Jump to content

Slange for oljebytte Mercruiser, gjengedimensjon og kjøleveske

Ulven71

Recommended Posts

Hei

Skal desverre heise båten snart, med tilhørende oljebytte. Motorene er Mercruiser 4.2 LD diesel. Etter hva jeg har skjønt er slangen som ligger på toppdekslene for oljebytte, og sånn at man skrur denne inn på ei pumpe. Spørsmålet er da om noen vet dimensjonen på gjengene her, så jeg kan få tak i en overgang/ nippel?

Jeg ser også for meg at det kan være lettere å tømme frostvæske i sjøvannsfilteret og la motoren gå til det kommer ut igjen på drevet, men er man da sikker på at det ikke er igjen ferskvann i veksleren? Hva gjør dere andre med tilsvarende motorer? Motorene er ferskvannskjølt, dette gjelder kun veksleren...

Takk for svar:-)

• 2 uker senere...

......Etter hva jeg har skjønt er slangen som ligger på toppdekslene for oljebytte, og sånn at man skrur denne inn på ei pumpe. Spørsmålet er da om noen vet dimensjonen på gjengene her, så jeg kan få tak i en overgang/ nippel?

Oljeskift gløres som beskrivelsen under. Gjengene på slange var vanskelige å finne, men i katologen står det at den tilhørende pumpen fra mercruiser har anslutning med 3/4" gjenger, så jeg gjetter på at slangen har det samme. Det er uansett tommegjenger.

mc42_olje1.jpg

mc42_olje2.jpg

mc42_olje3.jpg

mc42_olje4.jpg

Jeg ser også for meg at det kan være lettere å tømme frostvæske i sjøvannsfilteret og la motoren gå til det kommer ut igjen på drevet, men er man da sikker på at det ikke er igjen ferskvann i veksleren? Hva gjør dere andre med tilsvarende motorer? Motorene er ferskvannskjølt, dette gjelder kun veksleren...

Du kan som du sier helle utblandet frostveske i sjøvannsfilteret dersom filteret er på SUGESIDEN av sjøvannspumpen.

Normalt med en ferskvannskjølt motor er det kun nødvendig å kjøre igjennom frostveske til det kommer ut av drevet, og litt til for sikkerhets skyld.

Kjølevannet sirkulerer i varmeveksleren og når du ser frostveske komme ut av drevet er normalt mesteparten av sjøvannet ute av varmeveksleren.

Mercruiser anbefaler at vinterkonservering gjøres som følger:

mc42_kjoel1.jpg

mc42kjoel1b.jpg

mc42kjoel2b.jpg

mc42kjoel3.jpg

mc42kjoel4.jpg

mc42kjoel5.jpg

mc42kjoel6.jpg

mc42kjoel7.jpg

mc42kjoel8.jpg

mc42kjoel9.jpg

mc42kjoel10.jpg

mc42kjoel11.jpg

mc42kjoel12.jpg

mc42kjoel13.jpg

mc42kjoel14.jpg

mc42kjoel15.jpg

mc42kjoel16.jpg

mc42kjoel17.jpg

mc42kjoel18.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...