laffus Startet 28.September.2010 Del på Facebook Startet 28.September.2010 Det begynner å bli mørkt om kveldene, så skulle fått noen lanterner på båten. Dette er noe som i utgangspunktet skulle gå fint, da motoren har uttak for vekselstrøms belysning. MEN jeg har planer om å få lagt opp ett enkelt ledningsnett i båten med batteri. Noen som har noen gode tips til hvordan jeg får til og lade ett batteri fra ett lys uttak med vekselstrøm? Jeg tenkte kanskje en likeretter fra en bil? Det finnes vell noe originalt fra OMC for å få dette til, men koster vell unødvendig mye? Hvordan bør dette kobles, da det er tre ledninger som kommer til belysningen. mvh lars Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 (redigert) Ny likeretter orginalt koster vel ca 1000 lappen ? Kanskje du får tak i uorginal. Jeg kjøpte brukt likeretter til 200kr til min 84 Evinrude 25hk. kobles på 2 minutter. Kjøper du LED lanterner til vil du bruke veldig lite strøm. Jeg har det på min båt. Fordelene er at en LED som regel aldri går i stykker (det hender jo) og at de bruker veldig lite strøm, og lyser godt. Bakdelen er at de koster litt mer. Men igjen, du slipper krøll med pærer som irrer etc. Du kan kjøpe et slikt greit lanternesett på Biltema til 279kr, og putte inn LEDpærer også. Kommer på 200-250kr for alle 4 "pærene" Bruker like like strøm og koster mindre enn "ferdige LED lanterner" bruker du litt polfett på pærene irrer de ikke så fort :) Til kun lanterner trenger du egentlig ikke lading, de lyser svært lenge på et 60ah batteri. Men man må jo lade iblandt :) Redigert 28.September.2010 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
laffus Svart 28.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2010 har kjøpt lanterner, 150,- på jula :P skal koble mer enn bare lanterner på batteriet da.. bl.a lensepompe, ekkolodd og muiligens en elektrisk dorgemotor 1000,- lappen for en likeretter er jo ikke så ille da, så slipper man kanskje og plages Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 Jupp. Og putt inn LED :) Bare husk at LEDpærer trenger pluss og minus riktig vei for at de skal lyse. Lyser ikke pæra(led´n) er det bare å snu den i sokkelen hvis den er av sofitten typen (den som ser ut som en sikring) Er det pærer med trykk-og-vri sokkel er det viktig at plussen er på riktig sted, i bunnen på pære :) Lensepumpe brukes jo forhåpentligvis ikke for ofte, og et ekkolodd bruker ikke så mye strøm. Men en elektrisk dorgemotor trekker ca 30ah på full guffe (de minste) og ca7ah på minimum hvis jeg ikke husker helt feil (litt av hvilken type selvsagt) Store el motorer trekker selvsagt mer. Jeg har en minn kota av minste type, den trekker det jeg skrev over, sånn ca. Jeg har brukt et ekstra batteri på 140ah de siste 3 årene. På lav fart holder det kjempelenge, og på full fart litt over 4 timer i teorien. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
rosland Svart 29.September.2010 Del på Facebook Svart 29.September.2010 Jeg ville dyttet ledningene rett i batteriet. Sistnevnte holder spenningen nede ved hjelp av stor indre motstand. Kvaliteten på ladingen blir kanskje ikke helt etter boka, men det fungerer helt greit. Jeg har gjort det på denne måten, og har hatt strøm til både lanterner, lensepumpe og ekkolodd hele sesongen. Indikatoren på batteriet er fortsatt grønn, og alt er tilsynelatende bra. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 29.September.2010 Del på Facebook Svart 29.September.2010 Med 3fas vekselspenning blir det vel ikke rare ladinga på batteriet! Monter likereter og bateri så blir det vel greit. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
laffus Svart 29.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2010 hehe, mye svar her har spurt pris på ny likeretter, så får vi se om jeg får svar... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.