Una Startet 29.September.2010 Del på Facebook Startet 29.September.2010 (redigert) SRC/VHF eksamen er bestått og stasjonær vhf er innkjøpt. Ser av flere tråder her at Vhf helst bør få strøm fra eget batteri eller direkte fra startbatteriet. Men hva med Gps`n. I dag henter den strøm fra fordelerskap som sitter etter hovedstrømbryter/batterivelger. Den bør vel og kanskje få strøm direkte fra batteriet. Tenker følgende senario: *varmegang /brann i det elektriske anlegget ombord. Slår av hovedstrøm og starter slokking. Brannen utvikler seg , behov for å forlate båten. Trykker på distress knappen på Vhf for å sende et DSC anrop, men må legge inn posisjon manuelt da Gps er strømløs. Jeg tror jeg kobler Vhf direkte til startbatteriet, men bør jeg også koble Gps derfra ? Redigert 29.September.2010 av Una (see edit history) Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
Brodern Svart 29.September.2010 Del på Facebook Svart 29.September.2010 Legg opp til konstantstrøm, med sikring selvfølgelig. Men jeg tror kanskje jeg hadde trykket på ditressknappen FØR jeg hadde begynt med slukking, ev evakuering av båten. etterpå kan det være for sent. Bedre med et nødrop for mye enn det som aldri kommer Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
LALUNA II Svart 29.September.2010 Del på Facebook Svart 29.September.2010 tror kanskje jeg hadde trykket på ditressknappen FØR jeg hadde begynt med slukking, ev evakuering av båten. etterpå kan det være for sent. Bedre med et nødrop for mye enn det som aldri kommer Helt sant det broderen man nøler ikke med å sende Distress når det brenner for det utvikler ser extremt fort har nydelig hatt den opplevelesen vil ikke ha den igjen , vi varslet først .....5-6 minutter og den brennende båten VAR TOTALT OVERTENT , skremmende men legg inn god rutine for rask varsling ikke sikkert du får flere muligheter . Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Junke Svart 29.September.2010 Del på Facebook Svart 29.September.2010 Så vidt jeg vet, husker VHF siste posisjon fra GPS. I så fall kan GPS kobles som i dag, og siste kjente posisjon fra GPS blir sendt fra VHF når knappen trykkes. I ditt senario vil vel ikke du ha flyttet deg så langt. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 29.September.2010 Del på Facebook Svart 29.September.2010 På min VHF husker den posisjonen så lenge den står på om GPS er slått av... slår jeg av VHF og på igjen er den borte til jeg starter opp GPS igjen . Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Una Svart 30.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2010 +kabel utstyres med sikring . Siden radioen står i båten, og er koblet direkte til batteriet bør det vel monteres en bryter på + kabel ? Tenkte da å plassere den litt skjult slik at hvis noen tar seg ombord kan de ikke uten videre sende med radioen. Om radioen beholder gps posisjonen får jeg prøve når den er montert. Står ingenting om det i dokumentasjonen. Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
Lars H. Svart 30.September.2010 Del på Facebook Svart 30.September.2010 (redigert) Hei. Jeg har direkte kobling til VHF fra forbruksbatteri (via sikring). Men i en nødssituasjon der lensepumpen tømmer forbruksbatteriet, slår jeg bare over via en vender ved VHF'n til drift fra startbatteriet (via sikring). Denne muligheten har jeg også på lensepumpen via relé, enkel og grei sikkerhetsordning. Lars H. Redigert 30.September.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Una Svart 8.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2010 Hei. Jeg har direkte kobling til VHF fra forbruksbatteri (via sikring). Men i en nødssituasjon der lensepumpen tømmer forbruksbatteriet, slår jeg bare over via en vender ved VHF'n til drift fra startbatteriet (via sikring). Denne muligheten har jeg også på lensepumpen via relé, enkel og grei sikkerhetsordning. Lars H. Vender ? Mener du batterivelger, slik som denne ? http://maritim.no/product.aspx?id=66&groupkey=006002043 Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
Sitrin Svart 8.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2010 Du trenger ikke så kraftig bryter. Denne bryterene klarer 200A og så mye strøm trekker ikke VHFèn. Holder nok med en enkel bryter. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Lars H. Svart 8.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2010 (redigert) Du klarer deg fint med en slik vender. Den er i hvert fall grei for VHF'n. Art.nr. 10033-31 til kr.35,- fra Maritim. Lars H. pt. i båten i Holmsbu webcam fra båten her Redigert 8.Oktober.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Smaapala Svart 8.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2010 Husk bare at ved å ta ut strøm direkte på batteri skal ikke sikring ligge i batterikasse. Når sikring ryker lager den gnist og batteri kan komme etter deg. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Una Svart 8.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2010 (redigert) Regnet med at den velgeren var i største laget . Plassering av sikring utenfor batterirommet er notert, det hadde jeg ikke tenkt på Denne venderen er en av og på bryter. Den kobles da på + fra start batteriet ? Koples det da slik ? : ·+ på forbruksbatteri til + på vhf via sikring ·- på forbruksbatteri til på vhf ·+ på startbatteri via sikring og av og på bryter til + vhf ·- på startbatteri til på vhf eller skal begge + via bryteren(på hver sin side) ? Redigert 8.Oktober.2010 av Una (see edit history) Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
