Mulligan Svart 1.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2010 Jeg synes bare det er viktig å få fokus vekk fra den gamle lærdommen om at det skal være automatisk anlegg i motorom, da dette definetivt er en falsk trygghet... Jeg deler synspunktene dine her. Motorene det er snakk om her bruker vel i overkant av 50 kbm luft i minuttet på fullt pådrag. All slukkegass vil gå rett gjennom motorene uten at de engang fusker. Man kan risikere at anlegget tømmes uten at man vet om det. Skal et sånt anlegg virke må det kombineres med automatisk stopp av motorer og ventilasjon, og da kan man risikere å miste fremdrift når man minst ønsker det. Et annet poeng er at jeg hadde aldri lagt meg til å sove i en båt med automatisk CO2 anlegg. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 7.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Bumper denne................... det er snart full sesong igjen for de fleste ....tenk brannsikkerhet Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
jabra Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 (redigert) Jeg synes det er flott av Laluna å ta opp dette temaet, og har med stor interesse lest de tidligere innlegg om røykvarslere. I en stor båt er trådløse seriekoblete røykvarslere en meget god ide', og etter min mening burde røykvarslere i en båt der folk overnatter vært obligatorisk. D et samme med gassalarm om gassanlegg er installert i båten. Et branntilløp i båt får lett store konsekvenser, og tidlig varsel er minst like viktig i båten som hjemme. Hvor enkelt eller hvor avansert man velger å gjøre det, får være opp til den enkelte. Den store forskjellen er om du har eller ikke har røykvarsler og at den er plassert noenlunde fornuftig. Men brannsikkerhet ombord handler ikke bare om teknisk utstyr om brann skulle oppstå. I tilleg til røykvarsler og slokkeutstyr er det beste tiltaket i båten - som hjemme - å gjøre de ofte enkle grepene som skal til for å unngå at brann i hele tatt oppstår, og som regel skal det ikke så mye til, før sikkerheten er hevet adskillige hakk. Det kanskje mest effektive forebyggende tiltaket er å være litt bevisst egen oppførsel. De aller fleste branner - også i båt - kan nemlig spores tilbake til uforsiktighet! Redigert 8.Juni.2012 av jabra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2012 Det kanskje mest effektive forebyggende tiltaket er å være litt bevisst egen oppførsel. De aller fleste branner - også i båt - kan nemlig spores tilbake til uforsiktighet! Her har vi nok en sak til ettertanke. Når det gjelder Hulda, så sitter jeg og tenker på 'hva kan gå galt' med hensyn på brann. Det elektriske anlegget er oversiktlig og pottetett. Det er ikke gass ombord, og vi er helt uberoende av åpen flamme for oppvarming og matlaging. En ting la jeg merke til i påsken. Blant gjestende båter i Strömstad ser det ut til å ha utviklet seg en ny trend. Det er levende lys og mengder med puter. Inne under kalsesjen og foran ved styreposisjonen (blant hauger med fancy puter) var det rene bål. I en cabincruiser på ca. 26 fot kunne jeg telle 14 (!) stearinlys. Ellers så har jeg prøvd meg med Co-varsler, den klikket så mange ganger at jeg har gitt den opp. Skal kjøpe en ny før vi drar på ferie til uken. Ellers så blir vanlig brannvarsler også montert før avreise. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 8.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2012 Her nevner Hulda et fenomen som ikke bare er begrenset til Strømstad... Jeg ser svært ofte båter med mengder av telys stående tent. De er pene, jada, nekter ikke for det, men de som har sett et telys overtenne ( om man kan kalle det det ) lar ikke et slikt lys stå ubevoktet. Vel, så sier man kanskje, jeg sitter jo like ved båten, og vil jo SE det. Jo, sannsynligvis, men ikke garantert! Andre vil sikkert også se at det flammer opp, joda, men ikke garantert... Og hva slags materiale er det i nærheten ? Det kan jo hende at det antenne omkringliggende tekstiler eller annet. Og det går fort. Blir litt engstelig til tider, da vi ofte ligger tett-i-tett. I tillegg er det tidvis stort alkoholforbruk på brygga, og det har vel hendt at noen glemmer litt eller blir litt mindre oppmerksom da. Vi bruker telys, og andre lys vi også, det er jo en del av kosen. Men, husk på hvor fort en liten flamme kan bli stor. Sitér dette innlegget Link to post
