alfb Startet 28.September.2010 Link til dette innlegget Startet 28.September.2010 Skal ha båten liggende på sjøen i vinter for første gang. Har egen hall til å ha den i på land, men ønsker som sagt å bruke den gjennom vinteren. Aldri igjenfrosset havn og snø er heller ikke det store problemet her på Vestlandet. Ligger alene ved selveid flytebrygge som jeg i disse dager holder på å legge opp strøm til (140m 4 kvadrat sjøkabel). Bør jeg ligge med landstrøm hele tiden eller bør jeg bare stikke ledningen inn under kalesjen og direkte i avfukter og frostvakt? Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Kan ikke se noe stort problem med å la den ligge med landstrøm, men har ingen personlig erfaring med dette gjennom vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 28.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Det var helst med tanke på tæring at jeg tenkte det var dumt å ligge tilkoplet (?). Har jo ikke hatt strøm på brygga før og har kun ligget med strøm sporadisk i gjestehavner. Har derfor ingen erfaring i å ligge med strøm over lengre periode... Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Har du skille trafo i båten så er det ikke noe problem å ligge med landstrøm over lengre tid, men har du ikke det så er det fare for tæringer på drevet dersom det er jordfeil på landstrøm anlegget. Det beste er å legge en kabel til f.eks varmekilder som ikke er tilsluttet landstrømsanlegget ombord i båten. Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Jernbåten Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Jeg har ligget med landstrøm om vinteren siden 80-tallet. Ta med deg landjorden ombord for å ivareta personsikkerheten. Benytt kun dobbeltisolert utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 29.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Har du skille trafo i båten så er det ikke noe problem å ligge med landstrøm over lengre tid... Hmm, er ikke min sterkeste side dette med strøm, nei Men, skille trafo - kan det være denne? Denne lå i batteriluken, men var ikke tilkoplet... Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Hei. Ligger på sjøen hele vinteren og trekker en strømkabel inn som frostvakt og avfukter går på. Kopler laderen inn av og til for å toppe batterier.Tryggere å gjøre det på denne måten, slipper å bekymre seg for tæring så lenge en ikke kopler båten til landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 helt enig med brs - da slipper du vertfall overaskelser og gå og lure jeg koblet fra alt og strakk ledning inn til avfukter/varme Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Fru Jacobsen Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Hei, er vel ikke noe fasitsvar å bli enige om her heller, men selv ligger jeg aldri med landstrøm om vinteren. Jeg trekker en kabel ut av en ventil i skutesiden utenom landstrøm-anlegget som brukes til litt varme og forskjellig. Kobler til landstrømmen for å toppe batteriene en gang eller to i løpet av vinteren Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Fru Jacobsen Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Hehe, der kom Jarle ja :-) da er vi enige ihvertfall Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Hafrsfjord Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 (redigert) Ligger på sjøen hele vinteren, uten strøm. Frostsikrer sjøvannskretsen etter hver gang jeg har brukt båten (gjøres på 5-6 minutter etter Walter_S -metoden). Ikke sikker på om det ER nødvendig, men med den vinteren vi hadde i fjor/2009-2010 så var det greit å vite at ingenting frøs til. Ellers så har jeg plassert noen "tørrballer" i båten. Fungerer helt fint. Redigert 29.September.2010 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Har du skille trafo i båten så er det ikke noe problem å ligge med landstrøm over lengre tid, Jeg har erfart til dels meget stor tæring på anodene på båten min de siste to årene - og vi har skilletrafo. Jeg ville ikke ligget med landstrøm koblet til hele vinteren Fru Jacobsens løsning frister meg mer. I vinter monterer vi VP's zink saver system for å kunne bruke landstrømmen mer aktivt. NordWest har det som standard på alle sine båter nå. Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Hmm, er ikke min sterkeste side dette med strøm, nei Men, skille trafo - kan det være denne? Denne lå i batteriluken, men var ikke tilkoplet... Jepp dette er en skille trafo. Har ikke teorien på plass til å si at dette hjelper mot tæring, men min båt ligger på vannet hele året og er alltid tilkoblet landstrøm. så langt (6 + 7 år) har jeg ikke merket noe unormal tæring. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Jepp dette er en skille trafo. Nix, dette er ikke en skilletrafo!! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 (redigert) Har ikke teorien på plass til å si at dette hjelper mot tæring, Det forstår jeg at du ikke har. En skilletrafo er ikke koblet på batteriene. En skilletrafo er koblet til landstrømsanlegget ditt - og den sørger for galvanisk skille mellom den strømmen som kommer fra land og den strømmen som er ombord. Alt relatert til 220V anlegget. Galvanisk skille vil si at det ikke er noen forbindelse mellom den strømmen du har på land og den som er ombord i båten. Altså drar du ikke med deg en jordingsfeil fra land inn i båten. Her er det Mastervolt skriver http://www.mastervolt.com/marine/products/isolation-transformers/ Det du mener er en skilletrafo ser mer ut som et skillerelee som brukes til å koble flere batterier sammen for lading Redigert 29.September.