Jump to content

Bør båtmotoren sin propell vere under sjøvatn no på denne tiden?


peterka

Recommended Posts

har alltid hatt motoren oppe og heller aldri har problemer med det. Men må nesten føye til at eg har heller ikkje brukt motoren i frostperioder. Potensielle problemer med evt is fanget i impelleren ved en oppstart har eg ingen erfaring med men å bare la den stå har eg som sagt bare god erfaringer med. Den blir jo forferdelig stygg av å stå nedi da..

Link to post

Har hatt min båt ute om vinteren i flere år, og har brukt motoren i mange minusgrader utan noko problem, og eg tilter alltid opp motoren etter bruk.

Det kan virke som om utenbordsmotoren tømmer seg heilt for vatn etter eg tilter opp motoren(iallefall min Yam F100).

Har passet på når eg starter opp når det er minusgrader at eg har kjøling, og har alltid fått kontrollstrålen med ein gong etter start.

Seinast i fjor vinter opnet eg undervannshuset for og skifte ut dei gamle simmeringtetningane på gearet, og kunne ikkje sjå noko tedens til frostspregning i og rundt vannpumpen.

 

Så dermed lurer eg på om det er nokon som han henvise til at det har sjedd noko frostskader på grunn av opptiltet motor når det er minusgrader? eller er dette kun ein myte?

Link to post

Tror nok man bør følge motorprodusentens anbefalinger ang. dette med bruk av påhengsmotoren i kuldegrader. Kjenner enkelte båtfolk som opp gjennom årene som har fått store skader/utgifter på motoren i forbindelse med at påhengsen har vært opptiltet ved minusgrader.Er der f.eks vann i girolja kan jo dette fryse og gjøre stor skade, vannpumpeimpeller, kjølevannskanaler/inntak vil jo i tillegg være veldig utsatt, og kan skade div. komponenter. Det er vel ikke for ingenting at de store motorprodusentene skriver i sine manualer at ved bruk i minusgrader skal motoren være nedsenket i vann når den ikke er i bruk.

Link to post

Det er vel ikke for ingenting at de store motorprodusentene skriver i sine manualer at ved bruk i minusgrader skal motoren være nedsenket i vann når den ikke er i bruk.

Er min erfaring også. De vintrene jeg har hatt båt med utenbordsmotor på vannet har motoren ikke vært tiltet opp. Forrige vinter med tykk is rundt båten skapte ingen problemer, motoren startet lett som vanlig de gangene jeg var oppe og sjekket, og ikke minst hogg is rundt båten.

Link to post
  • 2 uker senere...

Jo, men er der kaldt nok, så kan vannrester fryse før det er drenert ut.

 

Nå er vel motoren stort sett varm når man tilter den opp, så det meste av vannet renner ut før det rekker og fryse til. Det man skal passe på er impelleren som kan være fryst fast av vannrester.

Derfor er det lurt lå la undervannshuset stå noen minutter nedtiltet før man starter slik at evt frossede vannrester f.eks rundt impelleren tiner.

Gjør man det så er det helt unødvendig og la motoren stå nedtiltet i kalde perioder.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...