peterka Startet 29.September.2010 Del på Facebook Startet 29.September.2010 Har ein Uttern D51 med 60 HK påhengsmotor(Mercury 60 hk EFI 4 takter). No har gradestokken vore ned på 0 og båten står ute med motoren tiltet opp. Bør eg tilte motoren ned slik at propellen ligger under fjorden? Har ikkje fått den på land enda, men håper å få den på land i helga. Er det noko anna eg bør tenke på før lagring? Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 29.September.2010 Del på Facebook Svart 29.September.2010 du senker motoren ned i vannet når der er kuldegrader, så fremt vi snakker om åpent hav - havet blir aldri kaldere en en 2-3 varmegrader her, så dermed beskytter du nedre motoren mot frostskader. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
terron Svart 29.September.2010 Del på Facebook Svart 29.September.2010 Bør vel også nevnes at regnvann i noen grad kan samle seg opp i "propellbosset" på en opptiltet motor - og i "nåværende" årstid så kan en kuldenatt være nok til at dette fryser og fører til skader. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 29.September.2010 Del på Facebook Svart 29.September.2010 Har hatt båt med påhengmotor ute om vinteren i mange år uten problemer i opptiltet posisjon. Ett år for lenge siden(95-96) lot jeg motoren stå nede,og da var teringen markant. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.September.2010 Del på Facebook Svart 29.September.2010 hmmmm ...pussig... det er jo nedtiltet at offeranodene på påhengsen får virke... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
tkb Svart 29.September.2010 Del på Facebook Svart 29.September.2010 Ja,men opptiltet er det brakettanoden som tæres. Ligger mange båter med påhenger i havna mi,og ingen har motoren nede om vinteren. Det pleier dog å stå i instruksjonsboka at motoren bør stå nede i minusgrader,men de fleste gjør ikke det. Jeg har heller ikke hørt om slike frostskader. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 29.September.2010 Del på Facebook Svart 29.September.2010 har alltid hatt motoren oppe og heller aldri har problemer med det. Men må nesten føye til at eg har heller ikkje brukt motoren i frostperioder. Potensielle problemer med evt is fanget i impelleren ved en oppstart har eg ingen erfaring med men å bare la den stå har eg som sagt bare god erfaringer med. Den blir jo forferdelig stygg av å stå nedi da.. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 29.September.2010 Del på Facebook Svart 29.September.2010 Dersom man skal starte i kulden,kan man la den så nede i saltvannet en stund før start. Kanskje kjenne på propellen om den dreier. Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 30.September.2010 Del på Facebook Svart 30.September.2010 Mitt råd er å følge med fra dag til dag. Jeg lar ikke motoren stå nede i vannet hele tiden, men følger med på hvor kaldt der skal være. Er det ikke kaldere en en kuldegrad eller to lar jeg motoren stå oppe. Blir det sprengkaldt, senker jeg den. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Terje338 Svart 30.September.2010 Del på Facebook Svart 30.September.2010 Har hatt min båt ute om vinteren i flere år, og har brukt motoren i mange minusgrader utan noko problem, og eg tilter alltid opp motoren etter bruk. Det kan virke som om utenbordsmotoren tømmer seg heilt for vatn etter eg tilter opp motoren(iallefall min Yam F100). Har passet på når eg starter opp når det er minusgrader at eg har kjøling, og har alltid fått kontrollstrålen med ein gong etter start. Seinast i fjor vinter opnet eg undervannshuset for og skifte ut dei gamle simmeringtetningane på gearet, og kunne ikkje sjå noko tedens til frostspregning i og rundt vannpumpen. Så dermed lurer eg på om det er nokon som han henvise til at det har sjedd noko frostskader på grunn av opptiltet motor når det er minusgrader? eller er dette kun ein myte? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 30.September.2010 Del på Facebook Svart 30.September.2010 Tror nok man bør følge motorprodusentens anbefalinger ang. dette med bruk av påhengsmotoren i kuldegrader. Kjenner enkelte båtfolk som opp gjennom årene som har fått store skader/utgifter på motoren i forbindelse med at påhengsen har vært opptiltet ved minusgrader.Er der f.eks vann i girolja kan jo dette fryse og gjøre stor skade, vannpumpeimpeller, kjølevannskanaler/inntak vil jo i tillegg være veldig utsatt, og kan skade div. komponenter. Det er vel ikke for ingenting at de store motorprodusentene skriver i sine manualer at ved bruk i minusgrader skal motoren være nedsenket i vann når den ikke er i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 30.September.2010 Del på Facebook Svart 30.September.2010 Det er vel ikke for ingenting at de store motorprodusentene skriver i sine manualer at ved bruk i minusgrader skal motoren være nedsenket i vann når den ikke er i bruk. Er min erfaring også. De vintrene jeg har hatt båt med utenbordsmotor på vannet har motoren ikke vært tiltet opp. Forrige vinter med tykk is rundt båten skapte ingen problemer, motoren startet lett som vanlig de gangene jeg var oppe og sjekket, og ikke minst hogg is rundt båten. Sitér dette innlegget Link to post
Terje338 Svart 9.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2010 Las over heile Yamaha F100 instuksjonsboka mi i dag og der stor ingen ting om at motoren burde vere nedtiltet ved minusgrader. lurer derfor kva fabrikat som anbefaler dette? Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 9.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2010 Ville tro at påhengeren drenerer seg når den er opptiltet.. Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 9.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2010 Ville tro at påhengeren drenerer seg når den er opptiltet.. Ja Free, her traff du spikeren på hodet. En påhenger får ikke frostskader når den er tiltet opp. Kjølesystemet reneres automatisk med hjelp av tyngdekraften Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
amerelium Svart 12.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 Jo, men er der kaldt nok, så kan vannrester fryse før det er drenert ut. Du har også kondens, der det er veldig fuktigt, som her på vestlandet. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
sap_2000 Svart 12.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 (redigert) Jo, men er der kaldt nok, så kan vannrester fryse før det er drenert ut. Nå er vel motoren stort sett varm når man tilter den opp, så det meste av vannet renner ut før det rekker og fryse til. Det man skal passe på er impelleren som kan være fryst fast av vannrester. Derfor er det lurt lå la undervannshuset stå noen minutter nedtiltet før man starter slik at evt frossede vannrester f.eks rundt impelleren tiner. Gjør man det så er det helt unødvendig og la motoren stå nedtiltet i kalde perioder. Redigert 12.Oktober.2010 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.