Jump to content

Bør flagget være heist under ferdsel også etter solnedgang/kl. 21?

småbåtentusiasten

Svaret gjelder hvordan du synes det bør være.  

102 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Bør flagget være heist etter solnedgang alt. kl. 21 så lenge man er under ferdsel til vanns?

Gjelder under idelle omstendigheter der f.eks fart eller vind ikke medfører at flagget kan ødelegges eller mistes.

OBS! Avstemningen gjelder hvordan du mener det bør være, ikke hvordan du praktiserer det i dag!

Temaet for denne linken er innskrenket og inneholder bare en liten, men interessant del av sjølivet for oss som dypkikker i tradisjonene.

Vi utelukker her regatta, ferdsel utenfor rikets grenser eller andre spesielle omstendigheter som båter med flere flaggstørrelser.

En lengre og mer generell diskusjon ble påbegynt i 2004 her: Link og her i 2005: Link

Momenter:

* I lyse årstider er flagget godt synlig lenge etter solnedgang.

* I bekmørke belyses flagget av akterlanternen på mange båter og det kan være et flott syn.

(På noen båter innskrenkes litt av lyset fra akterlanternen så strengt tatt skal flagget fires etter regler for lanterneføring.)

Hva anbefaler andre med kunnskap om tradisjonene? Noen eksempler gjengitt i kortversjonen:

Myndighetene: Overlater det til sedvane på sjøen(?)

KNS: Bør alltid føre flagg under gange.

Sjøspeiderne i Vågsbygd v/Aksel Carl Hundal: Kan, avhenger av skippers ordre og helst ikke når vi forlater havn etter mørkets frembrudd.

Web-siden Maritimstart.no: Kan, med forbehold eller særlige begrunnelser.

Web-siden AktiviOslo.no: Nei, skal følge skikken på land.

Offisielle forskrifter, regjeringen ved Utenriksdepartementet, flaggforskrifter: Link

Her står det å lese om flaggtider generelt, men flaggregler til sjøs er heller sparsommelig:

"Flagning på fartøier retter sig efter de almindelige regler for flagning til sjøs."

KNS:

Beskrives under flagging med splittflagget for private som kun er for medlemmer av KNS, men det beskrives ingenting om at flaggtidene er annerledes enn for det alminnelige flagget (koffardiflagget).

"Flaggreglement nasjonalflagget", pkt. 5: Link

"En båt under kommando bør føre flagg i flaggtiden, og alltid under gange – også utenfor flaggtiden. "

Sjøspeiderne i Vågsbygd v/Aksel Carl Hundal: Link

"Flaggtider ombord:

Er fartøyet til ankers eller fortøyd, gjelder flaggtidene som i land.

Er fartøyet underveis, kan det flagges døgnet rundt, man sier at man flagger etter skippers ordre - kapteinen bestemmer mår det er ønskelig med flagg, med noen unntak"... (utenfor rikets grenser etc)...

"Som sjøspeidere er det en selvfølge at vi fører flagg underveis. Er det mørkt når vi går fra kai, og ikke er utenlands, venter vi gjerne med flaggheis til soloppgang, ellers fører vi flagg alltid underveis."

Maritimstart: "Flaggføring om bord / til sjøs": Link

"Dersom du er under fart kan flagget være oppe selv etter klokken 21.00. Sistnevnte begrunnes med at båter som befinner seg under fart innenfor havnegrenser, i nærheten av festninger, signalstasjoner og lignende skal vise nasjonalflagget."

Aktiv i Oslo, "Skipsfart og pirater": Link

(...hilsningsflagging...) "For øvrig gjelder de samme reglene for flaggtider om bord i båter som på land."

(Mine uthevelser i sitatene over.)

Stem gjerne uansett om du skriver eller ei! :wflag:

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Ja, tenkte på muligheten din servicemannen, men det min ringe erfaring tilsier at dette er så sjeldent at et tredje alternativ ville kludre til statistikken. Imidlertid er det en viktig innvending hvis mange gjør det som deg. Jeg kunne kanskje fjerne forbeholdet i ja-svaret.

Edit: Da er det gjort, med oppfordring til å skrive hvis man gjør det. Takk for korreksjonen!

Samme forbehold som Servicemannen... spesielt siden du uttrykkelig sier hvordan jeg mener det burde være, ikke hvordan jeg praktiserer. Sjelden jeg forlater havn i mørket, ja. Men ville heist flagget dersom jeg gjorde.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Maritimstart: "Flaggføring om bord / til sjøs": Link

"Dersom du er under fart kan flagget være oppe selv etter klokken 21.00. Sistnevnte begrunnes med at båter som befinner seg under fart innenfor havnegrenser, i nærheten av festninger, signalstasjoner og lignende skal vise nasjonalflagget."

Er slik det ble/blir praktisert på Norske skip. Liten vits å heise flagget langt til havs.

Når vi nærmer oss havn (rett før losen kommer ombord) går flagget opp, uansett om det er mørkt eller ei.

Fires igjen når vi er fortøyd.

Under land ligge: Opp soloppgang (tidligst kl 08.00) Fires ved solnedgang (senest kl. 21)

Skjønner ikke helt hvorfor alle er så opphengt i dette klokke slettet 21.00. Er ikke mange ukene i året sola er så lenge oppe.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hvis dere umiddelbart synes det er riktigst slik dere praktiserer det i dag så gi det en stemme!

Det som er litt underlig i denne saken er at det er tydelige flaggregler for land, men også en tydelig tradisjon på sjøen at kapteinen bestemmer "alt" og usikkerhet blant myndigheter hva som egentlig gjelder på sjøen - slik jeg har forstått det.

Jeg flagger i båten (fra akterstaget i mangel av gaffel) så lenge jeg er undervegs, men jeg tror ikke jeg ville satt flagget om jeg drog ut etter mørkets frambrudd innenlands; har ikke vært i den situasjonen, så vidt jeg kan huske.

Grunnen til at myndighetene er "usikre" kan vel være at det ikke er lovfestete regler om privates bruk av flagg i Norge, rett og slett! Bortsett fra "Forbud til Vimpel-Føring", da.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Fartøy under gange skal alltid ha flagget oppe - slik praktiserer jeg det på alle båter jeg fører som har flagg.

Kan tillegges at det var slik det også ble praktisert da jeg var flaggansvarlig ombord på KV fartøy for et par hundre år siden. I det første trosse gikk i land - og klokken var etter 21/solnedgang - så gikk orlogsflagget ned.

Vi er ikke like presise i praktiseringen vår nå til dags - men så har vi ikke orlogsflagg heller.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

..." båter jeg fører som har flagg". Trodde det var bare joller som ikke hadde det. Selv ubåter...

Du er skipper da? Litt mer presist: Hvor / hvem har du hentet tradisjonen fra?

Jeg mener å ha sett militære fartøy under gange som ikke har en eneste klut oppe. Men det kan være disse som skal være usynlige på radar? Ikke store ekkoet i et flagg, da. Men litt "rød klut"er det jo..

Regelmessig er det 4 båter jeg fører. 3 av de har flagg. Den som ikke har flagg er jolla. Flagget hadde vel blåst av den tror jeg :smiley:

Om jeg er skipper avhenger av hvem som er ombord og hvilken båt jeg er på. Det hender svigerfar leker skipper på Ynglingen vår. Greit det - han har lov til å kjøre det meste av båter på det meste av verdens hav. Han pleide å seile skipper på supertankere og sånt.

Tradisjonen min har jeg hentet fra min tid i KV.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...