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 (redigert) Det du mener er en skilletrafo ser mer ut som et skillerelee som brukes til å koble flere batterier sammen for lading Etter et søk på nettet ser jeg at dette er en batteri isolator og ikke en skille trafo. Jeg har en som ser noe lignende ut og kalles galvanisk isloator. En galvanisk isolator er kanskje det samme som Bitteliten referer til som Zinc saver?? Seatronic selger en galvanisk isolator som kalles Zinc saver. Redigert 29.September.2010 av gimi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Men, skille trafo - kan det være denne? Det ser mer ut som en skillediode. Passer på lading ved motor. Ut til forbruksbank og startbatteri. Faktisk lik den jeg byttet ut i sommer til fordel for Mastervolt Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 (redigert) En galvanisk isolator er kanskje det samme som Bitteliten referer til som Zinc saver?? Seatronic selger en galvanisk isolator som kalles Zinc saver. VP's zink saver system er et aktivt system som analyserer strøm i vannet rundt båten og sender ut motstrøm for å eliminere tæring. Det kobles på EVC systemet ombord. her er mer info http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/EVC/Eng/Active%20Corrosion.pdf Vi har IPS drev - og en dels erfaringer tilsier at det tæres med på IPS båter enn andre. De to siste somrene har vi erfart at vi har måtte bytte anoder i løpet av sommeren. Således er dette en ekstra sikkerhet for oss. Koster en del - men da kan vi ligge med landstrøm hele sommeren. I dag må jeg nedom båten ca 1 gang per uke og sette i kontakten for å lade batteriene. Redigert 29.September.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 29.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Skal ha båten liggende på sjøen i vinter for første gang... Bør jeg ligge med landstrøm hele tiden eller bør jeg bare stikke ledningen inn under kalesjen og direkte i avfukter og frostvakt? Da virker det kanskje som alt 2, som foreslått flere steder nedover, er den beste/sikreste løsningen. Så kan jeg bare kople landstrøm til en annen gang for å toppe batteriene. Dette er ikke noe stress for meg alikevel da båten ikke ligger lenger borte enn at jeg ser den fra stuevinduet MEN - denne "Multi battery isolator" saken, er det noe jeg bør/må få tilkoplet Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Har ikke sjekket, men tror den skilletrafoen som du har bilde av er en som skal passe på at startbatteriet ditt får førsteprio i ladningsprossen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Da virker det kanskje som alt 2, som foreslått flere steder nedover, er den beste/sikreste løsningen. Helt enig! Jeg har det sånn, men mitt landstrømanlegg består egentlig bare av en skjøteledning. Så da har jeg det sånn hele tiden... Ellers så er ikke behovet for avfukter stort når du ligger på sjøen, lufta er ganske tørr på vinteren. Og temperaturen inne ligger alltid litt over utetemperaturen på grunn av varmen fra sjøen. Så da blir det ikke noe særlig kondens i båten. Men en frostvakt i motorrommet i de aller kaldeste periodene kan være lurt. Det samme kan tildekking av luftinntakene til motorrommet være. Jeg har hatt båt på sjøen vinterstid de siste 9 årene uten varme av noe slag. Sist vinter hadde jeg båten på land 3 uker i 13-14 minus, så da satte jeg inn en frostvakt. Men jeg har ennå aldri hatt minusgrader i motorrommet mens båten ligger på sjøen, selv med 15 minus utenfor... MEN - denne "Multi battery isolator" saken, er det noe jeg bør/må få tilkoplet Ja og nei. En slik skillediode reduserer ladespenningen med 0,6-0,8 volt. Så om du har ekstern senseledning fra dynamo kan denne være helt OK å bruke. Men hvis ikke så ville jeg heller hatt et spenningsstyrt skillerele, f.eks fra BEP. Men siden det ligger demontert i båten så har kanskje forrige eier allerede bygget om anlegget til noe bedre? Forsøk å kartlegge hvordan el.anlegget ditt fungerer nå først, før du begynner å forandre noe! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kgt Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Ligger på vannet hele året, og har altid gjort det med mine båter(troms). Har skilletrafo og ligger med lanstrøm fra Oktober til April med 2 stk frostvakt ombord. Ingen unormal tæring på min båt kontra di uten landstrøm. Sitér dette innlegget kgt Link to post
m/s draugen Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 ......men hvis det er jordfeil på anlegget,skal ikke jordfeilbryteren på ett evnt.strømskap/sikringsskap slå ut da? en slik har jeg: http://www.jula.no/byggsentral-137504 Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Sist båten lå på vannet over vinteren, hadde jeg strøm tilkoblet gjennom landstrømsentralen ombord. Kunne ikke observere noe unormal tæring. For å være på den sikre siden, vil jeg i år ta en "fru Jacobsen". Har lagt 2 kabler frem til strømboksen på land. Den ene er strekt direkte til frostvakter og avfukter. den andre til båtens strømsentral. Er jeg borte fra båten over lengre tid, direkte kobling. Når jeg bor ombord, strøm via sentralen. Fordelen er også at hvis det blir veldig kaldt i vinter. Har jeg tilgang til 2 kurser inn og kan pøse på med mer el. varme. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Cruiseliner Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Virker som om mange her er mer redd for sinkanodene enn motoren og drevets ve og vel. Poenget med anodene er faktisk at de skal tære, og på den måten motvirke tæring på øvrig metaller på motor og drev. En av ulempene med å ligge på sjøen om vinteren, er at man ikke like enkelt kan kjøre frostveskeblanding gjenom systemet for å motvirke korrosjon. Dermed blir det desto viktigere at anodene gjør jobben sin. Anoder er ikke akkurat den største kostnaden ved å ha båt. Da får man heller bytte litt oftere. Å spare på anodene bidrar til å redusere motorens levetid. Mulig jeg har misforstått, men jeg ser ikke helt logikken her. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.