Jump to content

7000 innlegg


Festina Lente IV

Recommended Posts

Etter at BM`s forum nesten enstemmig dømte dette forumet nord og ned den gang det startet, er det godt å registeret at vi i dag passerer 7000 innlegg, og at vi er oppe i 490 medlemmer.  

Om man ser igjennom basen ligger det masse bra båtstoff som kan være svært nyttig for  oss alle.  Jeg tror vi kan være enige om at vi nå er et forum som ingen bare kan kjimse av, og at ledelsesgruppen med sjefen sjøl i spissen har gjort en kjempejobb, som svært få andre hadde giddet  å ta på seg, uten kompensasjon av noen art.

 

Takk til alle som har gjort dette mulig, og en spesiell takk til Ingar og de andre som har gjort det mulig. :seeya:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Et flott forum. Som har hatt stor fremgang og vekst. Når det er sagt, så må det også sies at alt slett ikke er rosenrødt.

 

Av de 7000 innleggene står faktisk drøye 10 enkeltpersoner for over halvparten. Det gir en fare for dårlig spennvidde, tafatte diskusjoner og bidrar til å forsterke betegnelser som koseklubb.

 

Av de nærmere 500 brukerene er det dessverre under 10% som faktisk kan kalles aktive brukere. Veldig synd, og også merkelig. Er man en aktiv spørsmålsstiller, kan man få mange gode og verdifulle svar. Her finnes mange dyktige personer.

 

Nå burde man konsentrere innsatsen for å få flere aktive brukere. Det vil automatisk generere mange nye innlegg som igjen genererer en betydelig trafikkøkning. Ved litt kreativ nytenking burde det være mulig. Første skritt her er brukervennlighet. Det har noe å gjøre med hvor lettvindt det er å bruke denne oppslagstavla. Den har sine gode sider og sine svært dårlige sider.

 

Selv bruker jeg en skjermoppløsning på 1280 x 1024. Likevel har jeg bare plass til 16-17 innlegg. Hver linje tar jo enorm plass. Gamle innlegg havner først i køen, men i oversikten er ikke hovedinnlegg datosatt, bare siste svar og fra hvem. Slike ting gjør det tungvindt. Jeg mener derfor at gevinsten ved å dele opp fra et felles forum til flere underforum er større i et Yabb-miljø enn i et miljø a la Båtplassen der man kan sortere utelukkende på dato, på hovedinnlegg med eller uten underinnlegg og der man får opp et innlegg av gangen. Kanskje baatplassen nå er stort nok til å ha f.eks. både Åpent forum og Motorforum? Muligens. Dessuten er for for stor segmentering direkte skadelig.

 

Å endre på Yabb sin grunnleggende oppbygging er nok vanskelig. Men en slik enkel ting som å få en liste over brukere og antall innlegg er kanskje mulig? Ikke fordi det er et viktig poeng å ha det, men fordi det fra tid til annet vil være kjekt å benytte muligheten.

 

Muligheten for å sette inn bilder i innlegg er kanskje dette forumet sin største styrke i forhold til Båtplassen. Det gir uante muligheter - et bilde sier mer enn tusen ord. Det burde benyttes oftere.

 

Er det mulig å ha f.eks. maks 5 svar pr side når man leser svar på innlegg? Litt tungvindt å bla seg gjennom en masse gamle innlegg bare for å lese det siste på stammen. Hopper jo selvfølgelig til siste gruppe, men den er ofte lang. Hva med bare ett eneste innlegg i hver gruppe? Klikker jeg på siste tall i rekken, leser jeg siste innlegg. Lurt eller bare rot? Mulig å få opp en liste over svar utelukkende sortert på dato?

 

Slik fungerer det på Båtplassen. Et innlegg av gangen, klikk så på neste. Eneste forskjellen er at de klarer å indeksere innleggene individuelt etter hvert hovedinnlegg - etter en times tid. :blush:

 

Folk har sikkert ideer og ønsker. Kanskje mange irriterer seg over samme bagatellen, som samtidig er en enda mindre bagatell å endre?

 

Min konklusjon er at her er det bra, men med mulighet til å bli langt bedre. Får å nå dit er det derfor viktig at administratorer vet hvor brukere flest kunne ønske seg en forbedring. De er jo ikke synske heller.

 

Jeg tar GJERNE i mot synspunkter og tåler en del motstand  :blush:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Takk for intr. synspunkter Lotus!

 

At det et mindretall står for en stor del av innleggene er ut fra min erfaring normalt for ett forum.

Man må også huske på at dette er forholdvis nytt for de fleste og mange vil foretrekke å "lurke" både lenge og vel før de hiver seg utpå.

