Jump to content

Tema: Brannvarsling og Brannsikkerhet i båt


LALUNA II

Recommended Posts

Tema: Brannvarsling og Brannsikkerhet i båt

 

De som svarer i tråden hold dere til tema vil ikke at denne tråden flyter ut da vi vil holde dette viktige tema i fokus .

 

---------------------------------------------------------------------------------

 

 

Som de fleste sikkert har fått med seg har vi hatt en stygg opplevelse med brann i båt og har i ettertid tenkt mye på det med bedre varslingsanlegg i båten/båter.

Vi har en varsler i dag og kommer til å utvide med flere i serie ..

I dag er det jo så mye enklere for muligheten for trådløs forbindelse mellom varslere så en slipper strekking av kabler

 

Har sett på en type : Deltronic PHR-1211 Trådløs seriekoblet røykvarsler - kombinert optisk og varme detektor.

 

Denne kan kobles i serie med alle vennene dine og hvis vi hadde fått til en felles standard i landet så har veldig mye blitt oppnådd med dette .

Den har en rekkevidde på opptil 100 meter i fri sikt noe mindre inni båt men den vil varsle de nærmeste båtene som har samme system og den neste osv. da vil alle som ligger i nærheten bli varslet og kan aksjonere ..

 

Er sikkert flere som har denne muligheten men mitt poeng denne er rimelig så den koster ikke skjorta og har mange muligheter

 

Deltronic PHR-1211 er en moderne trådløst seriekoblet røykvarsler som fungerer like godt i leiligheter og hus som den gjør i mindre bofellesskap og bygårder.

Her kan dere lese mer om varsleren http://www.tryggogsi...CFUYqDgodyEPH6A

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Jeg har forståelse for at du er opptatt av brann og brannsikkerhet, men jeg tror du er litt på ville veier med disse brannvarslerene.

Du gjør deg avhengig av ett system og har som forutsetning at alle andre har det.

Jeg tror det ville vært betraktelig mer effektivt med ei kraftig sirene eller helst klokke som ble utløst av alarmen i båten. Da vil også de som ikke er i nettet ditt varsles.

Link to post

Er sant det JLDO er det jeg liker med det systemet for mulighetene er mange

 

Varslere i Deltronic systemet

 

Denne moderne trådløst seriekoblede røykvarsleren fungerer like godt i leiligheter og hus som den gjør i mindre bofellesskap og bygårder.

 

Denne trådløse optiske røykvarsleren gir rask varsling ved ulmebranner, og varsler også åpne flammebranner på røyk.

 

En varmedetektor gir deg varsel dersom det skjer en varmeutvikling slik at temperaturen overstiger 57C.

 

Trådløs gassvarsler som detekterer tunge og lette gasser. (Propan, LPG etc).

 

Deltronic WR-1211 trådløs vannlekkasjevarsler

Vannalarm som varsler ved akutt vannlekkasje. Trådløs varsler som varsler enheter i Deltronic sitt varslingssystem

 

 

Med disse mottakerne kan du enkelt koble Deltronic PHR-1211 røykvarslerene til hvilket som helst alarmanlegg med kablet inngang eller til telefonutringere o.l.

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Gassalarm er like viktig som brannalarm, har man lekkasje på gassanlegget og man fyrer opp så sier det pang. Propan brenner godt den, det skal bare en liten gnist til før du antenner den.

Deltronic GR-2211L gassvarsler trådløs #103808

Fungerer sammen med Deltronics andre røyk- og varmevarslere. Varsler gass som propan, butan, metan, naturgass.

 

Jeg har hatt PHR1211 hjemme i 1 års tid nå. Til båten har jeg kjøpt 1stk. gassvarsleren/PHR1211 og 2 stk.røykvarsler/GR-2211L.

I tillegg har jeg har jeg CO varlser i akterkabinen (hvor eksosrøret går).

Redigert av Tutti Frutti (see edit history)
Link to post

Felles frekvens slik at alle alarmer går ombord hos alle, er av det mindre smarte eg har hørt ifbm båtsikkerhet. Sjå for deg at alarmen hyler ombord i 170 båter i havna, og ingen veit kva båt som utløyste det.....