jabra Svart 8.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2012 (redigert) Registrerer at flere ikke alltid har vært like komfortabel når man ligger tett i tett i en havn, og det er klart at om brann skulle oppstå i en slik situasjon er faren for brannsmitte så absolutt tilstede. Men at andre oppfører seg slik at du føler deg ukomfortabel - skal man definitivt ikke finne seg i. Å påpeke oppførsel som potensielt kan sette andres liv og verdier i fare er ikke bare en selvfølgelig rettighet man har -men også en plikt. Noen gjestehavner har innført regelen om en båtlengdes avstand mellom rekkene av båter, slik an man har muligheten for å komme seg unna en eventuell brann. Og etter min mening er det nettop det som i de fleste tilfeller er det beste. Ved flere anledninger der brann har oppstått - der båter har lagt tett i tett - har man sluppet løs den brennende båten. Det som da har skjedd er at denne "reker" rundt og antenner det den kommer i nærheten av. Ved brann i båt er det i de fleste tilfeller mest hensiktsmessig å ikke løsne den båten som brenner, men båtene som ligger i nærheten av denne. Denne instruksen har vi også etablert om brann skulle oppstå i vår båthavn. Tillater også å minne om den enkle regelen som kan være nyttig om noe skulle oppstå: VARSLE: De som er truet av brannen. Ring brannvesenet – 110. REDDE: De som er i umiddelbar fare. SLOKKE: Om du mener du kan klare dette uten risiko. Bruk håndslokkeapparat eller vann med spredt stråle - om slokkevann er tilgjengelig. Og husk - selv dusjen på plattformen er en ressurs om brannen blir oppdaget tidlig nok! Redigert 8.Juni.2012 av jabra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
myhreoe Svart 10.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2012 Det jeg ofte har lurt på når det har vært brann i båt er hvordan brannen startet. Er viktig med brannvarsling og slukker ombord, men vel så viktig å ordne opp i ledningsspagettien i motorrom. Finn har dessverre mange bilder av motorrom som. absolutt burde vært moderinsert. Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
tobixen Svart 22.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2014 (redigert) Deltronic PHR-1211 Trådløs seriekoblet røykvarsler - kombinert optisk og varme detektor. (...) Her kan dere lese mer om varsleren http://www.tryggogsi...CFUYqDgodyEPH6A[/size] Det var kanal 0 som skulle brukes? Er det noen som har særlig med brukererfaringer? Har det vært noe stort problem med falske alarmer? Jeg lurer også på om det kan få utilsiktede konsekvenser å prøve å slokke med vann dersom selve båtskroget (glassfiberarmert polyester) har tatt fyr? (jfr at man ikke skal bruke vann på oljebranner) Forøvrig jobber jeg med en artikkel om brannsikkerhet på båtwiki'en. Jeg er ikke ferdig med den enda, fortsatt mye interessant lesestoff om brannsikkerhet både i diverse forumtråder her og andre plasser. Kommentarer er hjertelig velkommen. Redigert 22.Januar.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
LALUNA II Svart 22.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2014 (redigert) Har 2 av de i båten ingen feilmeldinger så langt .....har ikke tenkt på hvilken kanal har bare paret etter bruksanvisningen og 4 hjemme i boligen Redigert 22.Januar.2014 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Gunga Din Svart 22.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2014 det er er en liten smart dings 'Fireport' ! ikke åpne til motorrommet....stoppe in slangen istellet... finnes i ulike modeller http://www.asap-supplies.com/marine/fireports/vetus-fireportb-fire-port Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tobixen Svart 23.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2014 Har 2 av de i båten ingen feilmeldinger så langt .....har ikke tenkt på hvilken kanal har bare paret etter bruksanvisningen Halve poenget med denne varsleren var jo at alarmen skulle gå i nabobåter uten behov for forutgående parring? Da må man jo ha en "standard" for kanalvalg ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
LALUNA II Svart 23.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2014 (redigert) Beklager mitt svar ..jeg kjøpte ikke den typen .. men ser at det er kanal 0 som skal velges hvis en skal få varsling fra "naboen" .....sitat fra siden Spesielle kanal funksjoner Kanal 0 har spesielle egenskaper. Når en varsler har kanal "0" får den også alarm fra de øvrige varslerne uansett hvilken kanal de er stilt inn på, men med en forsinkelse på ca. 3 minutter.Denne funksjon kan brukes på forskjellige måter - man vil for eksempel få alarm i fellesarealer i et flerfamiliehus, hvis en varsler i en leilighet på en annen kanal er i alarm lenger en 3 minutter, og beboeren i den respektive leiligheten ikke har hysjet denne.På samme måte kan kode "0" virke som prioritert alarm i fellesarealene. Hvis alle varslene i fellesarealene har kanal "0" og noen av disse går i alarm, sendes umiddelbart alarm til samtlige andre detektorer, uavhengig av kanalen disse måtte være stilt inn på. Redigert 23.Januar.2014 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.