Jump to content

Oljelekkasje på HS1A girkasse


Patton

Recommended Posts

Jeg er eier av en eldre Scand Baltic med en TAMD 41B motor med HS1A gir. Båten har jeg hatt en sommer, på den tiden har jeg gått 135 t. Motoren er tidligere overhalt, ca 400 motortimer etter overhaling. Historikken på kassa kjenner jeg ikke. I løpet av sommeren har jeg sett at det blir en del olje liggende på flatene på hver side av giret, på høyde med bakkant av girkassa/overgangen til CV-leddet. Jeg har etterfylt ca 1 liter olje i løpet av sommeren, så det er definitivt en lekkasje. Når jeg kjenner på undersiden av girkassa er det en del olje der. Så nå lurer jeg på hvor lekkasjen kan komme fra. Har noen en teori, er det en simring i bakkant? Er den i så fall lett å skifte? Kan det være i forkant av kassa? Må kassa ut? Det ble mange spørsmål, men håpet er å få sett på det før sesongen starter neste år. Nå står båten på land hjemme på gårdsplassen i Eidsvoll. Så om kassa må ut hadde det vært greit å få gjort det før burkaen skal på :-) PS. har forøvrig nokså begrenset kunnskap om girkasser. Så om det er et omfattende arbeid kan det jo være greit å få et tips med på kjøpet hvor jeg kan få gjort en slik jobb.

 

Mvh

 

Patton

Link to post
Share on other sites

Kan være flere muligheter her. En girkasse kan både lekke ved simringene inn/ut, oljepåfyllingsplugg, tappeplugg, sjaltemekanisme eller event andre deksler/lokk på kassa.

 

Jeg kjenner ikke utformingen på denne, men siden du sier at det ligger olje på flatene på siden av girkassen høres det kanskje ut som lekkasjen kommer fra et litt høyere sted på kassen?

 

Om det ikke er noen som kjenner til spesielle svakheter med tanke på lekkasje, så tror jeg du må følge med litt selv. Tørk rein flatene å se om det er mulig å følge lekkasjen til der den kommer fra.

Link to post
Share on other sites

Du er sikker på at det er gearolje som lekker, og ikke motorolje? Vanlig lekkasjepungt på 40-serien til Volvo er simringen på utgående aksel fra motor til gearkassa. Du bør kunne kjenne det på lukta her om det er gear eller motorolje.

Ellers nevner volvo_penta de vanligste lekkasjestedene på gearkassa. Jeg ville tilføyd oljefilteret som også kan ha en tendens til å lekke.

 

Rengjør kassa og undre del av "Bellhousingen" (clutchhuset) til motoren. Rengjør også i dørken under motor/gearkasse slik at du ser hvor det drypper ned. Kjør båten hardt i en periode slik at olja får god temp, og sjekk deretter for lekkasjer.

 

Mindre slike lekkasjer lar seg ofte "reparere" med å tilsette et stoff i olja. Husker ikke hva de heter, men du får de på større bensinstasjoner, Thorshov og andre bilsportsforretninger.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Eg har to av desse girkassane. Da eg kjøpte den siste fekk eg et tips hos selgeren at eg skulle borre et lite hull på ca 2mm i peilepinne (den er av plast) dette for å slippe ut trykket. Det var vist en svakhet at semmiringen kunne ryke pga. dette overtrykket. Eg forhøyrte meg hos Volvo Norge om dette, men der ville dei sjølvsagt ikke høyre snakk om nokon svakhet. Eg borra hull som selgaren sa og har ikke hatt noko problem med det. Du bruker samme olje på girkasse som på motor.

Det er normalt lett å sjå forskjell på girolje og motorolje. Giroljen er nesten blank og det er normalt ikke motor-oljen.

