 1000 omdr, går tempen opp til 80-82. Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 27.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2010 Tusen takk for tips. Da gikk termostat i bestilling. Men bergenseren nektet for at jeg hadde sabb marinisert ford gjennom utfra min beskrivelse. Men jeg har levd lykkelig i den tro, utfra hva selger sa. Kanskje OT... Er det noen som kan se hvem som har marinisert denne? Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 27.September.2010 Del på Facebook Svart 27.September.2010 Det står ikke noen navn på varmeveksleren da,(på sida) der du fyller vann på. Bowman eller Lhemann noe slikt. Du har sidemontert varmveksler, og det er orginalt utstyr, som er tilpasset motoren.Det står et skilt der giret begynner. http://www.ejbowman.co.uk/products/ Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 27.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2010 Jo, varmeveksleren er Bowman. Får kikke på skiltet neste gang jeg er i båten! :) Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 27.September.2010 Del på Facebook Svart 27.September.2010 Disse gode Fordene kan du marinisere selv, ved å sette på disse dingsene, varmveksler, oljekjølere, manifoil. Så det trenger ikke være noe firma som står bak. Det som er viktig er at det er orginal mariniseringutstyr til de. Det finnes noen som har sveiset varmeveksler og manifoiler selv, de er ikke å anbefale. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 hmm, det er ikke en ford sabre da? evt som det er byttet varmeveklser på i ettertid. De hadde avogtil blankt ventildeksel tror jeg. Men tror også det pleide å stå sabre på varmeveklser. Jon Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 1.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Kanskje. En sabre: Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 20.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2011 Følger opp året etter, så saken avsluttes med konklusjonen. Temperaturen din er heilt normal. Eg må marsje for å få 80+ Faller raskt ned i temperatur når eg sakker av. De er vist slik. Godt dimmensjonert kjølesystem. Den gamle termostaten hadde to eller ett (husker ikke) små hull i kanten, slik at det alltid var gjennomstrømming. På den nye sitter det ventiler på disse, slik at det bare kan strømme i retur. Aner ikke hvorfor. Får i hvertfall arbeidstemp på den nå, så saken er løst. En kar i havna sa det er vanlig å borre slike hull i denne for å sikre kjøling. Kan ikke fatte hvorfor. Det er da viktig med riktig arbeidstemperatur...? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juni.2011 Del på Facebook Svart 21.Juni.2011 Det er viktigere med tilstrekkelig kjøling enn korrekt arbeidstemperatur. Motoren tåler godt å gå på 60 grader ved lav belastning, som du sier så stiger temperatren ved økt belastning. Men om den klarer å holde jevn temperatur som nå så er jo det helt greit da. Jeg tviler imidlertid på om du hadde klart å påvise økt slitasje over tid slik den var før heller... En stor fordel med jevn temperatur er jo at du alltid har skikkelig varmt vann i varmtvannstanken, samt varme i defroster. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.