Jump to content

Båten på sjøen i vinter, bør den ligge med landstrøm?


alfb

Recommended Posts

Skal ha båten liggende på sjøen i vinter for første gang. Har egen hall til å ha den i på land, men ønsker som sagt å bruke den gjennom vinteren. Aldri igjenfrosset havn og snø er heller ikke det store problemet her på Vestlandet.

Ligger alene ved selveid flytebrygge som jeg i disse dager holder på å legge opp strøm til (140m 4 kvadrat sjøkabel).

Bør jeg ligge med landstrøm hele tiden eller bør jeg bare stikke ledningen inn under kalesjen og direkte i avfukter og frostvakt?

Link to post

Hei, er vel ikke noe fasitsvar å bli enige om her heller, men selv ligger jeg aldri med landstrøm om vinteren. Jeg trekker en kabel ut av en ventil i skutesiden utenom landstrøm-anlegget som brukes til litt varme og forskjellig.

Kobler til landstrømmen for å toppe batteriene en gang eller to i løpet av vinteren


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Ligger på sjøen hele vinteren, uten strøm. Frostsikrer sjøvannskretsen etter hver gang jeg har brukt båten (gjøres på 5-6 minutter etter Walter_S -metoden). Ikke sikker på om det ER nødvendig, men med den vinteren vi hadde i fjor/2009-2010 så var det greit å vite at ingenting frøs til. Ellers så har jeg plassert noen "tørrballer" i båten. Fungerer helt fint.

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post

Har du skille trafo i båten så er det ikke noe problem å ligge med landstrøm over lengre tid,

Jeg har erfart til dels meget stor tæring på anodene på båten min de siste to årene - og vi har skilletrafo. Jeg ville ikke ligget med landstrøm koblet til hele vinteren

 

Fru Jacobsens løsning frister meg mer.

 

I vinter monterer vi VP's zink saver system for å kunne bruke landstrømmen mer aktivt. NordWest har det som standard på alle sine båter nå.

Link to post

Hmm, er ikke min sterkeste side dette med strøm, nei :lipseal:

 

Men, skille trafo - kan det være denne?

 

multi_batteri_isolator.jpg

 

Denne lå i batteriluken, men var ikke tilkoplet...

 

Jepp dette er en skille trafo.

Har ikke teorien på plass til å si at dette hjelper mot tæring, men min båt ligger på vannet hele året og er alltid tilkoblet landstrøm. så langt (6 + 7 år) har jeg ikke merket noe unormal tæring.

Link to post

 

Har ikke teorien på plass til å si at dette hjelper mot tæring,

Det forstår jeg at du ikke har.

 

En skilletrafo er ikke koblet på batteriene. En skilletrafo er koblet til landstrømsanlegget ditt - og den sørger for galvanisk skille mellom den strømmen som kommer fra land og den strømmen som er ombord. Alt relatert til 220V anlegget. Galvanisk skille vil si at det ikke er noen forbindelse mellom den strømmen du har på land og den som er ombord i båten. Altså drar du ikke med deg en jordingsfeil fra land inn i båten.

 

Her er det Mastervolt skriver

http://www.mastervolt.com/marine/products/isolation-transformers/

 

Det du mener er en skilletrafo ser mer ut som et skillerelee som brukes til å koble flere batterier sammen for lading

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

 

 

Det du mener er en skilletrafo ser mer ut som et skillerelee som brukes til å koble flere batterier sammen for lading

 

 

Etter et søk på nettet ser jeg at dette er en batteri isolator og ikke en skille trafo. Jeg har en som ser noe lignende ut og kalles galvanisk isloator. En galvanisk isolator er kanskje det samme som Bitteliten referer til som Zinc saver?? Seatronic selger en galvanisk isolator som kalles Zinc saver.

Redigert av gimi (see edit history)
Link to post

En galvanisk isolator er kanskje det samme som Bitteliten referer til som Zinc saver?? Seatronic selger en galvanisk isolator som kalles Zinc saver.

VP's zink saver system er et aktivt system som analyserer strøm i vannet rundt båten og sender ut motstrøm for å eliminere tæring. Det kobles på EVC systemet ombord.

