Jump to content

Båten på sjøen i vinter, bør den ligge med landstrøm?


alfb

Recommended Posts

Selvfølgelig blir det konservering av motor. Gjør det på samme måte som med båten på land.

stenger sjøvannsinntak, av med lokk på filteret, ferskvann i 30 min, så 2 bøtter med 50/50 blanding. Anoder på motor blir byttet på våren. Samme med anoder på aksel, ror og skrog.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Når anodene er tæret bort i desember, hvordan setter man på nye da?

 

 

Hvis dine andoder tærer bort i løpet av et par måneder, bør du nok kjøpe deg anoder av bedre kvalitet. Dessuten er det fullt mulig å bytte anoder mens båten ligger på sjøen. Anoder på motorblokk er selvsagt uproblematisk, men også på drev er det i de fleste tilfeller mulig å få byttet med drevet i full trailposisjon.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)
Link to post

Denne frykten for tæring og strømproblematikk tror jeg er overdrevet. Det skulle ikke eksistert en eneste hel båt på Vestlandet hvis det var noe i frykten. Jeg f. eks. har båten i en 350-båters marina, strøm på året rundt, varme og kos om bord til enhver tid, laderne på. Sinkene holder i to år og vel så det.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Hvis dine andoder tærer bort i løpet av et par måneder, bør du nok kjøpe deg anoder av bedre kvalitet. Dessuten er det fullt mulig å bytte anoder mens båten ligger på sjøen. Anoder på motorblokk er selvsagt uproblematisk, men også på drev er det i de fleste tilfeller mulig å få byttet med drevet i full trailposisjon.

 

Story: Jeg jobbet en gang i tiden for Yamaha. En kunde klaget over anodene som forsvant for ofte og kostet for mye. Han kom en dag innom og fortalte at han nå hadde kjøpt anoder til mye lavere pris, og som holdt mye lenger. Ja, etter en sesong kunne man knapt se at de hadde tæret. Halvannet år etter kom kan innom fordi han ikke fikk startet 55-hesteren. Det fikk ikke vi heller. Ikke fikk vi skrudd opp noen bolter heller, alt satt tæret i sju stein.

 

Så derfor kan man nok si at det er omvendt, anoder som tæres hustig er av god kvalitet. Og har man anoder som forsvinner på under seks måneder, så bør man nok kikke litt på eget el.-system.

Link to post

Mulig jeg har misforstått, men jeg ser ikke helt logikken her.

 

Tror du har misforstått litt ja. Problemet er ikke tæring på anoder, men på alt annet av metall under vannlinjen. Får du en jordfeil i systemet som ikke er stor nok til å slå ut jordfeilbryteren, så kan denne spise opp anodene på få dager og deretter er det resten av metallene under vann som står for tur. Så med mindre du sjekker anodene et par ganger i uken så kan du faktisk risikere tæringsproblemer ved jordfeil på brygga, i en nabobåt eller annet. Om det ikke er veldig utbredt, så er det i det minste noe å være obs på...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

 

Så derfor kan man nok si at det er omvendt, anoder som tæres hustig er av god kvalitet. Og har man anoder som forsvinner på under seks måneder, så bør man nok kikke litt på eget el.-system.

 

 

Helt riktig. Det er nettopp dette jeg påpeker i innlegget under. Anoder som ikke tærer gjør ikke nytten. Likevel skal ikke anodene forsvinne i løpet av et par måneder. Men "kvalitet" blir egentlig et misvisende begrep her. Det er den dårlige kvaliteten i anodenes metaller som sådan som bidrar til at anodene gjør det de skal, dvs. å tære i stedet for motoren for øvrig.

 

 

Dette med kvalitet i denne sammenheng blir for øvrig noe tvetydig. Jo mindre anodene tærer, desto mer tæres det på øvrige deler av motoren. ;-)

Link to post

Denne frykten for tæring og strømproblematikk tror jeg er overdrevet. Det skulle ikke eksistert en eneste hel båt på Vestlandet hvis det var noe i frykten.

 

Enig med Skipper Worse her.

Selv ligger jeg med landstrøm hele året. Og slik har det vært siden båten var ny i 1977. Har ingen tegn på tæring noen steder. (annet enn anodene, som byttes hvert år uansett tilstand)

Men når det gjelder anoder, er jeg enig med Jernbåten. Anoder som tæres fortere, er av bedre kvalitet. Har du ikke tæring på anodene, da er der grunn til bekymring. For da er det andre ting som tærer.

Link to post

Jeg har heller ikke hørt om utallige episoder om anoder som har blitt spist oppi løpet av noen dager, men jeg har hørt om èn. Vet ikke om noen her husker saken? Det var en Hi-Star 42 som lå innerst i marinaen i Son. Der røyk anoder, ror, propeller og aksler på en uke. Det var den store "snakkisen" på østlandet det året.

 

Dette kommer sikkert ikke til å skje meg eller så veldig mange andre her inne får vi håpe men jeg tar i hvertfall ingen sjanser for å slippe å dra en ekstra kabel.

 

Poenget mitt var vel egentlig at når det først blir en feil et sted, og det begynner å tære så kan det gå styggfort


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Skal ha båten liggende på sjøen i vinter for første gang. Har egen hall til å ha den i på land, men ønsker som sagt å bruke den gjennom vinteren. Aldri igjenfrosset havn og snø er heller ikke det store problemet her på Vestlandet.

Ligger alene ved selveid flytebrygge som jeg i disse dager holder på å legge opp strøm til (140m 4 kvadrat sjøkabel).

Bør jeg ligge med landstrøm hele tiden eller bør jeg bare stikke ledningen inn under kalesjen og direkte i avfukter og frostvakt?

 

Hei

 

Ein liten avsporing, men eg vil setja stor pris på om du fortel kvar du kjøpte denne kabelen, pris og kvalitet.

 

 

Ask

Link to post

De to siste somrene har vi erfart at vi har måtte bytte anoder i løpet av sommeren. .

Ligger ute året rundt med landstrøm 7 dager i uka året rundt ,men merker ikke noe spesielt med tæring.Har bytta ut dem små flate på flapsa til noe større,noe jeg pleier å gjøre da dem små flate er like dyre å på størelse med en gammal femmer.

Drar du en kabel ombord til en frostvakt utenom landstrømmen ,bør du være sikkra så langt ,men om det tæres mye med landstrøm på .Ville jeg vel heller prøvd å finne feilen,zinken skal jo tæres men ikke på kort tid.

Hadde noen røde små prikker på propellane mine i sommer,husker ikke om det var der når jeg kjøpte den eller det har blitt siste to åra.Men noe tæring må det kansje bli i en stor båthavn , å besøk i mange forskjellige havner året rundt.Jeg bruker båten 7 dager i uka hele året ,så jeg vil/må ha landstrm på hele tia.Så får jeg bare håpe det går bra,så langt har det gått bra i flere ti år.

 

Bitteliten er dem zinkane du bytter veldig små ,eller kan det være noe galt hos deg ? Veit du har ny båt ,men bør jo ikke være iorden av den grunn har vi sett flere eksempler på i havna .Nye båter som tærer bort zink på få uker,for det høres ikke værken riktig eller normalt ut det der .Regner med du har sjekka det meste når det gjelder dette ,men høres mærklig ut at det må byttes zink midt på sommeren når du kun ligger ute sommer mnd ?

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...