Jump to content

Hvordan koble strøm til VHF og GPS

Una

Recommended Posts

SRC/VHF eksamen er bestått og stasjonær vhf er innkjøpt. Ser av flere tråder her at Vhf helst bør få strøm fra eget batteri eller direkte fra startbatteriet. Men hva med Gps`n. I dag henter den strøm fra fordelerskap som sitter etter hovedstrømbryter/batterivelger. Den bør vel og kanskje få strøm direkte fra batteriet.

Tenker følgende senario:

*varmegang /brann i det elektriske anlegget ombord. Slår av hovedstrøm og starter slokking. Brannen utvikler seg , behov for å forlate båten. Trykker på distress knappen på Vhf for å sende et DSC anrop, men må legge inn posisjon manuelt da Gps er strømløs.

Jeg tror jeg kobler Vhf direkte til startbatteriet, men bør jeg også koble Gps derfra ?

Redigert av Una (see edit history)

"Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide."

tror kanskje jeg hadde trykket på ditressknappen FØR jeg hadde begynt med slukking, ev evakuering av båten. etterpå kan det være for sent.

Bedre med et nødrop for mye enn det som aldri kommer :yesnod:

Helt sant det broderen man nøler ikke med å sende Distress når det brenner for det utvikler ser extremt fort har nydelig hatt den opplevelesen vil ikke ha den igjen , vi varslet først .....5-6 minutter og den brennende båten VAR TOTALT OVERTENT , skremmende men legg inn god rutine for rask varsling ikke sikkert du får flere muligheter .:smash:

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

+kabel utstyres med sikring :smiley: . Siden radioen står i båten, og er koblet direkte til batteriet bør det vel monteres en bryter på + kabel ? Tenkte da å plassere den litt skjult slik at hvis noen tar seg ombord kan de ikke uten videre sende med radioen.

Om radioen beholder gps posisjonen får jeg prøve når den er montert. Står ingenting om det i dokumentasjonen.

Hei.

Jeg har direkte kobling til VHF fra forbruksbatteri (via sikring). Men i en nødssituasjon der lensepumpen tømmer forbruksbatteriet, slår jeg bare over via en vender ved VHF'n til drift fra startbatteriet (via sikring). Denne muligheten har jeg også på lensepumpen via relé, enkel og grei sikkerhetsordning.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Jeg har direkte kobling til VHF fra forbruksbatteri (via sikring). Men i en nødssituasjon der lensepumpen tømmer forbruksbatteriet, slår jeg bare over via en vender ved VHF'n til drift fra startbatteriet (via sikring). Denne muligheten har jeg også på lensepumpen via relé, enkel og grei sikkerhetsordning.

Lars H.

Vender ? Mener du batterivelger, slik som denne ?

http://maritim.no/product.aspx?id=66&groupkey=006002043

Du trenger ikke så kraftig bryter. Denne bryterene klarer 200A og så mye strøm trekker ikke VHFèn.

Holder nok med en enkel bryter.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Du klarer deg fint med en slik vender. Den er i hvert fall grei for VHF'n.

21242_auto.jpg

Art.nr. 10033-31 til kr.35,- fra Maritim.

Lars H.

pt. i båten i Holmsbu

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Regnet med at den velgeren var i største laget :smiley: . Plassering av sikring utenfor batterirommet er notert, det hadde jeg ikke tenkt på :smiley:

Denne venderen er en av og på bryter. Den kobles da på + fra start batteriet ?

Koples det da slik ? :

·+ på forbruksbatteri til + på vhf via sikring

·- på forbruksbatteri til på vhf

·+ på startbatteri via sikring og av og på bryter til + vhf

·- på startbatteri til på vhf

eller skal begge + via bryteren(på hver sin side) ?

Redigert av Una (see edit history)

Det bildet Maritim viser er et illustrasjonsbilde og er likt for alle slike brytere. Ikke se på hva som står på bryteren på bildet. Den jeg linket til er en vender med ON/ON funksjon. Da kobler en VHF til midtpinnen på venderen, og de to andre til henholdsvis start og forbruksbatteri (via hver sin sikring nært batteriene). Og VHF'n må selvfølgelig også få minus fra begge batteriene, utenom venderen.

Lars H.

pt. Holmsbu

webcam fra båten her

Jeg trodde det var snakk om å VELGE å drive VHF'n fra ENTEN start eller forbruksbatteriet? Slik du antyder kobler du sammen start og forbruksbatteriene når du slå på AV/PÅ bryteren! Men en PÅ/AV/PÅ bryter kan selvfølgelig brukes. Da får du muligheten til å koble VHF'n helt av.

Lars H.

Spør en sensor om han hadde blitt fornøyd med mange av svarene som er kommet opp her.

VHF`n skal da ha kabler med tilstrekkelig tverrsnitt Direkte til batteriet, mine radioer har egen sikring.

Hvor mye vann kan det komme inn i båten før batteriene er druknet?.

Har eget batteri med egen lader til VHF`n som ikke vil drukne før båten har gått ned.

Anbefaler VHF-BOKA og lese den.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg kjenner kravene til strømtilførsel. Allikevel er VHF'en min koblet til forbruksbanken i et dobbeltisolert system. Når vannet når disse batteriene, så er allerede motoren under vann. Dessuten vil vanlige 12 V batterier fungere en god stund etter at de har druknet. Da tenker jeg at jeg har tatt med den bærbare VHF'en, mobiltelefonen og satt meg i cockpiten. Jeg akter å ha en fornuftig installasjon. Det får være grenser for alle mulige/umulige forhold man skal ta høyde for. Ikke engang redingskrysserene følger alle mulige forskrifter for batteriinstallasjoer etc. Bare lufting av batteriene ville gitt meg tre hull i dekket. Lufting av dieseltank ville gitt hull nr. fire. I dag har Hulda to hull, ett til luft inn og ett til ankerkjettingen. Varmeren trekker luft inn utenfra, det er også et hull, men dette skal bli slik at det kan stenges i fremtiden. Det skal komme to til, forbeholdt motorventilasjon, og de skal være stengbare.

Vhf-boka er lest :smiley:

Jeg vil ha en fornuftig og sikker installasjon som passer meg i min båt. Hva en sensor mener om det ? Siden det ikke er krav til installasjonen i fritidsbåt og det frivillig å ha Vhf, tror jeg enhver sensor ville være fornøyd med måten det løst på i denne tråden.

Jeg tror jeg kobler Vhf direkte til startbatteriet, men bør jeg også koble Gps derfra ?

Resonnementet ditt er korrekt og kjempeviktig å huske.

Kople både GPS og VHF radio til samme kurs, men ha separate sikringer på dem.

Hvor du tar kursen fra, er opp til deg, men en god regel er kortest mulig vei til strømkilden og tilstrekkelig tverrsnitt på kabler.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...