Jump to content

Vrakdykkere i Kristiansand


roaldbj

Recommended Posts

Jeg har ikke funnet noen tråd her på BP som omtaler denne tradiske saken om vrakdykkere i Kristiansand,

her er min ref: http://www.vg.no/nyh...?artid=10036747

 

Er dette en realitet eller en fiksjon?

Dersom det er en realitet er det svært beklagelig. Hvem ivaretar de pårørende?

Har noen kjennskap til vrakdykkermiljøet i Kristiamsand?

Link to post
Share on other sites

Er nok en realitet, og noe som er litt ekstra tragisk er at brannvesenet sender ned folk som de første og som ikke kan gå dypt nok og som skader seg selv. Vi har tidligere hatt ulykker i Norge hvor det viser seg at "redningsmennene" hverken har utstyr eller kompetanse til å utføre slike oppdrag.

 

Forøvrig var ikke dette personer fra Kristiansand, og det høres litt rart ut slik det blir fremstilt i Fædrelandsvennen.

Link to post
Share on other sites

Til dhjerp ; Jeg synes den beskyldningen var drøy.

Den eneste reelle muligheten for å berge liv var brannvesenets dykkere. Hvis danskene hadde befunnet seg på grunnere enn 30 meter hadde det vært en reell mulighet for at de kunne berges.

Finnes sikkert masse andre løsninger eller folk med annen erfaring, men de var ikke der før alt håp reelt var ute.

Brannbåten med trente redningsdykkere har ekstremt kort utryknigstid og vil ofte være det eneste reelle alternativet for å berge folk under vann i dette distriktet.

 

At brannvesenets dykker gikk opp når han ikke følte seg komfortabel med situasjonen viser etter mitt skjønn at de har en god grunnleggende utdanning som gjør at de snur hvis de ikke føler seg komfortabel med situasjonen.

Videre har de fulgt boka og sendt dykkeren til sykehuset for sjekk i tilfelle det var noe.

Voksent det også istedenfor å ta han inn på stasjonen og se hvordan det utarter seg. Da kunne de unngått slike innlegg som ditt, men de setter sikkerheten først.

 

Nordøst er av de snilleste vindene på dykkerstedet, men den kan medføre at vannet fra Otra trekker den veien og reduserer sikten.

 

Mons

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Vel Mons, de har hverken utstyret, erfaringen eller kompetansen til å gjøre noe særlig, men jeg er enig i at det er litt bedre enn ingenting, for dykkerne kunne vært på den grunne delen, helt i akterenden, helt på toppen av denne.

 

EDIT; Dette var min siste kommentar om redningsmennene da det ikke var meningen å starte en diskusjon om dette her og nå. :blush:

Redigert av dhjerp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har tidligere dykket mye, også på Seattle. Flere av redningsdykkerne fra brannvesenet er svært dyktige, men har uansett ikke lov til å gå dypere enn 30 meter. Sannsynligvis har danskene gått inn i båten ved broen/styrhuset på 55 meters dybde, og ikke klart å finne veien ut igjen pga siktproblemer etter at rust/gjørme har blitt virvlet opp av svømmeføttene. Mest sannsynlig var dykkerne allerede døde da redningsdykkerne ankom stedet, og da er det liten vits i å risikere flere liv på å hente dem opp raskest mulig.

Hilsen S/Y Escape ___/)_/)/)___________

Link to post
Share on other sites

Vi tok en båttur fra vår båtplass i Korsvikfjorden over til Bragdøya og spiste middag på brygga der mandag etter jobb. (Medbragt mat, laget i båten)

Da kjørte vi forbi et av skipene som ble brukt i søket.

Trist lesning å oppdage hva for et drama som sannsynligvis har foregått i dypet.

 

Alle gode tanker og ønsker til de etterlatte.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...