Jump to content

Vinteropplag-krane-livredd......


JohHans1

Recommended Posts

Så var årets sesong definitivt over,  :nonod:, og for å slippe å bekymre meg for båten mens jeg er på reise et par uker skulle jeg få denn opp og til vinteropplag i dag......

 

Tok løs fra bryggen og hadde en fin tur i høstvært.....kom frem til opplagsplassen og la meg til å vente mens båten foran meg ble løftet opp...... Tuslet på land og snakket med båteieren, og vi hadde en kort prat om hvor fryktelig fælt det er å se båtene metervis opp mot himmelen, og ikke på sjøen der de hører hjemme........

 

Etter noe om og men, tilpasninger av krybbe etc var det min tur...... Stroppene på plass, forsiktig løft for å finne rett plassering og balanse, og så------til værs med den. Ikke rare båten, knappe 28ft, 3t eller deromkring, og i utgangspunktet ikke noe å frykte.....FØR kranen brått stopper, båten henger i ro brøkdeler av et sekund, mye kortere enn det Donald bruker på å oppdage at luft ikke har bæreevne----og så; tyngdekraften var sterkest, og skipet gikk ikke like godt i luft (og på land) som på vann....... Avstanden mellom båt og bakke krympet fryktelig fort inntil det ikke var mer avstand igjen.... :cryin: :cryin: :cryin::smiley::eek: TØR jeg åpne øynene etter alle ulydene???

 

Ser heldigvis ikke ut til at det er alvorlige skader på annet enn undertegnedes nerver, men jeg er veeeeeeeeeeeeldig bekymret for en fremtidig utsetting, og ennå mer bekymret fordi båten er plassert slik at andre skal løftes over min.........

 

Lykke til med båtoppsettingen, jeg tar meg et par uker i utlendighet..... :cheers::drink:

Link to post
Share on other sites

Denslags er ille, og det skjer dessverre alt for ofte  :smiley:

 

Mitt lille råd i sakens anledning måtte være å ordne med en snarlig besiktigelse for å avdekke eventuelle skader. En rapport som er gjort og datert i september vil gjøre "hele forskjellen" fremfor at skadene dukker opp ved sjøsettingen i mai   -   for da kan du være helt sikker på at forsikringsselskapet ville ha vridd seg som en slimål i en sandhaug....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg sjønner at du blir redd etter en sånn opplevelse, men det er meget sjeldent at ting går galt under heising. Jeg kjører selv kranbil, og håndterer en del båter i løpet av en sesong. Jeg har endnu, etter ca. 15 år, ikke hatt noen form for uheld ( 7-9-13 bank bank ), men en ting har jeg lagt merke til i disse år. Båteiere ( jeg er selv båteier ) er mer bekymret for sin båt enn de er for sin kone. Jeg har opplevet båteiere, som helt sikkert foretrekker at jeg plukker på deres kone, fremfor å heise på deres båt.

Det er klart at der sker uheld, også i denne bransje, men det er meget, meget sjeldent, heldigvis, MEN GÅ ALLDRIG UNDER HENGENDE LAST, uheldet skjer når du minst venter det.

 

Lagt til: Poseidon har et godt poing der, det burde jeg ha' tenkt på. Skriv, sammen med kranføreren, en "uheldsrapport". Så har du noe å vise til, om ting skulle dukke opp.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

....... Jeg har opplevet båteiere, som helt sikkert foretrekker at jeg plukker på deres kone, fremfor å heise på deres båt......

Der har jeg en liten anekdote som helst bør gjengis med bred nordlandsdialekt:

 

"At du pult' kjerringa mi  -  det kan æ tilgi dæ...

at du tørka'ta snurrbassen din i den nye tyllgardina mi  -  det kan æ og tilgi dæ...

... men at du skjeit i robåten min   -   det ska' han Tykje ta dæ for!"

 

Beklager at sproget ikke er helt stuerent, men poenget er et uttrykk for ekte kystkultur!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

"... men at du skjeit i robåten min   -   det ska' han Tykje ta dæ for!" " :lol:

 

Min versjon av siste setning er:

... men at du drukna båthængern  min   -   det ska' han Tykje ta dæ for!"  :wink:

 

Men til kranhandling av båt:

Det JEG er mest redd for under heising av båt med stropper, er at stroppene glir av skroget! Derfor bruker jeg tausikring mellom stroppene og for- og akterut. Litt mere jobb og tid, men bedre for hjertet :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

I Son benyttes truck med stropper, og det har alltid gått bra for meg. Men litt skjelven var jeg nok

de første gangene Trudelutt hang i stroppen.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I havna vår er det en gjeng seilbåteiere som tar opp båtene samtidig og hjelper hverandre med arbeidet. Blant dem er det noen som ikke tør/orker se båten bli løftet opp. De snur seg bort/går vekk og spyler en av båtene som allerede er oppe og overlater til kameratene å ordne med sin egen båt. Tror de har funnet ut at det hele går mye raskere slik, det blir mye unødig opp og ned, frem og tilbake, tusen justeringer av krybben osv før den virkelig bekymrede båteier er fornøyd med båtens plassering.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Har stor forståelse for den følelsen! Der jeg hadde båten sist vinter benytter de en svær mobilkran. Den løftet båten min høyt over seilbåter, vaktbu og annet som var høyt nok. Det er utrolig så urolig man blir når man nesten kun ser bunnen av båten....! :wink:

 

I dag ble Skarven tatt opp på en annen opplagsplass. Der har de en lokalt vellkjent plassjef som styrer det hele med fasthet, presisjon og egenrådighet! Som båteier kan du få lov å se på, men det er også alt man får lov til! Når en har ansvaret for å ta opp (og sette ut) hundrevis av båter, er det nok greitt å være bestemt. Det er utrolig hvor bra det går uansett, så det kan se ut som om det er best at båteieren står litt på avstand... :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...