roaldbj Startet 26.September.2010 Del på Facebook Startet 26.September.2010 Jeg har ikke funnet noen tråd her på BP som omtaler denne tradiske saken om vrakdykkere i Kristiansand, her er min ref: http://www.vg.no/nyh...?artid=10036747 Er dette en realitet eller en fiksjon? Dersom det er en realitet er det svært beklagelig. Hvem ivaretar de pårørende? Har noen kjennskap til vrakdykkermiljøet i Kristiamsand? Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Er nok en realitet dessverre. Mer om saken i Fevennen Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
dhjerp Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Er nok en realitet, og noe som er litt ekstra tragisk er at brannvesenet sender ned folk som de første og som ikke kan gå dypt nok og som skader seg selv. Vi har tidligere hatt ulykker i Norge hvor det viser seg at "redningsmennene" hverken har utstyr eller kompetanse til å utføre slike oppdrag. Forøvrig var ikke dette personer fra Kristiansand, og det høres litt rart ut slik det blir fremstilt i Fædrelandsvennen. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Det drejer sig om to danske dykkere desværre :-( Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Ja, og dessverre er dette 3. gang det er dødsulykker med utenlandske dykkere på Seattle. Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Hvordan tar dagens vind (nordøsten) ved vraket? Blåste jo veldig mye i dag, men vet ikke om denne vinden tar ved Seattle. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 (redigert) Til dhjerp ; Jeg synes den beskyldningen var drøy. Den eneste reelle muligheten for å berge liv var brannvesenets dykkere. Hvis danskene hadde befunnet seg på grunnere enn 30 meter hadde det vært en reell mulighet for at de kunne berges. Finnes sikkert masse andre løsninger eller folk med annen erfaring, men de var ikke der før alt håp reelt var ute. Brannbåten med trente redningsdykkere har ekstremt kort utryknigstid og vil ofte være det eneste reelle alternativet for å berge folk under vann i dette distriktet. At brannvesenets dykker gikk opp når han ikke følte seg komfortabel med situasjonen viser etter mitt skjønn at de har en god grunnleggende utdanning som gjør at de snur hvis de ikke føler seg komfortabel med situasjonen. Videre har de fulgt boka og sendt dykkeren til sykehuset for sjekk i tilfelle det var noe. Voksent det også istedenfor å ta han inn på stasjonen og se hvordan det utarter seg. Da kunne de unngått slike innlegg som ditt, men de setter sikkerheten først. Nordøst er av de snilleste vindene på dykkerstedet, men den kan medføre at vannet fra Otra trekker den veien og reduserer sikten. Mons Redigert 26.September.2010 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
dhjerp Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 (redigert) Vel Mons, de har hverken utstyret, erfaringen eller kompetansen til å gjøre noe særlig, men jeg er enig i at det er litt bedre enn ingenting, for dykkerne kunne vært på den grunne delen, helt i akterenden, helt på toppen av denne. EDIT; Dette var min siste kommentar om redningsmennene da det ikke var meningen å starte en diskusjon om dette her og nå. Redigert 26.September.2010 av dhjerp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
seilnerd Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Jeg har tidligere dykket mye, også på Seattle. Flere av redningsdykkerne fra brannvesenet er svært dyktige, men har uansett ikke lov til å gå dypere enn 30 meter. Sannsynligvis har danskene gått inn i båten ved broen/styrhuset på 55 meters dybde, og ikke klart å finne veien ut igjen pga siktproblemer etter at rust/gjørme har blitt virvlet opp av svømmeføttene. Mest sannsynlig var dykkerne allerede døde da redningsdykkerne ankom stedet, og da er det liten vits i å risikere flere liv på å hente dem opp raskest mulig. Sitér dette innlegget Hilsen S/Y Escape ___/)_/)/)___________ Link to post
Kodvaag Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 Vi tok en båttur fra vår båtplass i Korsvikfjorden over til Bragdøya og spiste middag på brygga der mandag etter jobb. (Medbragt mat, laget i båten) Da kjørte vi forbi et av skipene som ble brukt i søket. Trist lesning å oppdage hva for et drama som sannsynligvis har foregått i dypet. Alle gode tanker og ønsker til de etterlatte. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Ingar Svart 23.April.2011 Del på Facebook Svart 23.April.2011 Så død person i skipsvrak. Hadde neppe noen betydning ift å redde liv, men letemannskapene var dengang helt sikre på at de ikke befant seg inni vraket. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 fvn.no en person er tatt opp og en rov sitter fast. Arbeidet fortsetter. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.