Jump to content

Fotokonkurransen - finale


bliss X

Recommended Posts

PanPan: takk for støtten. Ser imidlertid ut som om de fleste har "premiert" de fotografisk gode bildene, fremfor de som fanger "øyeblikket". Nok om det, er ingen dårlig taper..

 

Neste runde, kan det kanskje settes ut et tema som man skal "matche". Sånn det blei i år, er egenlig de fleste bilder "vinnere" da det er svært få bilder som direkte "konkurrerer" med hverandre. Til det er de for forskjellige.

 

Min kones søster er fotograf, og tar helt perfekte bilder. Digicam til omlag 80 000 kr ( for bare huset ) , mellomformat til omlag samma prisen, 35mm i titusenkronersklassen, sikrer stabilt teknisk perfekte bilder. Motivvalg er det også lite å si på, da hun operer som en av Norges desidert best betalte bryllupsfotografer. Potretter i superklassen produseres på bestilling, og reklameoppdrag taes med et smill. Må vel betale regninger hun også.  Allikevel vil jeg driste meg til å si at mine egne private bilder av bla.a småen gir meg langt mer, fordi hele settingen, historien som bildet forteller, har noe mer i seg enn det rent fototekniske. Men for all del, at alle ikke ser den delen som ligger "mellom" linjene, har jeg full aksept for.

 

Litt det samme som gjelder min gamle ærverdige skute, INITIUM. Hver skramme, hver skjønnhetsfeil og hver enkelt skrape i lakk, fribord, dørk eller kjøl, har en historie og fortelle. Båten er over 30 år gammel, og jeg skulle ønske den kunne fortelle meg alle historiene om sine opplevelser.

 

Og det er noe en ny, fin, moderne ( og i mitt vokabular respektløst omtalt som en tupperwarecruiser ) ALDRI kan erstatte. Teknikk eller ei..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hva er din hypotese? Jeg tror det primært skyldes at flere har stemt! :cheers:

Og at flere har stemt, skyldes vel diskusjonen som har blusset opp vedr. hva hver og en legger i "sitt" favorittbilde.

Sånn sett er det kanskje greit at vi kan diskutere bildene, hvis ikke hadde vel ingen giddi å stemme..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

PanPan: takk for støtten. Ser imidlertid ut som om de fleste har "premiert" de fotografisk gode bildene, fremfor de som fanger "øyeblikket". Nok om det, er ingen dårlig taper..

Før vi legger til side navlen vi beskuer: Hva er "et fotografisk godt bilde"? Skulle gjerne hørt alle svarene på det!

 

Mye kan gjøres i Photoshop og lignende programvare. Det er det også gjort av noen her. Det fascineres sikkert mange av, mens kanskje de som kjenner litt til de teknikkene, rister litt på hodet over folks preferenser. Men, men, hver sin lyst, sa vintapperen - han drakk mens de andre sloss! :cheers:

 

Jeg synes et bilde skal fortelle noe. Trekke deg inn i en historie. Sette i gang tankene dine. Vekke nysgjerrighet. Har dere sett Morten Krogvold's portrett av Nelson Mandela? Det sies at han hadde 10 minutter til rådighet for å ta bildet rett før Nobelprisutdelingen. Se på hans bilde, hva det forteller, hva det er!!

 

Ellers så er det jo de som ikke er i pakt med sin tid. Van Gogh solgte ikke et eneste bilde mens han levde. Nå er vel prisen 100 millioner ++ :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har dere sett Morten Krogvold's portrett av Nelson Mandela? Det sies at han hadde 10 minutter til rådighet for å ta bildet rett før Nobelprisutdelingen. Se på hans bilde, hva det forteller, hva det er!!

BTW: en digresjon på slutten av kvelden: NSSR; Redningsselskapet for de fleste av oss, selger i år kalendere til inntekt for saken sin. ( DVS. selges i år, er for år 2005. )

Disse er prydet med flotte bilder, tatt av nettopp; Morten Krogvold.

Prisen er det ikkenoe å si på, tror det var 250 kr + porto. Og pengene går til en god sak..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

Hva dette skyldes, blir bare spekulasjoner.

Registrerer bare en bratt stigning av lederbilde den siste tiden.

 

Hvorfor de andre plutselig står på stedet hvil mens lederbildet raser ifra blir nok vanskelig å forklare med flere stemmer, vel?

 

mvh jan

 

Hva er din hypotese? Jeg tror det primært skyldes at flere har stemt! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

>Mye kan gjøres i Photoshop og lignende programvare. Det er det også gjort av noen her.

 

Hvordan kan du vite at mye er gjort i photoshop?

 

 

>Jeg synes et bilde skal fortelle noe. Trekke deg inn i en historie. Sette i gang tankene dine. >Vekke nysgjerrighet. Har dere sett Morten Krogvold's portrett av Nelson Mandela? Det sies >at han hadde 10 minutter til rådighet for å ta bildet rett før Nobelprisutdelingen. Se på hans >bilde, hva det forteller, hva det er!!

 

Helt enig i det første. Bildene må aktivisere sinn og smak og gjerne fortelle historie.

 

mvh jan

Link to post
Share on other sites

>Mye kan gjøres i Photoshop og lignende programvare. Det er det også gjort av noen her.

 

Hvordan kan du vite at mye er gjort i photoshop?

Jeg burde ha unngått ordet "mye", kanskje heller ikke vært så skråsikker. Men for meg ser det ut til at noen bilder har blitt håndtert i et eller annet bildebehandlingsprogram. Photoshop er vel kanskje det mest kjente? :smiley:
Link to post
Share on other sites

Registrerer bare en bratt stigning av lederbilde den siste tiden.

 

Hvorfor de andre plutselig står på stedet hvil mens lederbildet raser ifra blir nok vanskelig å forklare med flere stemmer, vel?

 

mvh jan

Som fotograf av bilde nr 2, kan jeg berolige alle om at jeg ikke påvirker noen til å stemme på mitt bilde. Ei heller er det jeg selv som legger inn stemmene som kommer inn på bildet. Litt informasjon om hvordan bildet ble tatt: Det blåste mer enn 20 m/sek, 2-3 meter bølger, dypt revede seil. Undertegnede tok bildet fra fordekket med digitalt videokamera, sekundet etter at bildet ble tatt, skyllet en vanvittig mengde vann over kameramannen og kameraet slokket, men bildet var trygt lagret elektronisk. Bildet er uskarpt, skeivt, dårlig oppløsning osv., men det var et skikkelig "kick" å ta det - macho bilde!

TMS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...