Redigert av Loma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar så langt. Jeg nokså sikker på at det er olje fra girkassa som lekker. På denne girkassa brukes vanlig motorolje og ikke girolje, Den olja som lekker er klar og fin og lukter fersk olje. Hadde det vært motoren som lakk vil jeg anta at olja hadde vært like svart som den på motoren.

 

Nå er båten på land, så videre prøvekjøring må nok vente til neste sommer. Det er fristende å prøve et tilsettingsstoff slik rem beskriver, samt bore et 2 mm hull i peilepinnen slik Loma skriver. Skal også prøve å se litt nærmere på de ulike punktene som Volvo Penta nevner

 

Loma, kan du være litt mer presis på hvor på peilepinnen hullet skal bores?

 

PS: Rem, det er en 41B motor som står i.

 

 

Patton

Link to post
Share on other sites

Jada, jeg så at det var en 41B. Grunnoppbyggingen er den samme på alle. Jeg ble også anbefalt å bore hull i peilepinnehetta. Dette resulterte kun i at overtrykket presset olje ut av hullet. :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

En HS1A kasse ser omtrent slik ut:

 

12761.jpg

 

Det ser verre ut enn det er :headbang:

 

Vanlige lekkasjepunkt er 83,84,85 og 98. Den obervante vil se at disse nummerene går igjen flere steder på tegningen.

 

Det enkleste er som regel å vaske det skikkelig ned, og følge med etterhvert som motoren går varm neste gang den startes, slik at man kan lokalisere omtrent hvor det lekker.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hei, kort statusrapport på girkassa. Forleden hentet jeg den hos verksted, ble 12400 kr fattigere....! Det var tetningen ut på kassa som var gåen, det var for seg en billig og grei rep. Men årsaken til at den ble ødelagt var at medbringeren (part no 45 på sprengskissen av kassa) var rustet (gravrust på en ene siden. Ny medbringer kostet 8250 kr inkl moms! Jeg antar at den er laget av rent gull, med noen innlegg av kraftigere metaller. I tillegg var det gamle skader på lokket under kassa (lagerhuset), så mekanikeren mente det var best å bytte det også. Alt i alt ble det dyrt, men så regner jeg med at jeg har en problemfri kasse de neste sesongene. Det er jo verdt noen båtpenger det også. Han forklarte at dersom han ikke byttet medbringeren ville det maks gå 10 t før ny lekkasje ville oppstå.

 

Men jeg kan ikke la være å spørre dere som vet,hvordan kan en del som ser ut som en rundt metallklump med noen innfreste spor (til akslingen) koste 8250 kr? Original VP-del. På en utenlandsk nettside ser jeg at den koster over 9000 kr i EUR (kalles flange på engelsk).

 

 

Mvh

 

Patton

Link to post
Share on other sites

Hei, kort statusrapport på girkassa. Forleden hentet jeg den hos verksted, ble 12400 kr fattigere....! Det var tetningen ut på kassa som var gåen, det var for seg en billig og grei rep. Men årsaken til at den ble ødelagt var at medbringeren (part no 45 på sprengskissen av kassa) var rustet (gravrust på en ene siden. Ny medbringer kostet 8250 kr inkl moms! Jeg antar at den er laget av rent gull, med noen innlegg av kraftigere metaller. I tillegg var det gamle skader på lokket under kassa (lagerhuset), så mekanikeren mente det var best å bytte det også. Alt i alt ble det dyrt, men så regner jeg med at jeg har en problemfri kasse de neste sesongene. Det er jo verdt noen båtpenger det også. Han forklarte at dersom han ikke byttet medbringeren ville det maks gå 10 t før ny lekkasje ville oppstå.

 

Men jeg kan ikke la være å spørre dere som vet,hvordan kan en del som ser ut som en rundt metallklump med noen innfreste spor (til akslingen) koste 8250 kr? Original VP-del. På en utenlandsk nettside ser jeg at den koster over 9000 kr i EUR (kalles flange på engelsk).

 

 

Mvh

 

Patton

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...