Ulven71 Startet 28.September.2010 Del på Facebook Startet 28.September.2010 Hei Skal desverre heise båten snart, med tilhørende oljebytte. Motorene er Mercruiser 4.2 LD diesel. Etter hva jeg har skjønt er slangen som ligger på toppdekslene for oljebytte, og sånn at man skrur denne inn på ei pumpe. Spørsmålet er da om noen vet dimensjonen på gjengene her, så jeg kan få tak i en overgang/ nippel? Jeg ser også for meg at det kan være lettere å tømme frostvæske i sjøvannsfilteret og la motoren gå til det kommer ut igjen på drevet, men er man da sikker på at det ikke er igjen ferskvann i veksleren? Hva gjør dere andre med tilsvarende motorer? Motorene er ferskvannskjølt, dette gjelder kun veksleren... Takk for svar:-) Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 For å oppnå en fullverdig konservering må man kjøre frostveske lengre enn til den bare kommer ut i gjenn. Kjør først gjennom ferskvann,siden frostvæske helt til motoren er gjennomvarm og litt til,skift olje og du har en driftssikker motor i mange år. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
adeneo Svart 11.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2010 ......Etter hva jeg har skjønt er slangen som ligger på toppdekslene for oljebytte, og sånn at man skrur denne inn på ei pumpe. Spørsmålet er da om noen vet dimensjonen på gjengene her, så jeg kan få tak i en overgang/ nippel? Oljeskift gløres som beskrivelsen under. Gjengene på slange var vanskelige å finne, men i katologen står det at den tilhørende pumpen fra mercruiser har anslutning med 3/4" gjenger, så jeg gjetter på at slangen har det samme. Det er uansett tommegjenger. Jeg ser også for meg at det kan være lettere å tømme frostvæske i sjøvannsfilteret og la motoren gå til det kommer ut igjen på drevet, men er man da sikker på at det ikke er igjen ferskvann i veksleren? Hva gjør dere andre med tilsvarende motorer? Motorene er ferskvannskjølt, dette gjelder kun veksleren... Du kan som du sier helle utblandet frostveske i sjøvannsfilteret dersom filteret er på SUGESIDEN av sjøvannspumpen. Normalt med en ferskvannskjølt motor er det kun nødvendig å kjøre igjennom frostveske til det kommer ut av drevet, og litt til for sikkerhets skyld. Kjølevannet sirkulerer i varmeveksleren og når du ser frostveske komme ut av drevet er normalt mesteparten av sjøvannet ute av varmeveksleren. Mercruiser anbefaler at vinterkonservering gjøres som følger: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.