Jump to content

Bytte av dyser/dysespisser TAMD41A


Mariell

Recommended Posts

Sitter planlegger vinterens vedlikehold av den "gamle grønne".

Tror dysene trengs å byttes. Trodde at man vanligvis kun byttet dysespissene. men ser på siden til Drevia, at de etter hva jeg kan se kun selger komplette "innsprutare". Er det slutt på å kun bytte spissene? Er endel år siden jeg gjorde denne jobben sist. Da mener jeg mekanikker kun byttet spissene.

Noen som har peiling på hva slike komplette koster i Norge?

Drevia skal ha Sek. 1931,- pr. stk.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

det er vel vandelige bosch dyser, ser du bor i vestfold. hør med vestfold elektrodiesel på stokke. de kan sikkert svare deg på det. skulle tru du bare kan bytte dysespissene, men du må jo også skimse opp til riktig trykk etterpå også

 

 

Tel: 33 30 92 60

Fax: 33 30 92 61

 

Adresse:

Sundlandveien 10

3160 Stokke

 

Åpningstider:

Man-Fre: 07:30 - 16:00

Lør-Søn: Stengt

 

Epost:

post@vedas.no

Link to post
Share on other sites

Du kan bytte spisser Mariell. Vinninga har imidlertid en lei tendens til å gå opp i spinninga, da du må inn på et dieselelektroverksted for å teste spissene dine. I tillegg må de dårlige og nye spissene shimmes opp. Dette koster penger. Jeg fant at det rimeligste var å kjøpe komplette dyser i Sverige. (Axelson Marina i Strømstad

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Axelsons høres jo glimrende ut. Får ta å ringe dem og høre på pris.

Hvis ikke betydlig dyrere enn Drevia så handler jeg der.Behøver ikke en gang ta med meg bilen. Ferga over, handle dyser, slappe av med 2 pils på Kontoret og ferga tilbake.

 

Blir ikke før i Januar uansett, har ikke tid før.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Samme pris hos Axelson som hos Drevia. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ring på forhånd Mariell ellers kan det bli bomtur

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

:tongue: Thorlyn,

Fratrekk for Svensk MVA og legg til Norsk, blir vel ikke mange kronene det.

 

Kan jo sjekke med Framnes også, hvis ikke noe særlig å spare, handler jeg i Norge.

 

PS. har bare en grønn, så kun 6 stk.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ja hør med Framnæs.. web prisen er i alle fall den jeg skrev lenger opp.. hender det vanker litt rabatt på framnæs og da er man like langt :flag_bp: hvis du gjør alt "riktig" med norsk mva og svensk mva (for det gjør vi vel gjør vi ikke?? smugling er smugling :giggle: ) så sparer du vel en 100 lapp pr dyse på og kjøpe i sverige..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Det orginale Bosch nummeret ditt til spissene er BOSCH 0433171166. Disse ligger på ca 300 kr stk rundt om.

 

Om du da kjøper deg en dysetester til 1998,- på Biltema samt en pose shims så har du spart store penger allerede første gangen. Pluss at du vet at jobben er skikkelig gjort, og du kan når som helst teste dysene selv etterpå om du mistenker at noe er i ulage. Det må vel kunne kalles en vinn.vinn situasjon...

 

Jeg tok en sånn dysesjau på en tidligere motor, og det var ikke noe problem. Jeg fikk lånt meg en dysetester av en som hadde laget den selv, og testet dysene. En lekket, to forstøvet dårlig og alle hadde for lavt åpningstrykk. Jeg hadde et ekstra sett dyser, så da justerte jeg alle opp til korrekt trykk og brukte de fire beste. En enkel og grei jobb, og veldig artig å kunne gjøre det selv. Man får en litt bedre forståelse for hvordan ting fungerer da.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Veldig bra Index. Den slags har jeg sansen for.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Det orginale Bosch nummeret ditt til spissene er BOSCH 0433171166. Disse ligger på ca 300 kr stk rundt om.

 

det ser ut som om spissene og hele dysa er unik for netopp VP motoren.. jeg får ikke frem andre steder der denne er brukt.

 

Jeg vurderer denne jobben selv og har snakket med et verksted i Bergen , de ville ha 10.000,- for 12 nye dysespisser og ca 4.500,-for test og montering , jeg måtte da selv ta ut dysene .

 

Etter å ha lest denne tråden , ser jeg absolutt muligheten til å gjøre jobben selv , ent. kun levere inn dysene for shimsing og trykkjustering , visst det lar seg gjøre å skifte spissen selv uten noe spesialverktøy , får jeg tak i testutstyr regner jeg med jeg fixer dette også selv.

 

Prisen som er oppgitt over på 300,- stk er jo absolutt overkommelig , et billigere alternativ er utland , der det refereres til samme Bosch nr. som over : Suit Volvo TAMD41 AQAD41 A Bosch Injector Nozzles 0433171166 DLLA 140P 196

 

Prisen blir da ca 2000,- inkl. frakt og moms .

 

 

Noen med erfaringer her....?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Byttet disse dysene i våres.

Nå har jeg oppdaget at det blåser litt ut ved dyse no1.

Forsto at det er en løs kobberhylse som dysen sitter i. Men etter å ha kikket på sprengskisset til mitab, kan jeg ikke finne den kobberhylsen omtalt.