Dette synes jeg også kommer godt frem når vi har hatt meningsmålinger, kun en liten prosentdel av de som har sett på trådene har stemt.

Jeg ser heller ikke bort ifra at mange kan være skeptiske til at man må oppgi sin mail-adresse og ønsker å følge med en stund for å forvisse seg om at det er trygt å delta.

Hvilket er fullt forståelig.

 

Vårt mål er å ha en så stor base med aktive, kunnskapsrike brukere at forumet "går av seg selv", til tross for at kanskje over halvparten ønsker å bare lese.

 

Og der vil selvsagt det neste du nevner, ny-rekruttering, være avgjørende.

Dilemmaet vårt her er at vi er ikke-kommersielle.

Dette har både fordeler,og ulemper.

Fordelen er at vi kan tilby et reklamefritt miljø, der brukerne fritt kan si hva de mener uten at vi som driver forumet risikerer å komme på kant med økonomiske interesser.

Dette synes ihvertfall jeg er svært viktig.

 

Men det har selvsagt også sine ulemper når det gjelder rekruttering.

Vi har ikke råd til dyre banner-annonser og er avhengig av rykte-spredning, noe som jeg forøvrig tror er en bra måte å "markedsføre" oss på

 

Når det gjelder oppdeling i flere forum hadde vi masse diskusjon om dette tidligere. Konklusjonen den gang ble at brukerne ikke ønsket å dele opp.

Men siden har jo forumet vokst noe veldig og vi kan gjerne ta den diskusjonen på nytt.

Det er gjort på et øyeblikk rent teknisk å dele opp.

 

I det hele tatt er vi svært innstillt på å etterkomme brukenes ønsker og betydlig arbeid er nedlagt i å tilpasse forumet underveis.

 

Er usikker på hva du mener om liste over brukere og innlegg. Har du sett på medlemslistene?

De er nok litt for godt gjemt, burde nok vært nevnt noe i FAQ'en om dette.... :blush:

Man finner dem ved å klikke på tallet ut for "Tot. Ant. Medlemmer" nederst til høyre på forsiden.

 

Slik YaBB fungerer er anntall poster pr. side felles for hele forumet. Det er satt til 20, men kan selvsagt endres hvis det er bred stemmning for det.

Få innlegg pr. side gjør at man må scrolle mindre for å lese det siste. Samtidig som det blir mindre oversiktlig hvis man ønsker å følge diskusjonen bakover, evnt at hele tråden er ny for brukeren.

Det blir hele tiden snakk om kompromisser.

 

Igjen takk for innlegget, at man setter kritisk fokus er så abs. velkomment. :blush:

Link to post
Share on other sites

Sjekket litt mer opp. Yabb er smartere enn jeg trodde.

 

Sortering på dato er mulig. Man kan t.o.m. ha en egen knapp som heter f.eks. "Vis 10 siste innlegg" . Er et av de siste innleggene av interesse, klikker man bare på det for å få opp de andre innleggene i samme streng også.

 

De 2 første kolonnene på venstre side med noen flagg og noen smileys kan faktisk fjernes. Hvis administratorene ikke har en spesielt god grunn for at de skal være der, så bort med dem.

 

Egen knapp med liste over medlemmer (men kun for medlemmer)

 

En knapp som viste de til enhver tid mest diskuterte innleggene.  (Jeg sier ikke at det er lurt)

 

Men når jeg driver og sjekker, fant jeg ut at deler av det jeg savnet faktisk finnes hvis jeg klikker SØK knappen.

 

Søk på DELER AV ORD for ALLE MEDLEMMER i ÅPENT FORUM med ANTALL RESULTATER=10. Hvis deler av ord er bokstaven e, får jeg med 99,9% sannsynlighet ut de 10 siste innlegg sortert på dato. En egen knapp ville være greiere  :blush:

 

Joda, her kan gjøres ting eller la være alt ettersom. Ikke alle endringer behøver nødvendigvis å være en forbedring. Don't change a winning team....

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Medlemsoversikten var fin. Det fineste var at hver linje bestod av kun en linje, dvs ikke navnefelt med et datofelt under f.eks, men et datofelt i neste kolonne. Det betyr at linjene er smalere og av det er plass til dobbelt så mange av dem. Er dette mulig å få til under Oversikt innlegg på debattforumet?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Bare en liten komentar anngående dem som skriver her.

Det er mange som bruker aktivt dette forumet til og lære. Jeg er en av dem som stort sett bare leser innleggene. Er sjelden jeg har noe og bidra med. Men suger til meg mye lærdom her.