Lars H. Svart 8.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2010 (redigert) Det bildet Maritim viser er et illustrasjonsbilde og er likt for alle slike brytere. Ikke se på hva som står på bryteren på bildet. Den jeg linket til er en vender med ON/ON funksjon. Da kobler en VHF til midtpinnen på venderen, og de to andre til henholdsvis start og forbruksbatteri (via hver sin sikring nært batteriene). Og VHF'n må selvfølgelig også få minus fra begge batteriene, utenom venderen. Lars H. pt. Holmsbu webcam fra båten her Redigert 8.Oktober.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Una Svart 8.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2010 Tenkte da å plassere den litt skjult slik at hvis noen tar seg ombord kan de ikke uten videre sende med radioen. Det kan da løses med en på / av / på bryter ? Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
Lars H. Svart 8.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2010 (redigert) Jeg trodde det var snakk om å VELGE å drive VHF'n fra ENTEN start eller forbruksbatteriet? Slik du antyder kobler du sammen start og forbruksbatteriene når du slå på AV/PÅ bryteren! Men en PÅ/AV/PÅ bryter kan selvfølgelig brukes. Da får du muligheten til å koble VHF'n helt av. Lars H. Redigert 8.Oktober.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Una Svart 8.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2010 Ja takk begge deler. Velge mellom drift fra forbruk og start. Samtidig som det er mulig å koble helt ut slik at ikke uvedkommene så lett kan komme til å sende med radioen når den ligger i havn. Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
Roger jo Svart 9.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2010 Spør en sensor om han hadde blitt fornøyd med mange av svarene som er kommet opp her. VHF`n skal da ha kabler med tilstrekkelig tverrsnitt Direkte til batteriet, mine radioer har egen sikring. Hvor mye vann kan det komme inn i båten før batteriene er druknet?. Har eget batteri med egen lader til VHF`n som ikke vil drukne før båten har gått ned. Anbefaler VHF-BOKA og lese den. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 9.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2010 For fritidsbåter er det ikke krav om eget batteri for VHF, det er faktisk helt frivillig å ha VHF også! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 9.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2010 Jeg kjenner kravene til strømtilførsel. Allikevel er VHF'en min koblet til forbruksbanken i et dobbeltisolert system. Når vannet når disse batteriene, så er allerede motoren under vann. Dessuten vil vanlige 12 V batterier fungere en god stund etter at de har druknet. Da tenker jeg at jeg har tatt med den bærbare VHF'en, mobiltelefonen og satt meg i cockpiten. Jeg akter å ha en fornuftig installasjon. Det får være grenser for alle mulige/umulige forhold man skal ta høyde for. Ikke engang redingskrysserene følger alle mulige forskrifter for batteriinstallasjoer etc. Bare lufting av batteriene ville gitt meg tre hull i dekket. Lufting av dieseltank ville gitt hull nr. fire. I dag har Hulda to hull, ett til luft inn og ett til ankerkjettingen. Varmeren trekker luft inn utenfra, det er også et hull, men dette skal bli slik at det kan stenges i fremtiden. Det skal komme to til, forbeholdt motorventilasjon, og de skal være stengbare. Sitér dette innlegget Link to post
Una Svart 9.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2010 Vhf-boka er lest Jeg vil ha en fornuftig og sikker installasjon som passer meg i min båt. Hva en sensor mener om det ? Siden det ikke er krav til installasjonen i fritidsbåt og det frivillig å ha Vhf, tror jeg enhver sensor ville være fornøyd med måten det løst på i denne tråden. Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
GeirT Svart 9.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2010 Jeg tror jeg kobler Vhf direkte til startbatteriet, men bør jeg også koble Gps derfra ? Resonnementet ditt er korrekt og kjempeviktig å huske. Kople både GPS og VHF radio til samme kurs, men ha separate sikringer på dem. Hvor du tar kursen fra, er opp til deg, men en god regel er kortest mulig vei til strømkilden og tilstrekkelig tverrsnitt på kabler. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Una Svart 9.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2010 Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.