 

Vi har to trådløse seriekoblede alarmer i båten. Eg har aldri tenkt over dette med at andre båter kunne få signal inn på sine varslere om alarmen går. Eg får håpe ikkje de andre båtene har samme leverandør som vi har.

 

Men ellers av sikkerhet har også propanalarm, og alarm på vannstand ombord.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Jeg har tenkt en del på 'hva jeg er mest redd for'. Brann er naturligvis noe av det man frykter mest. Vi har ikke propan i båten. Det elektriske anlegget er vel sikret og i god stand. Det jeg er mest redd for er om en av 'dingsene' mine skulle sende ut Co eller Co2. Finnes det varslere som plukker opp disse gassene? Slik jeg leser denne tråden hittil, ville jeg måtte installere i området to- til tre forskjellige typer varslere for å være på den sikre siden. Båten vår er delt inn i tre kabiner, slik at det måtte installeres tre varslere i serie for hver type brann og gass.

Link to post

Felles frekvens slik at alle alarmer går ombord hos alle, er av det mindre smarte eg har hørt ifbm båtsikkerhet.

 

Det er det ikke. Men jeg tror ikke det er praktisk gjennomførbart.

Men det Laluna har skrevet om den tragiske ulykken har gitt grunn til ettertanke.

Jeg tror at ei kraftig klokke utløst av branndetektor er gunstigere. Alle vet hva klokka betyr. Vi er vant med den fra skole og arbeidsplass. Ringer klokka kontinuerlig betyr det brann. Det sitter i ryggmargen til de fleste.

Å varsle alle om gasslekkasje har ingen hensikt. Da vet man ikke hvor lekkasjen er.

Og i forbindelse med sikkerhetsarbeid er det viktig at alle ombord vet hvor sikkerhetsrelatert utstyr er. Jeg har en slik som jeg har laget for båten min:

 

fireandsafety.gif

Link to post

Det er forholdsvis enkelt å finne ut hvilken varsler som har utløst alarmen da den vil ha en egen lyd samt ulikt blinkende lys i forhold til de andre. Dette gjelder da Deltronic serien. Jeg har hatt disse ombord i båten i 3 år nå hvor jeg har vannvarsler i bunn, varme detektorer i maskin rom samt kombi optisk/varme i salong og lugar og har ikke hatt et feilslag. Jeg går sammen med et par båter som har samme serie varslere og vi er ikke plaget med mye feil alarmer. Der har hent en gang og to at en har slått ut ved steiking, men det er i så fall kun på dagtid. Kan anbefale disse. Og ja det hadde jo vert ganske perfekt hvis en kunne vekket hele havna ved en brann om natta. En alarm som høres fra en annen båt vil ikke ha samme effekt som når det hyler ombord i egen båt.

Link to post

Ser ut til at jeg kommer med feilinformasjon så det holder....

 

Enkel installasjonRøykvarsleren monteres enkelt ved å sette inn batteriet, og så skru opp røykvarsleren i taket. Deretter kommuniserer den med andre røykvarslere i det trådløse systemet til Deltronic. Det er m.a.o. like enkelt å montere dette trådløse systmet som det er å montere frittstående røykvarslere.

 

Dette var nytt for meg. Et godt eksempel på å ikke være så bedreviter før man er helt sikker...

Link to post

Sikkerhet er bra. En fin ting å diskutere. I og med at det nok er vanskelig å få alle i ei gjestehavn til å fukusere på dette FØR de kommet til havn, tenker da på utstyr og nødprosedyrer, så synes jeg dette er noe havnevert/havnevakt/ havnesjefer bør ta inn over seg og bruke litt ekstra tid på å veilede og se til at ting er på stell. For eksempel er det INTET i veien for at havnesjefen utarbeider en A5-ark med gode forhåndsregler som deles ut sammen med kvittering for betalt havneavgift. Den som da ikke har tenkt brannsikkerhet før, får ihvertfall tilgang til litt gratis nyttig kunnskap og lesestoff. Ingen pekefinger, bare god kunnskapsdeling. Baksiden av dette arket kan det stå enkle regler for opptrede, skikk og bruk, uskrevne som skrevne. Informasjonsdeling. Ukomplisert og sannsynligvis mange nye båteiere som setter pris på slik lettkjøpt kunnskap. ( sistnevnte regler tenker jeg da på fendring, fortøyning, høflighet og ferdsel over båter, bruk at skikkelig landsstrømkabler etc etc)