 

her er mer info http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/EVC/Eng/Active%20Corrosion.pdf

 

Vi har IPS drev - og en dels erfaringer tilsier at det tæres med på IPS båter enn andre. De to siste somrene har vi erfart at vi har måtte bytte anoder i løpet av sommeren. Således er dette en ekstra sikkerhet for oss. Koster en del - men da kan vi ligge med landstrøm hele sommeren. I dag må jeg nedom båten ca 1 gang per uke og sette i kontakten for å lade batteriene.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Skal ha båten liggende på sjøen i vinter for første gang...

Bør jeg ligge med landstrøm hele tiden eller bør jeg bare stikke ledningen inn under kalesjen og direkte i avfukter og frostvakt?

 

Da virker det kanskje som alt 2, som foreslått flere steder nedover, er den beste/sikreste løsningen. Så kan jeg bare kople landstrøm til en annen gang for å toppe batteriene. Dette er ikke noe stress for meg alikevel da båten ikke ligger lenger borte enn at jeg ser den fra stuevinduet :cheers:

 

MEN - denne "Multi battery isolator" saken, er det noe jeg bør/må få tilkoplet :rolleyes:

Link to post

Da virker det kanskje som alt 2, som foreslått flere steder nedover, er den beste/sikreste løsningen.

Helt enig! Jeg har det sånn, men mitt landstrømanlegg består egentlig bare av en skjøteledning. Så da har jeg det sånn hele tiden...

 

Ellers så er ikke behovet for avfukter stort når du ligger på sjøen, lufta er ganske tørr på vinteren. Og temperaturen inne ligger alltid litt over utetemperaturen på grunn av varmen fra sjøen. Så da blir det ikke noe særlig kondens i båten. Men en frostvakt i motorrommet i de aller kaldeste periodene kan være lurt. Det samme kan tildekking av luftinntakene til motorrommet være.

 

Jeg har hatt båt på sjøen vinterstid de siste 9 årene uten varme av noe slag. Sist vinter hadde jeg båten på land 3 uker i 13-14 minus, så da satte jeg inn en frostvakt. Men jeg har ennå aldri hatt minusgrader i motorrommet mens båten ligger på sjøen, selv med 15 minus utenfor...

 

MEN - denne "Multi battery isolator" saken, er det noe jeg bør/må få tilkoplet :rolleyes:

 

Ja og nei. En slik skillediode reduserer ladespenningen med 0,6-0,8 volt. Så om du har ekstern senseledning fra dynamo kan denne være helt OK å bruke. Men hvis ikke så ville jeg heller hatt et spenningsstyrt skillerele, f.eks fra BEP. Men siden det ligger demontert i båten så har kanskje forrige eier allerede bygget om anlegget til noe bedre? Forsøk å kartlegge hvordan el.anlegget ditt fungerer nå først, før du begynner å forandre noe!

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Sist båten lå på vannet over vinteren, hadde jeg strøm tilkoblet gjennom landstrømsentralen ombord. Kunne ikke observere noe unormal tæring.

For å være på den sikre siden, vil jeg i år ta en "fru Jacobsen".

 

Har lagt 2 kabler frem til strømboksen på land.

Den ene er strekt direkte til frostvakter og avfukter. den andre til båtens strømsentral.

Er jeg borte fra båten over lengre tid, direkte kobling.

Når jeg bor ombord, strøm via sentralen.

Fordelen er også at hvis det blir veldig kaldt i vinter. Har jeg tilgang til 2 kurser inn og kan pøse på med mer el. varme.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Virker som om mange her er mer redd for sinkanodene enn motoren og drevets ve og vel. Poenget med anodene er faktisk at de skal tære, og på den måten motvirke tæring på øvrig metaller på motor og drev. En av ulempene med å ligge på sjøen om vinteren, er at man ikke like enkelt kan kjøre frostveskeblanding gjenom systemet for å motvirke korrosjon. Dermed blir det desto viktigere at anodene gjør jobben sin.

 

Anoder er ikke akkurat den største kostnaden ved å ha båt. Da får man heller bytte litt oftere. Å spare på anodene bidrar til å redusere motorens levetid. Mulig jeg har misforstått, men jeg ser ikke helt logikken her.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...