Spørsmål

1. Kan noen bekrefte at det er en kobber hylse nedi der? Hvis ikke har jeg vel muligens ett større problem.

2. Er det noen fare med å bruke motoren med denne lille lekasjen.

Er ikke rare greien ,men kjenner at det blåser litt om man holder hånden over.

3. Hva kan eventuelt gå galt.

 

Er det kobberhylse som kun skal dras opp, tenkte jeg å ta det i løpet av vinteren. Hvis det er stål mot stål, hva da?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Normalt er det en kobberring rundt dysespissen som må glødes og bråkjøles i vann for hver gang en tar ut dysene.

 

Har du sjekket at du har trekt til med rett moment.?

 

Er på vei til Danmarks skjønneste fjord i følge Hyggelige Dansker.

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Var ingen kobber ring/pakning på dysene jeg tok ut eller som jeg kunne se lå igjen på blokka. Heller ingen som fulgte med de jeg kjøpte.

 

Mener det var noen her inne som snakket om at det sto en kobberforing i hullet som jeg måtte passe på å ikke få dratt med opp. Ville da få kjølevann inn i sylindrene. Jeg tømte motor for kjølevann før jeg gjorde jobben for å være på den sikre siden.

 

Moment? Nei det har jeg ikke sjekket, trekte kun godt til.

så intet i verksted manualen om moment på de boltene som presset dysen ned.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det stemmer at der er en kobberhylse rundt brennstoffventilen! Hylsens nedkant tetter mot anlegg nede i toppen (kobber-stål) og i hylsens øvre er en O-ring som tetter mot toppens øvre kant.

 

Hylsen er omsluttet med kjølevann, og det er derfor anbefalt å tappe ned kjølevannet på motor før man begynner å trekke ut brennstoffventilene. Dette for å forhindre vann i motor om hylsen følger med brennstoffventilen!!

 

Når du teiter til brennstoffventilen så er det forspenningen på brennstoffventilens nedre anlegg som trykker hylsens tettningsflate mot anlegg i toppen og dermed tetter mot kjølevann (hylse-topp) og avgass (brennstoffventil-hylse)

 

Om det lekker avgass så er der en lekkasje mellom nedre anlegg av brennstoffventilen og hylse. Lekkasjen kan skyldes for lite forspenning på brennstoffventilen (forsøk å teite forsiktig) eller et lite sår i hylsens nedre tetning mot brennstoffventilen.

Det er ikke tilrådelig å kjøre for lenge med en slik lekkasje da et evt. sår i hylsens anleggsflate kan utvikle seg å bli enda større!

 

Min gamle far har hatt akkurat det problemet som du her beskriver. Dette skyldtes et spor i brennstoffventilens anlegg mot nedre del av hylsen.

Han tømte motor for kjølevann og nappet ut brennstoffventilen som han brukte som mal til å lage seg et slipeinstrument som han fikk slipt vekk sporet nede i hylsen!

 

Forsøk først å etterteite brennstoffventil for å se om lekkasjen opphører!

 

Om hylsen må skiftes så trenger du spesial ters og egen tilpasset monterings dor. PS! Påse at O-ring ligger riktig slik at den ikke klippes under montering!!

 

Lykke til!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Takker Mateco, høres ut til at din far og jeg har/hadde nøyaktig samme feil.

Kommer til å ta ut brenstoff ventilen og sjekke. Er teitet til såpass mye at eneste mulighet er om det ligger noe fremmedlegme under. får ikke teitet til mer.

 

Hvis ikke det hjelper, får jeg høre på Framnæs om jeg kan låne noe tools, for å få hylsa ut/inn. Hvis ikke får de gjøre jobben i løpet av vinteren.

 

Tror jeg fant den på sprengskissen til slutt, kikk riktig så hjelper det.

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7745630-21-19410.aspx

No11

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

....

Hvis ikke det hjelper, får jeg høre på Framnæs om jeg kan låne noe tools, for å få hylsa ut/inn. Hvis ikke får de gjøre jobben i løpet av vinteren.

.......

 

Alternativ billig og enkel løsning:

 

Om du har tilgang til et mekanisk verksted så sjekk om du kan få låne en liten håndfres for å forsiktig skjerpe anleggsflaten nede i hylsa. Det kan godt være at et autorisert VP verksted har noe som passer til slikt bruk!!

Er ikke så mye som skal til for å fjerne et lite sår!

Ta med brennstoffventilen for å finne passende verktøy!

 

 

Iallefall, Lykke til!!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Skal ikke stor aksiell bevegelse til i kobberhylsene før de ikke lengre tetter mot vannsiden, har lett for å følge (litt) med når en trekker ventilene, om disse sitter (sotet) fast.

Det kan være lurt å ta ut pinneskruene slik at en får løsnet injektoren ved å vri den, før en begynner å trekke, da får en ikke så lett skitt under anleggsflaten nede.

 

Trekkeverktøyet for kobberhylsene er i prinsippet en passelig stor gjengetapp, ikke spesielt godt egnet de jeg har vært borti, spesielt hvis hylsen er så løs at den følger med rundt.

Doren en enkel metallstang, enden tilpasset kobberhylsens bunn.

 

Også viktig med god rengjøring av anleggsflaten nede i toppen, om nødvendig med tilpasset verktøy og slipepasta.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...