Jump to content

Teak-dekk


BEG

Recommended Posts

På min Nordwest 900 er det et stort og godt akterdekk i natet teak. Da jeg overtok båten brukt var dette ubehandlet og dermed helt grått. Vet mange liker det slik, men jeg foretrekker den gyldne fine fargen man får ved f.eks olje. Derfor fikset jeg det opp med Owatrol. Ulempen er selvfølgelig at oljen forsvinner gradvis, det innebærer at prosessen må gjentas et par ganger i sesongen. (selv om jeg har en kalesje som tar av for direkte vann og sol)

 

Vurderer å lakke dekket, men er usikker. Har hørt at lakkerte flater blir veldig varme i solen, glatte (kan ordnes med antisklipulver), og at også lakkerte flater blir fort slitt. Er det noen av dere som har erfaringer med å lakkerte dekk?

 

* Fordeler / ulemper

* Type lakk

* Lakk på natingen

* ????

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Teakdekk og nater har lengst levetid om du kun bruker skånsomme rengjøringsmidler, eksempelvis grønnsåpe, og skyller etter med rent ferskvann. Vask på tvers av stavene, bruk gjerne svamp eller svaber i stedet for børste. I perioder med solsteik kan man med fordel "vanne"teakdekket.

 

Et teakdekk stellt på denne måten kan holde over 25 år, det hører man fra "opplags- og renoveringsverft" som har lang erfaring. Røff behandling med noe "pleiemidler" kan gi deg løse nater samme året. Sølvgrå, ren teak har og sin sjarm, dessuten er det noe av det mest sklisikre som finnes.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt at noen har god erfaring med Benar olje.

Min nåværende båt som jeg overtok for 4 år siden hadde rester etter oljebehandling på cockpit benkene. Veldig lite vakkert. Jeg fikk fjernet restene av olje og skitt.

Siden har jeg bare brukt en myk skrubb og vatn. Teaken har nå en nydelig sølvgrå farge og er ypperlig å gå på, sitte på og se på.

Min personlige mening er at det blir feil å olje eller lakke teak på dekk og benker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...