På den andre siden, så kunne vært flere som var mer aktive. Er enig i det.

 

KaF

Link to post
Share on other sites

Vil takke "sjefen sjøl" og alle brukere for en flott side, har brukt denne siden mange ganger per dag, og finner stadig nye ting.

Meget Bra!!! :blush:

 

Men hva med en link til diverse WEB havner på norskekysten?

Hadde jo vert fint å kunne sett "live" fra Havna...

 

Man har jo "Kystnorge rundt" som ugies av Båtmagasine og boken som utgies av Redningsselsakpet, men det er jo ikke akkurat det samme.

 

 

Mvh.:

 

Harald

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest noen innlegg av folk som mener at vi burde være mer aktive til å skrive innlegg på dette forum,er jeg forsåvidt enig,,,Men for å skrive et innlegg så mener nå jeg at man skal ha peiling på hva man svarer på før man gjør det.

For min del,(er rimlig fersk)det er ikke så mye jeg kan svare på sånn teknisk sett,men prøver å lære.Lærer forresten mye her på dette forum bare av å lese innlegg fra andre og deres erfaringer med forskjellige ting og tang.

Er forresten veldig fornøyd med forumet slik det er nå og gir all honnør til driverne som har fått til en slik plass som dette.

Håper det fortsetter i samme framgang fremover også.

 

 

hilsen

FORNØYD BRUKER

Link to post
Share on other sites

Takk igjen for ris og ros!!

 

Lotus: Ser Dilla har forlatt oss så da skal jeg svare. Dilla har foreslått at vi skal lage noe på "tips om bruk av forumet", fra dere brukere altså... :seeya:

Vi er imidlertid ikke kommet så langt, det står på lista vår!

Jeg er abs. enig i at det kunne vært på sin plass med opprydning her og der. Selv har jeg 19", men jeg skjønner godt at behovet er tilstedet!

Vi setter det på lista....

 

Celina: Det du foreslår står også på lista, planen var å intergrere dette i Havneforum delen. :blush:

 

Kafarsken / Frank v: Man er abs. like velkommen her om man bare leser, alle har jo startet "på bånn" en gang. :diving

Men til dere som er nye innen båt-faget har jeg lyst til å si, ikke vær redd for å spørre.

Skal personlig besørge at ingen skal blir hengt ut her for å stille "dumme" spørsmål, som kjent finnes de heller ikke!! :smiley:

Man kan så gjerne gi klart uttrykk for hva man mener, men ondsinnet mobbing på ferske båteieres bekostning vil vi ikke ha i koseklubben vår..!.. :blush:

Link to post
Share on other sites

Enig i at man må ha litt peiling på det man svarer på. Men spørsmål kan hvem som helst stille, både matroser og skippere. Det kjekke med å stille spørsmål er at folk som svarer blir veldig fornøyd med seg selv når de føler at de både gjør en god gjerning og er til nytte samtidig. Og med litt skryt tilbake er ting fullkomment. Folk kan være utrolig hjelpsomme, men det forutsetter ofte at de blir spurt om hjelp

 

Ting er alltid vanskelig når man ikke kan det, samt tilsvarende bagatellmessig enkelt når man kan det til fingerspissene.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Må bare si meg enig Frank v  :blush:

Er selv en "leser" men hiver meg utpå noen ganger når jeg mener jeg har noe å bidra med eller vil gi ros eller ris til innlegg.  Er sikker på at det kommer maaaange dumme innlegg :blush: fra både meg og andre "ferskinger" men det er vel litt av vitsen her inne også.  Hadde alle kunnet alt, hadde det jo ikke vært noe å diskutere.

Liker meg godt jeg  :seeya:

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites


Pjolter: ...Er sikker på at det kommer maaaange dumme innlegg :blush: fra både meg og andre "ferskinger" men det er vel litt av vitsen her inne også.  Hadde alle kunnet alt, hadde det jo ikke vært noe å diskutere. Liker meg godt jeg
Det finnes ikke dumme innlegg i dette forumet.  :nono: Det eneste innlegget som er dumt, er det som man sitter og lurer på og ikke poster.  :blush:
Link to post
Share on other sites


Kare_L: Hei Dilla, jeg tror korrekt sitat skal lyde: "Du Perigles, hvornår smager en Tuborg bedst?" Og svaret vet vi jo alle... Noen som husker tegningen på Tuborg-boksen fra 70-tallet?Kåre
Så du tok den? Se innlegg nummer 3 fra nederst i tråden under - der finner du originalen. https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...550584;start=38

 

:crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...