 

Når det kommer til problemstillingen med brannvarslere, så er det nok vanskelig å få alle til å hoppe samtidig. Tanken med blitzlampe som påkaller oppemrksomhet er vel og bra. Men jeg ser for meg at om man plasserer den ene trådløse seriekoplede varsleren i cocpit under kalesjen eller legges på dekk i en brødpose mot regn, så tror jeg de nærmeste båtene reagerer selv midt på natten av slik ulyd. Denne varsleren vil da fungere som ren varsler og neppe noen detektor.

 

Om alle hadde hatt seriekoblede brannvarslere på samme frekvens... se for deg Kristiansand gjestehavn en sommerkveld... 250 båter,,,fred og ingen fare. I en båt stekes bacon litt for hardt... røykvarsleren går... og hele havna uler.. skjer det mere enn en gang i løpet av en kveld, så tror jeg mange setter egen frekvens ganske fort. Ogmaner like langt.

 

Men tanken er godt, all respekt for det.

Link to post

Vi har et antall trådløse brannvarslere hjemme i huset hos oss . Dette fungerer meget bra, og tanken har slått meg på å kombinere frekvenser med eventuelle naboer om deres varslere er frekvens-kompatible.

 

I båthavner, der man ofte ligger svært tett, så er det selvsagt en stor fordel å bli oppmerksom på en brann i en båt som ligger i nærheten. Tidlig varsel er essensielt for å berge liv, og få tid til å begrense brannen ved å flytte eventuelle nærliggende båter (brann-mat).

 

De fleste, om ikke alle, frykter brann i båt. Om alarmen går så er det alltid et hopp i brystet, men bedre med enkelte falske alarmer enn ingen alarm i det hele tatt.

 

Problemet som kan oppstå er, som nevnt over, at det kan bli vanskelig å identifisere 'Master' alarm. Vi har alarmer som piper/blinker på én måte om det er slave, og en annen måte om det er master. Våre varslere (husker ikke i farten fabrikat) har også en ekstra utgang (relé ?) som kan gi signal ut. Denne kan kobles til hva som helst, om det er lys- og/eller lyd-varsel. Jeg vil tro at varsleren aktiverer denne utgangen uansett om det er en slave- eller master-alarm, men det er en gjetning.

Om utgangen kan begrenses til å aktiveres ved kún Master alarm, så kan utgangen meget godt kobles til både topplanterne(må da være blink!) og lydhorn. Da er 'Master' båt relativt enkel å identifisere.

 

To ting i farten som iblant utløser falsk alarm :

-Matlaging; Litt uheldig med bacon og stekeos og hele havna er i brann-modus med hjertet i halsen. Kan se for meg at en litt slukøret kokk tar turen rundt hele havna for å fortelle at det var falsk alarm.

-Fuktighet; Vi har ved 2-3 anledninger hatt falsk alarm hos oss pga. høy luftfuktighet. Vet ikke helt hvorfor, men antar at brannvarslerene også kan slå ut på lignende tilstander som røyk.

 

Jeg synes ideén med felles frekvens er meget bra, men om det i praksis vil fungere som tiltenkt, uten bi-virkninger, gjenstår å se.

Jeg blir gjerne med på en pilot-test, der vi som bruker en gitt frekvens har en eller annen form for flagg som kan vise at vi bruker systemet. Kan gjerne f.eks. henge sammen med Baatplassen vimpelen (notat:må huske å få kjøpt en slik en :-) ?

 

Hvis baatplassen brukere, som testgruppe, installerer dette, så er det jo også veldig greit å finne andre medlemmer i havna ;-) Test alarm, og vips... der har vi et medlem.. der.. og der. ->Samling til kvelden.

;-)

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post

Viktig å fokusere på brannvarsling etc, men hva med alkoholinntaket? Når begynner dømmekraften å bli så dårlig at en ikke er i stand til å gjøre de rette tingene, eller at en ikke våkner av alarmen i det hele tatt? Merker jeg blir litt ekstra bekymret når jeg ligger på siden av båter med høyt alkoholkonsum. "glemmer de stearinlysene før leggetid?" tenker jeg gjerne. Eller er dette kanskje ikke noe å bekymre seg over? :confused:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post

jeg synes det er vanskelig å ta stilling til generelle tiltak for brannvarsling.

 

Vi har en røykvarsler i salongen. Vi sover alltid med døren inn til salong (og dermd kabiner) stengt.

 

Jeg vil anta at brann gjerne starter i forbindelse med elektriske apparater, varmer eller motorrom. I motorrommet har vi automatisk brannslukker (det mener jeg alle bør ha). Vi har et 1 kg pulver apparat i salongen. I hver kabin ligger det et litet skumapparat av type "sprayboks".

6fa2f04e618ff23dfc038777896207c8.image.73x230.jpg

(150 kroner/stk på seatronic)

Alle er opplært i bruk av dette. Poenget med de er å slå ned flammer for å komme seg ut.

 

Instruksen ved brann om bord er å komme seg ut av båten - drit i bikkja - kom dere ut - en vei det ikke brenner.

 

Våkner vi for sent er det uansett veldig alvorlig. Håpet er at de brannslukkemidler og røykvarsler skal kunne vekke oss i tide.

 

Jeg tror like mye på forbygging som varsling. Motorrom er alltid rent og ryddig, det tillates ingen lekkajser. el anlegget har jeg ikke fikla med selv. Alt er i orden. Vi har aldri på noen som går på brennstoff om natten (særlig ikke varmer). Vi har på landstrøm om natten - her har jeg en vurdering på om det er OK. Men det er liksom grener for hvor langt vi skal dra sikkerhetstanken vår også.

 

Brann i båt er uansett dramatisk og livsfarlig. Jeg har den holdningen at vi skal være forberedt på det værste, men det må ikke ta bort gleden fra å være på sjøen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Men hva om det automatiske anlegget ditt løser ut når motorene er i gang? Her er det mange som blir " lurt". Har du da ikke automatisk stopp av motorene vil all slukkegass bli sugd ut av motorene. Det er flere eksempler på akuratt dette og båtene har da brent helt ut.. Beste løsning er et anlegg som er automatisk når motorene er stoppet, mens det da går over i manuell stilling når motorene starter. Evt kun et manuelt anlegg. Det er levert utallige anlegg før da de fleste forsikringer krevde automatiske anlegg før i tiden. Så ble det forbudt med halon som var mest vanlig på den tiden og kravet ble fjernet pga det ikke fantes alternativer. I dag finnes det flere anlternativer som fungerer, men det kan ikke brukes rene enkle automatiske anlegg. Sjøfarts direktoratet godtar f.eks ikke hel automatiske anlegg og heller ikke med motorstopp pga en mister muligheten til å manovere i nødsituasjoner. Enkelt manuelt anlegg med god overvåking evt også på fly i tillegg. Jeg selv har manuelt anlegg med mulighet for utløsing både nede og på fly med trådløs varmedetektor i motorrom samt en røykvarsler som jeg tæ med på fly som "alarm" Jeg synes bare det er viktig å få fokus vekk fra den gamle lærdommen om at det skal være automatisk anlegg i motorom, da dette definetivt er en falsk trygghet...

Link to post

hei ett par spørsmål mens vi er inne på dette med brannslukker.

 

jeg har kjøpt meg en eldre sjømann 22 snekke så la jeg merke til 2 stk fast monterte (automatiske??) brann apparater

1stk montert oppi motorkasse (bensin motor)

og 1stk montert vesiden av bensintank bak i lukket tank rom.

 

er dette noe som skal blåse av i det det kommer i kontakt med flammer?

såg ikke noe elektronikk som var koblet til disse apparetene

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...